Slovensku hrozí vlna zatvárania fabrík

Bratislavský Volkswagen zastavuje výrobu. Epidémia fabrike osekala objednávky, zamestnanci sa obávali o svoje zdravie. Za výrobnými linkami najväčšej domácej fabriky sa totiž denne vystriedajú tisícky ľudí. Na dočasné zastavenie výroby čoraz tvrdšie tlačili odbory.

16.03.2020 18:03
PSA 1 Foto: ,
Vo štvrtok 19. marca utíchnu linky po závodoch Volkswagenu aj v Trnave. Koncern PSA totiž práve oznámil, že do 27. marca zastaví výrobu modelov Citroën C3 a Peugeot 208.
debata (15)

"Požiadať koncern o prerušenie výroby považujeme za aktuálnych okolností za najzodpovednejšie riešenie,“ uviedol predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagene Slovakia Oliver Grünberg.

O zastavenie výroby však žiadajú odbory nielen v ďalších automobilkách, ale aj v logistickom centre Amazonu či predajniach náradia ako napríklad OBI. Koncom marca zastaví výrobu aj PSA Goupe.

Ostatné automobilky bežia

„Nič nie je dôležitejšie ako zdravie zamestnancov a našich rodín,“ konštatuje podpredseda Moderných odborov AIOS Peter Mrázik. Ten zastupuje zamestnancov v nitrianskej automobilke Jaguar Land Rover. "Každý výrobný závod v Spojenom kráľovstve aj v Európe je naďalej v plnej prevádzke. Podnikáme kroky na ochranu zdravia našich zamestnancov, ktoré je pre nás na prvom mieste,“ uviedla hovorkyňa Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová. Medzi zamestnancami distribuujú dezinfekčné prostriedky aj ochranné rúška.

"Na dennej báze aplikujeme prísne preventívne hygienické opatrenia, aby sme chránili zdravie zamestnancov,“ uviedol hovorca PSA Groupe Peter Švec. Automobilka zároveň svoju výrobu koriguje aj s mestom Trnava a vládou Slovenskej republiky. Francúzsky koncern však už v pondelok povedal, že do 27. marca zatvorí všetky európske závody.

Lacnejšia elektrina?

Automobilový priemysel však tvorí aj rozsiahla sieť subdodávateľov. Výrobou osobných motorových vozidiel sa priamo živí 177-tisíc ľudí. Po započítaní peňazí minutých firmami a ľuďmi pôsobiacimi v automobilovom priemysle závisí od tohto odvetvia až 250-tisíc pracovných miest.

"Odhadujeme, že pri prerušení výroby zdravé spoločnosti disponujú finančnými zdrojmi a rezervami, ktoré pokryjú mzdové nároky zamestnancov na nasledujúce dva mesiace,“ povedal Andrej Lasza, generálny sekretár Asociácia priemyselných zväzov. Ak sa však podľa neho nepodarí výrobu rozbehnúť v rozumnom čase, firmám bude chýbať kapitál na samotnú prevádzku pri opätovnom spustení.

Nie všetky fabriky si navyše môžu dovoliť len tak zastaviť výrobné linky. "Keďže charakter našej výroby neumožňuje prerušiť výrobu, robíme všetko preto, aby sa tak nestalo,“ povedal generálny riaditeľ Slovalco Milan Veselý. Fabrika je zameraná na výrobu hliníka a v ťažkých časoch jej môže pomôcť vládou pripravované zníženie cien elektrickej energie.

Koronavírus oceliarne nestopol

Z veľkých fabrík mal zatiaľ nakazeného zamestnanca len U. S. Steel Košice. Ani táto fabrika však nemôže len tak prerušiť produkciu. "Výroba ocele je veľmi odlišná od výroby automobilov a zmeny v našej výrobe sú oveľa zložitejšie z hľadiska technického aj bezpečnosti práce. Ak by sme neprevádzkovali zariadenia v súlade s ich špecifikami, určitá časť nášho výrobného procesu by bola natrvalo poškodená,“ uviedol hovorca U. S. Steelu Košice Ján Bača.

Bača tiež upozornil, že závod dodáva energie aj pitnú vodu okolitej komunite a musí zaistiť pokračovanie týchto dodávok. "Prijímame viaceré opatrenia na ochranu našich zamestnancov vrátane práce z domu v určitých prípadoch, sociálnych odstupov či poskytovania rúšok,“ dodal Bača.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #automobilky #VW #koronavírus