Reťazce bojujú s nákupnou horúčkou

, 19.03.2020 06:00
nákupný regál, rožky, pečivo
Koronavírus spôsobil nákupnú hystériu. Chýbajúci tovar je len krátkodobým výpadkom. Autor:

Prázdne regály s pečivom, mäsom, múkou či s vajcami. Taká je v posledných dňoch realita potravinových reťazcov. Obdobne sú na tom aj drogérie. Väčšina z nich mala už minulý týždeň na dverách vyvesené oznamy o tom, že dezinfekčné mydlá nemajú.

Za nákupnou hystériou stojí koronavírus. Mnohí sa predzásobujú trvanlivými potravinami či drogériovým sortimentom. Medzi ťažko zohnateľné artikle sa pomaly dostáva aj toaletný papier či papierové vreckovky.

"Chceme ubezpečiť zákazníkov, že v takýchto prípadoch ide len o krátkodobý výpadok produktov súvisiaci s časom potrebným na doplnenie tovaru,“ vysvetlil Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). Potravín a aj drogériového tovaru je v obchodoch a na skladoch dostatok, dodáva. Vyzýva preto všetkých na pokoj a rozvahu aj pri ich nákupe. Zákazníci by mali podľa neho nakupovať s mierou.

Predzásobovanie ľudí sa však podľa analytičky Slovenskej sporiteľne, Lenky Buchlákovej, podpíše pod ďalší rast maloobchodných tržieb na Slovensku. " K tomu treba prirátať aj predveľkonočné obdobie, ktoré je po Vianociach druhou žatvou obchodníkov,“ doplnila Buchláková.

Trvanlivé produkty sú stále v kurze

Potravinový reťazec Billa podľa slov hovorkyne Kvetoslavy Kirchnerovej dopĺňa zásoby potravín priebežne. Potvrdila, že ak nejaký druh tovaru na pultoch chýba, súvisí to len s momentálnym zvýšeným nákupom. Dodala, že tovar, ktorý je vypredaný, spoločnosť nahrádza iným, aby poskytli zákazníkom alternatívu.

Spotrebiteľov však nákupná hystéria zatiaľ neprešla. Podľa Kircherovej sa v Bille najviac nakupujú základné trvanlivé potraviny ako napríklad ryža, múka, cestoviny či konzervy, no záujem je stále aj o toaletný papier a dezinfekčné prostriedky.

Zvýšený záujem o trvanlivé potraviny potvrdila aj Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland. "Sme v kontakte s našimi dodávateľmi a podnikáme všetky potrebné kroky pre to, aby nenastali výpadky v dostupnosti tovarov,“ povedala pre denník Pravda.

Počet firiem, čo rozvážajú jedlo, stúpa

S ohľadom na aktuálny mimoriadny stav prišla firma Frikas s dočasným poskytovaním bezplatného rozvozu potravín pre obyvateľov Bratislavy a jej okolia. Firma pôvodne zásobuje potravinami len gastronomické prevádzky, no po novom ponúka svoje služby aj bežným ľuďom. Zámerom firmy je zvýšiť bezpečnosť spojenú s nákupom a umožniť obyvateľom zotrvať v domácom prostredí bez nevyhnutnej návštevy potravín. Momentálne sa dá platiť len hotovosťou alebo gastrolístkami, no spoločnosť už pripravuje aj platbu kartou.

On-line predaj zažíva boom

Na denník Pravda sa však obrátilo viacero čitateľov s tým, že nie sú voľné termíny na donášku. Oslovili sme preto reťazec, ktorý ponúka možnosť nákupu cez internet. Michaela Lehotská z komunikačného oddelenia Tesca sa vyjadrila nasledovne: "V tejto mimoriadnej situácii robí Tesco maximum, záleží nám na maximálnej informovanosti zákazníkov, a preto všetky aktuálne odporúčania a opatrenia zverejňujeme na svojej webstránke a pravidelne ich aktualizujeme.“

Na stránke reťazec uvádza, že vzhľadom na okolnosti sa museli určité pravidlá on-line nákupov zmeniť. Limitovaný je napríklad počet produktov, ktoré si môžu zákazníci takto zakúpiť. Tesco taktiež odporúča dostatočne vopred si rezervovať čas doručenia vzhľadom na momentálnu situáciu. "Z dôvodu aktuálne väčšieho počtu zákazníkov, ktorí majú záujem o on-line nákupy, sa môže stať, že bude dostupných menej termínov, preto je dobré objednať si donášku s väčším predstihom,” uvádza Tesco na stránkach. Po novom si tak ľudia môžu doručenie nákupu rezervovať až na tri týždne vopred. Platiť sa dá už len on-line kartou. V prípade, že zvolený tovar momentálne reťazec nemá na sklade, ponúka jeho alternatívu.

Reštaurácie bojujú o prežitie

Za opačný koniec ako obchodníci ťahajú reštaurácie. Tie totiž museli svoje prevádzky obmedziť. Viacero z nich sa bojí bankrotu. Svojim zákazníkom tak ponúkajú aspoň obedy so sebou, prípadne robia rozvoj jedla. To si zákazníci môžu po novom nechať doviesť aj taxíkom. Taxikári už majú totiž zakázané voziť ľudí.

Na situáciu zareagoval aj portál Menucka.sk, ktorý bezplatne zverejňuje ponuky donášok jedla na Slovensku. "Veríme, že týmto pomôžeme ľuďom zabezpečiť si kvalitné stravovanie a zároveň prevádzkam s donáškou zvládnuť výpadok spôsobený nižšou návštevnosťou reštaurácií. Sme radi, že na našu výzvu reagujú majitelia prevádzok, napríklad aj jedna reštaurácia z Handlovej, ktorá nás príjemne prekvapila nápadom rozvážať okrem jedla svojim zákazníkom aj rúška na objednávku,“ povedala zakladateľka portálu Kamila Slašťanová.

Donáškové služby jedla ako napríklad Bistro.sk či Wolt ponúkajú zákazníkom dokonca bezkontaktné doručenie. V prípade, že zvolíte túto možnosť, kuriér vám nechá jedlo pred prvými dverami. Zaplatiť však musíte vopred on-line.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#obchodné reťazce #nákupná horúčka #koronavírus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku