Dopyt, diely a logistika. Tri problémy brániace výrobe áut na Slovensku

Dopyt, dielce a logistika. Tieto tri problémy stoja za dočasným prerušením výroby osobných motorových vozidiel v žilinskej automobilke. Produkcia oceľových tátošov sa pritom v Kia Motors Slovakia znovu rozbehla len v pondelok 6. apríla. Pôvodné optimistické plány počítali s jej udržaním minimálne do konca mesiaca.

15.04.2020 19:03 , aktualizované: 16.04.2020 14:44
Kia Foto:
Zo štyroch domácich automobiliek sa momentálne pokúša rozbehnúť výrobu len Kia Motors Slovakia.
debata (20)

"Vzhľadom na vážne prevádzkové dôvody sme od pondelka 20. apríla do štvrtka 23. apríla nútení zastaviť výrobu automobilov. Dvojzmennú prevážku opäť obnovíme už v piatok 24. apríla,“ uvádza sa na oficiálnej facebookovej stránke Kia Motors Slovakia. Podľa platnej kolektívnej zmluvy zamestnanci za čas strávený doma dostanú 65 percent priemernej mzdy.

"Rozbehnúť fabriku nikdy nie je tak jednoduché, ako ju vypnúť. Stačí, ak vám medzičasom skrachuje jeden dodávateľ, a nedokážete vyrobiť automobil. Preto sa obávam, že obnovenie slovenskej priemyselnej výroby bude obrovský problém,“ povedal viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu Juraj Borgula. Ten súčasnú situáciu prirovnáva k zatváraniu fabrík v 90. rokoch minulého storočia. "Vtedy to bolo veľmi ťažké a pre nedostatok zákaziek v mnohých fabrikách pracovali len vrátnici. Tí v noci dohliadali na to, aby neprišlo k rozkradnutiu majetku podniku. Žiaľ, podobná situácia sa môže veľmi ľahko zopakovať aj dnes,“ dodal Borgula.

Zo štyroch domácich automobiliek sa momentálne pokúsila rozbehnúť výrobu len Kia Motors Slovakia. Už v pondelok sa k nej pridá bratislavská automobilka. "Volkswagen Slovakia plánuje od pondelka 20. apríla 2020 postupný opätovný nábeh výroby za prísnych opatrení na ochranu zdravia zamestnancov. Po dočasnom prerušení výroby bude v úzkej koordinácii s koncernom spustená v bratislavskom závode časť výroby v jednozmennej prevádzke,“ povedala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. V závodoch Martin a Stupava budú nabiehať časti produkcie s ohľadom na aktuálny dopyt. "Na ochranu zdravia zamestnancov boli medzičasom zavedené početné preventívne opatrenia,“ dodala Makayová.

Výroba automobilov prebieha v špeciálnom režime označovanom ako Just In Time. Tento systém nepočíta s veľkými zásobami a dielce sa do jednotlivých závodov dodávajú priebežne. Lenže v časoch pandémie sa vytvoril nečakaný problém v podobe kontrol na hraniciach. Navyše niektorí dodávatelia nemajú dosť zamestnancov a nestíhajú načas vyrobiť požadované súčiastky. Dôvodom je, že veľké množstvo zamestnancov muselo počas zatvorených škôl ostať doma s deťmi. Zároveň sú v mnohých častiach sveta zatvorené predajne automobilov a on-line ponuka nedokáže plne nahradiť vzniknuté výpadky.

Na Slovensku momentálne stojí britský závod Jaguar Land Rover. Väčšina zamestnancov nitrianskej fabriky je momentálne doma a len menšia časť z nich pripravuje nábeh výroby nového vozidla Defender. V trnavskom závode PSA sa momentálne tiež pripravujú na spustenie výroby. Časť zamestnancov momentálne vykonáva prípravné prace na prevádzkach lisovňa, lakovňa, montáž a kvalita. Vedenie fabriky zatiaľ neoznámilo termín obnovenia výroby.

Koncern Kia má podobné problémy ako na Slovensku aj priamo v Kórei. Vedenie v Soule miestnym odborárom len v pondelok oznámilo, že plánuje pozastaviť prevádzku v troch kórejských závodoch. Dôvodom je klesajúci dopyt po nových vozidlách v Európskej únii a Spojených štátoch amerických. Priamo v Kórei má byť výroba dočasne odstavená od 23. do 29. apríla. Sesterská automobilka Hyundai Motor, ktorá je najväčším výrobcom vozidiel v Južnej Kórei, už zastavila výrobu športového modelu Tucson od 13. do 17. apríla.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #Kia Motors Slovakia #výroba automobilov #koronavírus