Pokračovanie článku: Embargo na ropu: Prečo žiadame výnimku, čo znamená a ako sú na tom susedia (otázky a odpovede)

Odkiaľ nakupujú čerpacie stanice na Slovensku pohonné hmoty?

Podľa slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu mal v roku 2020 najviac čerpacích staníc na Slovensku Slovnaft, teda až 254. Na druhom mieste bola spoločnosť OMV so skoro stovkou čerpačiek a tretie miesto patrí spoločnosti Shell, ktorá má 87 staníc. Jurki na štvrtom mieste disponovala 59 čerpačkami.

Energoanalytik Karel Hirman v tejto súvislosti tvrdí, že prakticky všetky čerpacie stanice aj iných značiek na Slovensku nakupujú pohonné hmoty zväčša v skupine MOL, či jej dcére Slovnafte. Tomčiak očakáva zdraženie pohonných hmôt o 10 centov. „Ceny pohonných hmôt by u nás v prvých mesiacoch vzrástli až o 10 centov, ale postupne by nastala normalizácia trhu a výrazný pokles cien benzínu a nafty,“ vraví.

Koľko platia európske štáty Rusku za ropu a ropné produkty?

Od začiatku vojny zaplatili európske štáty za fosílne energie Rusku vyše 53 miliárd eur, upozorňuje výskumná organizácia s názvom CREA. Najviac za ruské fosílne energie zaplatilo Nemecko, Taliansko či Holandsko. Nemci napríklad za prvé dva mesiace od začiatku vojny na Ukrajine poslali Rusku vyše deväť miliárd eur, Taliani zhruba sedem miliárd a Holanďania približne šesť miliárd eur. Ak sa pozrieme bližšie na údaje Slovenska, tak zistíme, že za energie z Ruska odišli vyše dve miliardy eur. Zhruba 90 percent išlo na dodávky plynu a 10 percent na dodávky ropy.

Ako sú na tom susedné štáty – Česko, Maďarsko alebo Poľsko?

Veľké objemy ropy prúdia z ruských ropných polí cez ropovod Družba, ktorého severná vetva sa napája na Nemecko a Poľsko a južná trasa smeruje na Slovensko, do Česka a Maďarska. Slovensko a Maďarsko by potenciálne mohli dostávať viac ropy z tankerov v Jadranskom mori prostredníctvom ropovodu Adria, ktorý vedie cez Chorvátsko. Musia sa však technologicky pripraviť na spracovanie inej než ťažkej ruskej ropy.

Nemecko a Poľsko sa v súčasnosti zdajú byť odhodlané ukončiť svoju závislosť od ruských dodávok. Táto zmena myslenia v Nemecku sa zdá byť kľúčová pre európsku politiku. Nemecko plánuje dovážať ropu cez východný prístav Rostock, ako aj spoza hraníc v Poľsku, z prístavu Gdansk, opisuje možné scenáre pre The New York Times analytik Florian Thaler zo spoločnosti OilX.

Česko je pripravené podporiť embargo, ak bude mať odklad dovtedy, kým navýši kapacitu ropovodov. To je na dva až tri roky. V stredu to povedal český premiér Petr Fiala. Česko bude v prípade uvalenia embarga čeliť vážnemu problému pri úplnom zabezpečení dodávok nahrádzajúcich ruskú ropu, upozorňuje český ekonóm z Trinity bank Lukáš Kovanda. Ruská ropa predstavuje zhruba polovicu všetkej ropy dovážanej do Česka.

Kedy začnú sankcie definitívne platiť?

Návrh sankcií je na stole, teraz prebiehajú rokovania. V stredu sa napríklad tiež stretli veľvyslanci z 27 krajín Európskej únie, aby posúdili návrh na sankcie, ktorý bude potrebovať jednomyseľné schválenie. Finálne rozhodnutie by malo padnúť na najbližšom zasadnutí Rady EÚ pre zahraničné vzťahy, ktoré je naplánované na 10. a 16. mája v Bruseli. Dovtedy budú členské štáty svoje pozície dolaďovať.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #ropa #pohonné hmoty #embargo