Po rokoch sme sa dočkali, Bratislava a Košice sú opäť spojené lietadlom: Prvý let do metropoly východu bol natrieskaný, trval len 50 minút
Premiér Robert Fico (Smer) po prílete prvého letu z Košíc na bratislavské letisko M. R. Štefánika zdôraznil, že myšlienka obnovenia leteckej dopravy medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami bola na stole už roky. Podľa jeho slov však chýbal záujem predchádzajúcich vlád o jej spustenie. Po nástupe ministra dopravy Ráža apeloval na jej obnovu. Tiež vysvetlil, že získať spojenie trvalo dva roky a to najmä pre potrebný súhlas Európskej únie (EÚ), ktorým sa Slovensko vyhlo nedovolenej štátnej pomoci.
Ak štát finančne podporí jednu konkrétnu firmu (v tomto prípade leteckú spoločnosť) spôsobom, ktorý jej dáva výhodu oproti konkurencii, môže ísť o nedovolenú štátnu pomoc podľa pravidiel EÚ. Únia musela prešetriť zmysel linky aj transparentnosť súťaže. Lietať na vnútroštátnej linke sa totiž dopravcom obvykle neoplatí.
Rezort však môže túto linku zabezpečiť tak, že ju vyhlási za službu vo verejnom záujme a preto môže Slovensko kompenzovať časť nákladov súkromnému dopravcovi Wizz Air, ako to bude prvé roky prevádzky linky Bratislava – Košice. Ráž odsúhlasil dotáciu v sume viac ako päť miliónov eur.
Druhou komplikáciou bolo verejné obstarávanie, pričom premiér kritizoval práve jeho neefektivitu a zdĺhavosť. V tomto kontexte poznamenal, že predloží na najbližšej vládnej rade novelizáciu zákona o verejnom obstarávaní.
„Tím okolo ministerstva dopravy zabral a môžeme sa tešiť z riešenia, ktoré je udržateľné. Našli sme mimoriadne silného partnera. Spoločné rokovania viedli k tomu, že má dnes Wizz Air zabázované lietadlá v Bratislave a bude lietať do ďalších 27 destinácii,” dodal Fico s tým, že lietanie tak v tomto kontexte výrazne prevyšuje výhody využívania auta na cestu do Košíc z Bratislavy a opačne.
Prvý let bol takmer vykúpený
Podľa košického letiska využilo spojenie z Košíc do Bratislavy 220 cestujúcich, lietadlo tak dosiahlo takmer plnú kapacitu. Riaditeľ Letiska Košice, Thomas Dworschak, vyzdvihol, že let pod jednu hodinu otvára úplne nové možnosti pre manažérov, študentov, rodiny aj turistov, ktorí si chcú cez víkend odskočiť na opačný koniec krajiny.
Priestory letiska sú pomerne malé v porovnaní s okolitými krajinami, no je dôležitým leteckým bodom mesta
Premiér tiež vyzdvihol mieru obsadenosti lietadla, ktorú vnímal ako pozitívny signál. Je preto podľa neho možné, že bude počet týždenných letov vyšší, než je aktuálnych deväť. Let trvá približne 50 minút, teda menej ako hodinu. Hoci cena leteniek sa ešte posledné týždne menila, oficiálne Ráž potvrdil, že začínajú na 28 eurách. Šéf rezortu dopravy dodal, že pre seba letenku kúpil za 38 eur. Podľa slov Ráža bol let komfortný, ocenil naplnenosť lietadla, ktorá bola 96 percent s tým, že dúfa v udržateľnosť tohto trendu na linke.
Ráž tiež uviedol, že ceny sú pevne zafixované na maximálne 70 eur. „Ceny sme zastropovali na cene jednej plnej nádrže," vysvetlil. Vo štvrtok, teda deň pred spustením linky, sa však letenky na vnútroštátny let predávali drahšie. Cena lístku na večerné lety z Košíc do Bratislavy na piatok aj nedeľu Wizz Air vo svojej oficiálnej aplikácii ponúkal za 79.99 eur.
Generálny riaditeľ bratislavského letiska Dušan Novota považuje spojenie za historický deň. Uviedol, že dve najväčšie slovenské mestá aj letiská potrebovali byť prepojené priamo a vyjadril nádej, že lety budú populárne a plné. Obsadenosť miest na budúce týždne je podľa Ráža už teraz na asi 80 percentách.
Okrem celkovo nových takmer troch desiatok destinácií, do ktorých sa Slováci dostanú priamo v Bratislavy, prišiel András Szabó manažér Wizz Air s novinkou. Nízkonákladová spoločnosť oznámila pridanie dvoch krajín s odletom z Bratislavy – jednou je arménsky Jerevan a druhou je gruzínske mesto Kutaisi, okrem už zaradeného Tbilisi. Obe linky spustia v januári, pričom člen firmy oznámil aj jarné lety Poprad – Tatry prevádzkované rovnako nimi.
Szabó povedal, že nový let je „kľúčovým krokom k lepšej domácej leteckej konektivite a koniec veľmi dlhej cesty, ktorú sme dlho dohadovali s partnermi v Bratislave “. Wizz Air získal linku do Košíc ako víťaz súťaže vyhlásenej ministerstvom dopravy, čím sa stala prvou lastovičkou v snahe Slovenska o podporu vnútroštátnych leteckých spojení.
Nové odlety z Bratislavy
Medzi novými 12 linkami bude Larnaka (Cyprus), Kišiňov (Moldavsko), Berlín a Dortmund (obe Nemecko), Rím (Taliansko), Tirana (Albánsko), Ohrid (Severné Macedónsko), Priština (Kosovo), Tel Aviv (Izrael), Tuzla (Bosna a Hercegovina) a Varšava (Poľsko).
Koncom októbra pribudne spoj Bratislava – Bukurešť (Rumunsko), v novembri do Barcelony, Plovdivu, Varny, Málagy, Atén, Alicante. Do Neapolu, Palerma a Baselu, Niš či Osla sa z Bratislavy dostaneme na záver roka. Do Moldavska a na Cyprus sa začne lietať od nového roka. Väčšina leteniek sa cenovo pohybuje okolo 20 eur.
Podľa ministerstva dopravy má linka význam nielen pre komfort cestujúcich, ale aj pre podporu obchodu a cestovného ruchu. Skrátením cestovania medzi západom a východom krajiny Wizz Air výrazne uľahčí presuny, čo podľa košického samosprávneho kraja a primátora Košíc prispeje k ekonomickému rozvoju regiónu a zvýšeniu množstva nielen domácich, ale aj zahraničných návštevníkov.
Lety však môžu byť pre krajinu menej ziskové, než rezort dopravy očakáva a podľa Mateja neprinesú významný prísun turistov. Pre Pravdu uviedol, že letisko bude novými linkami viac vyťažené a tým pádom potrebuje prílev aspoň 50 zamestnancov. Wizz Air tiež podľa jeho vnímania síce zaplatí letisku poplatky za lety, no nebudú zásadným príjmom pre krajinu.
Prvým letom sa zviezol aj predseda národnej rady, Richard Raši, ktorý vystupoval v Košiciach pre piatkový pracovný program. „Je to dôležité pre mesto aj pre všetkých ľudí, ktorí musia chodiť do Bratislavy, či už chodia na týždňovky, za pracovnými povinnosťami alebo potrebujú niečo vybaviť na dve hodiny a nemusia chodiť 4,5 hodiny autom tam a autom späť,” uzavrel.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ