Letecká doprava sa totiž dostala do nemilosti. Už teraz spotrebuje päť miliónov barelov nafty denne. Pričom do roku 2050 by mala byť zodpovedná vyše pätinu celosvetovej produkcie uhlíkových emisií. Popularitu si tak opäť získavajú vlaky.
A výnimkou nie je ani Slovensko. Počet zahraničných ciest vlakmi stúpol v minulom roku viac ako o desatinu, potvrdil trend pre denník Pravda hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Najčastejšie pritom cestujú Slováci vlakom na návštevu susedných štátov – ako je Česko či Rakúsko. Na dlhšie vzdialenosti uprednostňujú nočné spoje. Podľa Kováča je jednou z populárnych destinácií, do ktorej sa dá dostať práve nočným spojom, Berlín. "Najlacnejší lístok z Bratislavy do Berlína v ležadlovom vozni si môžete kúpiť už za 39 eur,“ dodáva.
Švédsko: petícia pohla ľady
Vo Švédsku tento trend dostal aj vlastný názov „tagskyrt“ – teda podpora cestovania vlakom. Práve z tejto krajiny sa iniciatíva šíri. Vlaky však dostali zelenú od tamojšej vlády paradoxne až po verejnej kampani – Flight Free 2020 – teda Rok 2020 bez lietania. Tá okrem iného žiadala švédskych politických predstaviteľov o znovuzavedenie nočných vlakových spojov so zvyškom Európy. Nočný vlak z Malmö do Londýna by tak mal začať premávať už v roku 2022. Kampaň sa medzitým rozšírila do viacerých krajín Európy. To, či sa vlakový boom udrží a nepôjde len o rozmar takzvaných "environmentálnych cestovateľov“ ukážu až ďalšie mesiace. V Nemecku sa veľmi populárna strana Zelení (Die Grünen) zaviazala k zamedzeniu vnútroštátnych letov do roku 2035. Prijala už aj náležité opatrenia vrátane nových daní a rozsiahlych investícií do vysokorýchlostných vlakov. Na vzdialenosti kratšie ako 1 000 kilometrov vysokorýchlostné spoje poskytuje už väčšina európskych železničných spoločností.
Rakúsko: návrat k nočným spojom
Nočné cestovanie vlakom sa rozmohlo aj u Rakúšanov. Tí ešte v roku 2015 prevzali od nemeckej železničnej spoločnosti Deutsche Bahn niekoľko nočných spojov. Teraz vo veľkom expandujú.
Počet cestujúcich nočnými spojmi Nightjets sa podľa hovorcu železničného koncernu ÖBB Bernarda Riedera v roku 2019 zvýšil o desať percent. "Nočné cestovanie minulý rok využilo 1,5 milióna cestujúcich,“ povedal pre denník Pravda. Najvyťaženejšie sú spojenia medzi Viedňou a Düsseldorfom, Viedňou a Hamburgom a Mníchovom a Rímom, dodáva.
Rastúci dopyt po vlakovej doprave sa podpísal aj po novú linku, ktorá od 19. januára spája Viedeň a Brusel. V decembri pribudne aj vlak do Amsterdamu. „Celková investícia do trinástich nových nočných spojov, ktoré budeme do prevádzky uvádzať postupne, predstavuje niečo vyše 200 000 eur,“ povedal Rieder.
Vlaky sú v Rakúskou populárnou voľbou aj pri ceste na dovolenku. Dovolenkári využívajú služby špecializovaných cestovných kancelárií, ktoré ako spôsob prepravy ponúkajú výlučne vlaky. Presne na tomto princípe vedie svoj biznis Rakúšan Elias Bohun. Ten spoločne s otcom Matthiasom založil cestovku Traivelling. "V prvom rade sme chceli ponúknuť výhodné vlakové spojenia v rámci Európy, Ázie a Severnej Ameriky pre ľudí, ktorým záleží na životnom prostredí, respektíve sa boja lietania,“ povedal pre denník Pravda Elias.
Postupne však zistili, že záujem majú aj bežní ľudia. „Je skvelé vidieť, že už aj ľudia v mojom okolí, ktorí by sa predtým určite rozhodli cestovať lietadlom, odrazu volia vlak,“ hovorí Elias. Zistili totiž, že už samotná cesta vlakom je plná zážitkov a dá sa nazvať dovolenkou, dodáva.
Cestovné lístky v rámci Európy – okrem Balkánu, posielajú klientom emailom. V prípade ciest do Ázie a Severnej Ameriky si lístky môžu vyzdvihnúť priamo pri priehradke železničnej stanice v meste odchodu. „Tie najobľúbenejšie destinácie v rámci Európy a Ázie sme zahrnuli do vopred pripravených balíčkov,“ hovorí Matthias. Ak však chce niekto cestovať inam, vedia mu vyhľadať najvýhodnejšie a najrýchlejšie spojenie, dodáva.
Briti stavili na luxus
Obrovskú investíciu, až 150 000 libier (teda vyše 178-tisíc eur), vliali do nových vozňov luxusného nočného spoja Caledonian Sleeper aj škótski ministri a britská vláda. Ten od apríla 2019 poskytuje pohodlnú alternatívu pre všetkých, ktorí sa z centra Londýna potrebujú dopraviť do Glasgowa či Edinburgu. Populárnym sa stal hlavne v posledných mesiacoch.
Cestujúcim je spoj k dispozícii šesť dní do týždňa. Lístky naň sa dajú kúpiť aj rok dopredu. "Vo vlaku za nadrozmernú batožinu neplatíte nič navyše, nestojíte v dlhých radoch pri bezpečnostnej kontrole a nečakáte na to, kým sa konečne dostanete z letiska do centra mesta,“ propaguje na svojom webe výhody vlakovej dopravy škótska vlaková spoločnosť.