Pre agentúru SITA to uviedol tlačový odbor envirorezortu. Slovensko aktuálne patrí medzi krajiny Európskej únie (EÚ) s najväčšou spotrebou mikroténových vreciek.
Kým v niektorých krajinách EÚ spotrebuje jeden obyvateľ v priemere 4 až 10 vreciek ročne, na Slovensku minie jeden obyvateľ v priemere 7 až 8 mikroténových vreciek denne. Envirorezort preto s reťazcami hľadá cestu, ako znížiť produkciu tohto druhu plastového odpadu.
„Treba pripomenúť, že mikroténové sáčky sa poskytujú ako primárny obal pre nebalené potraviny, čím zabránime zbytočnému vyhadzovaniu potravín. Na ich použitie sú aj hygienické dôvody. Kompostovateľné vrecúška by ich ale dokázali plne nahradiť,“ uviedol pre agentúru SITA tlačový odbor envirorezortu.
O zníženie množstva využívaných mikroténových vreciek sa usilujú vlastnými aktivitami aj samotné reťazce. Spoločnosť LIDL Slovensko vo svojich predajniach už dva roky ponúka viacnásobne použiteľné sieťky. Hovorca spoločnosti Tomáš Bezák pre agentúru SITA upresnil, že sieťky znížili aj vďaka vykonávaným vzdelávacím aktivitám spotrebu mikroténových vreciek na predajniach LIDL na Slovensku o 30 percent. Spoločnosť plánuje s vykonávaním vzdelávacích aktivít a akciami zameranými na zakúpenie viacnásobne použiteľných sieťok pokračovať aj v budúcnosti.
Spoločnosť Billa aktuálne rovnako ponúka svojim zákazníkom viacnásobne použiteľné sieťky. Zatiaľ sa tak deje v rámci pilotného projektu na vybraných predajniach. Marketingový a PR špecialista spoločnosti Marek Kravjar pre agentúru SITA uviedol, že pilotný projekt spoločnosť vyhodnocuje ako úspešný. V krátkom čase preto Billa začne sieťky svojim zákazníkom ponúkať na všetkých predajniach.
„Z dôvodu pandémie ale sami zákazníci začali uprednostňovať balené potraviny, a tento trend sme zaznamenali aj u pečiva, ovocia či zeleniny, čím nastal výrazný úbytok používania vreciek z umelohmotných materiálov. Úspora plastu sa však čiastočne vrátila vo zvýšenej spotrebe jednorazových rukavíc, ktorých používanie sa počas pandémie takmer strojnásobilo,“ povedal pre agentúru SITA Kravjar.
Hovorkyňa spoločnosti Kaufland Lucia Vargová pre agentúru SITA uviedla, že ak by všetci zákazníci Kauflandu používali miesto mikroténových vreciek ekosieťky, spoločnosť by ušetrila 250 ton mikroténových vreciek ročne. Zákazníkov preto spoločnosť motivuje na využívanie alternatívnych obaly potravín prostredníctvom kampaní.
„Taktiež na našich váhach pri ovocí a zelenine sme zaviedli možnosť si vybrať z viacerých alternatív pri vážení – bez obalu, v mikroténovom vrecku a v ekosieťke. Veríme, že tieto kroky prispejú k nižšiemu použitiu jednorazových plastov a k vyššej osvete u našich zákazníkov,“ uviedla pre agentúru SITA Vargová.
Spoločnosť Tesco podľa manažéra pre externú komunikáciu Petra Steigaufa už dlhšie ponúka opakovateľne použiteľné vrecúška z bio bavlny, vhodné napríklad na zabalenie pekárenských výrobkov či ovocia a zeleniny. Práve opakované používanie vrecúšok je podľa Steigaufa kľúčom na zníženie dopadov na životné prostredie. Zákazníci takouto formou dokážu znížiť spotrebu plastov a eliminovať celkový vzniknutý plastový odpad na minimum.