Pokračovanie článku: Elektromobily alebo vodík? Trh rozhodne, reaguje Sulík

Biznis kritizuje slabú podporu

Európska únia, ktorej sme súčasťou, si zvolila elektromobilitu ako hlavný trend podpory a rozvoja čistej mobility. „Je to totiž na najbližšie dekády jediná dostupná alternatívna technológia pre bezemisný pohon. Nie náhodou sa aj niektoré veľké automobilové koncerny, ktoré až doposiaľ s rozvojom elektromobility váhali, rozhodli v poslednom období zamerať svoje úsilie primárne týmto smerom na úkor napríklad vodíkových technológií s palivovými článkami,“ upozornil šéf Škoda Auto Slovensko Jaroslav Hercog.

Hercog tvrdí, že pripravenosť na nástup elektromobility a jej verejná podpora na Slovensku výrazne zaostávajú. „Je načase prestať spochybňovať elektromobilitu a prešľapovať na mieste bez jasného plánu podpory rozvoja tohto druhu pohonu, o ktorého využití a presadení už dávno niet žiadnych pochýb,“ dodáva.

Asociácia priemyselných zväzov a dopravy upozorňuje, že sa treba zamerať na obe strany mince. Teda na podporu predaja elektrických vozidiel ako aj na podporu rozvoja nabíjacej siete. „Zo záväzkov, ktoré má Slovensko voči Európskej únii, však vyplýva, že potrebujeme významne pridať,“ tvrdí pre Pravdu jej generálny sekretár Andrej Lasz. Ako ďalej upozorňuje, tak za vlaňajšok bolo zaregistrovaných len niečo menej ako 3 200 nových elektrických áut.

Podľa Európskej zelenej dohody, ktorej cieľom je do roku 2050 klimatická neutralita, však máme mať do roku 2025 až 51 500 takýchto vozidiel a do roku 2030 až 185-tisíc elektrických áut. „Dnes konzultovaná stratégia Fit for 55 je dokonca ešte ambicióznejšia,“ upozorňuje Lasz. Podľa štatistiky bolo do roku 2020 na Slovensku zaregistrovaných len 3 715 elektro­mobilov. Ak k tomu prirátame aj predaj za rok 2021, môžeme povedať, že aktuálne je na Slovensku zaregistrovaných necelých šesťtisíc nízkoemisných vozidiel.

To, že je na Slovensku slabá podpora e-mobility, môže priniesť aj iné negatívne dôsledky. Napríklad ohroziť budúce investície v krajine. Podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu Jána Pribulu si treba v tejto súvislosti uvedomiť, že investori pri svojom rozhodovaní o umiestnení investície zvažujú veľké množstvo faktorov od tých, ktoré sa dajú jasne kvantifikovať, až po tie, ktoré sú na úrovni pocitov a vnímania celkových nálad. „Môžu sa napríklad opýtať, prečo investovať v krajine, kde nie je politická podpora pre rozvoj mobility na báze technológií, pre ktoré máme vyrábať komponenty,“ vysvetľuje dôvody, prečo by mohli potenciálni investori obísť Slovensko.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #hybrid #Richard Sulík #elektromobilita #elektrické autá