Z Bratislavy do Viedne rýchlejšie: Obnovená trať za 11 miliónov skracuje cestu, cestujúcich čakajú aj ďalšie zlepšenia
Za meškanie podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) mohlo nepriaznivé počasie vrátane dvoch záplav z povodní rieky Moravy (jedna mala 5m a druhá 3m), problémy s historickým mostom, v ktorom našli tunely z čas II. svetovej vojny na ľahší odpal, ale aj obmedzenia v chránenom území NATURA 2000. Žije v ňom viacero chránených zvierat, čakalo sa najmä kvôli hniezdeniu vtákov.
Termín dokončenia bol stanovený na koniec roka 2025, no ŽSR to nakoniec stihli o dva mesiace skôr. Práce sa začali minulý marec a hoci sa avizovalo že z Bratislavy do Viedne sa cestujúci dostanú za 40 minút, rezort ohlásil, že obnove zaberie 50 minút.
Po dokončení sa trať stala plnohodnotnou elektrifikovanou spojnicou medzi Bratislavou a Viedňou, ktorá zlepší rýchlosť a bezpečnosť cestovania vlakom, ale aj prepojenie Slovenska s rakúskou železničnou sieťou. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR, Ivana Bednárika stála rekonštrukcia 11,2 milióna eur. Navyše, rezort oznámil aj plán na zdvojkolajnenie trate.
Ten spôsobil po povodniach najväčšie komplikácie - objavili v ňom zásahy z obdobia II. svetovej vojny, ktoré neboli v záznamoch. Kvôli nim museli odborníci prekresliť projekt.
„Je to koridor medzinárodnej dopravy, preto trať potrebujeme skapacitniť. Prvú časť zdvojkolajnenia máme už pripravenú a pokiaľ ju vláda vyhlási za strategickú investíciu, tak o 6 – 7 rokov bude realitou. Už sme v procese EIA,” informoval o novinke Bednárik.
ZSSK k tomu ohlásilo aj predĺženie vlakov zo Žiliny do Viedne, čím sa zruší nevyhnutný prestup cestujúcich na iný spoj, aby sa dostali do Rakúska. ZSSK spoj zavedú od polovice tohto decembra, kedy bude nový grafikon.
Pridanie druhého koľajiska pomôže aj nákladnej doprave. Trasa je totiž tepnou pre prepravu tovarov a tým, že fungovala iba linka z Petržalky, nákladní dopravcovia sa museli značne obmedziť. O to väčším prínosom bude zdvojkolajenie.
„Ukončenie modernizácie víta aj ZSSK CARGO, ktorá počas výluky realizovala prepravy smerom do Rakúska výlučne cez pohraničnú prechodovú stanicu Bratislava/Petržalka-Kittsee. Otvorením tohto prechodu sa zvýši kapacita pre železničnú nákladnú dopravu v smerovaní do Rakúska. Zároveň pribudne alternatíva, ktorá chýbala pri nemožnosti prepravovať nákladné vlaky cez Petržalku v prípade mimoriadnych situácií a iných obmedzeniach v bratislavskom uzle,“ doplnil generálny riaditeľ ZSSK CARGO Jaroslav Daniška.
Hlavným cieľom rekonštrukcie bolo zvýšiť rýchlosť vlakov z 80 na 120 km/h, zmodernizovať koľaje, mosty aj bezpečnostné systémy a nahradiť dieselové rušne elektrickými – tie sú totiž v Rakúsku bežné. Okrem ekologickejšej dopravy majú byť výhodami trate aj zníženie hluku v okolí a menej emisií CO₂.
„Ide o trať, ktorá má medzinárodný rozmer. Aj keď úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom nevyzerá podstate, spája Bratislavu s Viedňou. Opäť sa tým obnoví možnosť cestovať z Bratislavy do Viedne z hlavnej stanice, nielen z Petržalky,” uviedol minister dopravy, Jozef Ráž ml. (nom. Smer). Vlakové spojenie je dôležité aj pre pendlerov, ktorí dochádzajú do práce či škôl.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ