Neplatičstvo je na čele slovenského rebríčka neetických praktík podnikania

15.06.2020 12:50

Najrozšírenejším etickým mechanizmom je podľa prieskumu vedcov z Fakulty managementu Univerzity Komenského v Bratislave overovanie spoľahlivosti obchodného partnera.

Rebríček neetických praktík podnikania na Slovensku vedie neplatičstvo. Vyplýva to z prieskumu vedcov z Fakulty managementu Univerzity Komenského v Bratislave zameraného na stav rozvoja etiky v slovenskom podnikateľskom prostredí. Viac ako 70 % respondentov uviedlo, že sa s ním stretlo, respektíve sa skôr stretlo. Výsledky výskumu potvrdzujú aj sťažnosti malých a stredných podnikov na neplatenie faktúr za poskytnuté služby a tovary a na nedodržiavanie zmlúv medzi obchodnými partnermi.

Ako etický problém v podnikaní sa podľa prieskumu javia aj kartelové dohody a rodinkárstvo. Neetické praktiky pri získavaní štátnych zákaziek sa umiestnili na 6. mieste. K aktuálnym neetickým konaniam v podnikaní rovnako patria aj problémy spojené s predajom výrobkov a služieb začínajúc zavádzajúcou reklamou, nekvalitným tovarom a vyhýbaním sa prijatiu reklamácie. Prvú desiatku neetických praktík v podnikateľskom prostredí uzatvára zneužívanie kontaktov na politikov a úradníkov vo vlastnom ekonomickom záujme, teda korupčné praktiky.

Vedci skúmali aj prítomnosť etických mechanizmov v organizačnej kultúre podnikov. V celosvetovom meradle je najrozšírenejším prvkom rozvoja etiky v organizácii etický kódex. Na Slovensku sa však umiestnil až na druhom mieste. „V našich podmienkach je najrozšírenejším etickým mechanizmom overovane spoľahlivosti obchodného partnera (35 %). Tento výsledok nie je prekvapujúci, pretože pokiaľ je v našej krajine rozšírené neplatičstvo a porušovanie dohôd, tak je pochopiteľné, že podnikateľské subjekty voči sebe pociťujú navzájom pomerne vysokú mieru nedôvery, preto si tretina firiem overuje svojich obchodných partnerov,“ konštatujú autori prieskumu.

S veľkým odstupom sa následne umiestnili etické mechanizmy, ktoré sú spojené s reakciou podniku na dodržiavanie etického kódexu, jasné postupy pri riešení a objasňovaní neetického konania a interné linky na nahlasovanie neetických a nezákonných praktík. K najalarmujúcejším zisteniam patrí podľa vedcov fakt, že len 13 % zúčastnených firiem má zavedené etické vzdelávanie, teda, že firmy na Slovensku výrazne nedoceňujú etické vzdelávanie zamestnancov a manažérov a neprijímajú svoju zodpovednosť za kultiváciu etického myslenia a správania na pracoviskách.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#podnikanie #neplatiči
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku