Šéf Lidlu: Chceme vychovať ľudí, aby redukovali plasty

Spoločnosť Lidl z vlastnej iniciatívy začala so zálohovaním PET fliaš. Desať centov z každej plechovky a plastovej fľaše, ktorú zákazníci odovzdajú v dvoch prevádzkach v bratislavskej mestskej časti Ružinov, pritom venuje na obnovu zelene miestneho parku Ostredky. O tom, aký postoj má spoločnosť k zákonnému zálohovaniu a akým spôsobom sa už teraz snaží redukovať používanie plastov, sa denník Pravda porozprával s generálnym riaditeľom Lidl Slovenská republika Matúšom Gálom.

09.06.2020 18:00
debata (7)

VIDEO: Matúš Gála pre TV Pravda povedal, ako sa k zálohovaniu PET fliaš stavia spoločnosť Lidl.

Video

So zálohovaním plastových fliaš v dvoch predajniach Lidl v Ružinove začínate z vlastnej iniciatívy. Desať centov z každej fľaše venujete na obnovu zelene v miestnom parku Ostredky. Čo vás k tomu viedlo?

Už dlhodobo sa zaujímame o ekologické témy a podporujeme ich. Uvedomujeme si totiž, že jedným z najdôležitejších opatrení je výchova súčasných a budúcich generácií k tomu, aby sa plasty redukovali alebo zmysluplne druhotne využívali.

O zálohovaní plastových fliaš sa však hovorí na celoeurópskej úrovni. Podľa pôvodného plánu s ním Slovensko malo začať v roku 2022, neskôr sa kvôli koronavírusu posúval termín na rok 2023. Teraz sa uvažuje o opätovnom návrate k pôvodnému návrhu. Ste na to ako reťazec pripravení?

Zatiaľ sa zavedenie zákonného zálohovania plastových fliaš nachádza vo veľmi širokej fáze a vykonávacie predpisy nie sú známe. Správca systému zatiaľ nie je vybraný. Zo zahraničia máme skúsenosť, že na správne nastavenie systému je potrebných minimálne 18 mesiacov. Naša spoločnosť však už od začiatku povinný zálohový systém podporila a chceme sa na jeho nastavení podieľať. Opätovné posunutie termínu do pôvodných intencií vnímame z časového hľadiska ako veľmi problematické.

Už aj teraz sa zbavujete veľkého množstva plastových obalov, hlavne v rámci vlastných značiek. Aké máte ohlasy od samotných zákazníkov?

Stratégia redukcie plastov je vnímaná pozitívne. Samozrejme, veľmi dôležité je kroky vysvetľovať. Ak sa zameriavame napríklad na redukciu plastov v prípade pracích prostriedkov, zvyšujeme ich koncentráciu. Môžu tak byť zabalené v menšom obale. Zákazníkovi však treba vysvetliť, že účinnosť je úplne rovnaká a o nič neprichádza. Iba šetríme plast, ktorý by teoreticky nemusel byť recyklovaný. Všeobecne však túto problematiku zákazníci vnímajú dobre.

Veľa sa hovorí aj o čapovanej drogérii. Neplánujete ísť aj týmto smerom?

Zatiaľ sme nad tým neuvažovali. Skôr sa zameriavame na redukciu a recyklovateľnosť plastov, ktoré momentálne v našom sortimente máme. Naše technické riešenie a vybavenie filiálok navyše neumožňuje plnohodnotne nahradiť tieto výrobky. V súčasnosti je to preto nemožné, do budúcna to však nevylučujeme.

Vo svojej ponuke máte aj bioprodukty. Do akej miery je o ne záujem?

Bioprodukty do sortimentu zavádzame postupne. Už dlhodobo sa v každej sekcii nachádzajú produkty spĺňajúce štandard bio. Zákaznícka odozva je postupne lepšia. Samozrejme, objem predaja takýchto produktov na slovenskom trhu zatiaľ nedosahuje ani jedno percento.

Témou ostáva aj podpora slovenských výrobcov. Práve teraz, po koronakríze, sa ňu tlačí ešte o niečo viac. Ako sa k nej staviate vy?

Podpora slovenského poľnohospodárstva nám nie je cudzia. Za minulý rok sme slovenským poľnohospodárom a potravinárom vyplatili viac ako 320 miliónov eur v nákupných cenách. Slovenskí producenti sa navyše v našom sortimente dostali na prvé miesto. Nastavili sme pre nich pozitívnu diskrimináciu. Na druhom mieste sa nachádza Česko a za ním Nemecko. Máme však definované podmienky, ktoré od nich vyžadujeme – rovnako, ako od každého iného výrobcu. Nimi je požadované množstvo, kvalita a cena. Za posledné obdobie však máme dvojciferné nárasty objemu predaja slovenských tovarov.

Matúš Gála (36) pôsobí ako generálny riaditeľ spoločnosti Lidl Slovenská republika od júna 2016. Vyštudoval Slovenskú poľnohospodársku univerzitu v Nitre. V spoločnosti začínal ako regionálny manažér pre západné Slovensko. Po dvoch rokoch sa stal vedúcim vzdelávania, neskôr bol vedúcim úseku organizácie predaja pre český a slovenský trh a následne vedúcim predaja. V roku 2015 sa podieľal na príprave vstupu spoločnosti Lidl na litovský trh.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Lidl #zálohovanie fliaš