Čínska polícia a zničený priemysel? KDH kritizuje vládu za baterkáreň v Šuranoch
KDH v súvislosti s baterkárňou okrem iného kritizuje aj rozdelenie vlastníctva v rámci projektu – slovenský kapitál by mal tvoriť 20 percent pričom až 80 percent má mať v rukách čínsky majiteľ. Opozičná strana zároveň zdôrazňuje, že Čína pri prenikaní na európsky trh disponuje obrovskými prostriedkami a slovenská vláda pod vedením Roberta Fica (Smer) pritom sľúbila, že do projektu zo štátneho rozpočtu naleje 200 miliónov eur. „A to je v čase, keď konsolidujeme verejné financie a zbierame euro po eure peniaze od obyčajných občanov, takže takáto veľkorysá investícia, takáto veľkorysá podpora je v poriadku?" pýta sa Hajko. Celková investícia do projektu je vo výške 1,2 miliardy eur a ide o celkovo druhý najväčší investičný projekt v slovenskej histórii.
Opoziční poslanci sa taktiež pýtajú, komu investícia do fabriky na výrobu batérií do elektromobilov prospeje najviac. Spochybňujú napríklad to, že by vyrobené batérie mali byť používané v závodoch, ktoré pôsobia na Slovensku. „Podľa našich informácií to nemusí byť vôbec tak. Znamená to, že sa u nás možno budú vyrábať batérie, ktoré budú smerovať niekam za hranice," povedal odborník na ekonomiku zo strany KDH. Podľa informácií spoločnosti Gotion InoBat Batteries by gigafabrika na výrobu batérií v Šuranoch mala len v prvej fáze zamestnať 1 200 ľudí, pričom ďalšie stovky zamestnancov môžu pribudnúť neskôr. Podľa opozičnej strany je v regióne už teraz veľmi nízka miera nezamestnanosti. Poslanec Hajko sa teda pýta, kto bude vo fabrike pracovať a či budeme musieť dovážať zamestnancov z cudziny.
Čítajte viac Napätie okolo výstavby baterkárne v Šuranoch pokračuje. Miestni chcú hovoriť s Ficom, tamojší primátor volá po pokojiNejde však o jediné výčitky voči pripravovanému projektu gigatovárne na výrobu batériových článkov v Šuranoch. Väčšina kritiky sa dotýka možných negatívnych dopadov na životné prostredie či na zdravie ľudí, ktorí v blízkosti miesta, kde má fabrika stáť, žijú. Zástupcovia investora však hovoria, že projekt je v súlade s platnou legislatívou a stanovenými limitmi. „Povoľovací proces bude, tak ako doteraz, aj naďalej postupovať podľa platných pravidiel vrátane realizácie veľkej EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie, pozn. redakcie). Posudzovanie vplyvov na životné prostredie je kľúčová súčasť transparentného schvaľovacieho procesu. Realizáciu veľkej EIA investor deklaroval od začiatku spustenia projektu a od prvých vyjadrení," reaguje na kritiku spoločná čínsko-slovenská spoločnosť GIB EnergyX Slovakia.
Politici dvíhajú varovný prst pred Číňanmi
Opozičné KDH je síce najhlasnejšou stranou, ktorá pred investíciou do baterkárne na Slovensku varuje, no nejde o jediný subjekt, ktorý projekt kritizuje. Ďalšia opozičná strana SaS je tiež opatrná, ako sa bude celá investícia vyvíjať. Tímlíder pre hospodárstvo liberálov Karol Galek hovorí, že je potrebné byť v súvislosti s touto investíciou opatrný. Podľa neho je nutné dobre sledovať, či bude čínsky investor dodržiavať európske, respektíve slovenské pravidlá hry.
To v praxi znamená sledovanie toho, či budú Číňania dodržiavať enviromentálne regulácie alebo či budú využívať aj slovenských subdodávateľov a platiť im dohodnuté a prijateľné peniaze za zákazky.
Tiež je podľa neho otázne, ako štát splní rôzne podmienky pre investora – napríklad čistú elektrickú energiu. Pýta sa, či si je Ficova vláda vedomá, že s Číňanmi treba jednať obozretne. „Baterkáreň Slovensko rozhodne potrebuje. Napokon nie nadarmo sme veľmocou vo výrobe automobilov, pričom všetky automobilky u nás už vyrábajú a aj do budúcnosti plánujú vyrábať elektromobily. Som však veľmi opatrný, pokiaľ ide o čínske investície. Čínsku pôžičku považujú za prekliatie v Čiernej Hore, negatívne správy o čínskych investíciách práve do baterkárne prichádzajú aj z Maďarska. Lokalitu v Šuranoch sme za pôsobenia SaS na ministerstve hospodárstva pripravovali pre baterkáreň spoločnosti Volkswagen, s ktorým už predsa len skúsenosti už máme a je to pre nás stabilný a dôveryhodný partner. Žiaľ tí sa napokon rozhodli všetky svoje európske investície presunúť do USA,“ priblížil Galek.
Čítajte viac Nechceme predať pôdu Číňanom, búria sa obyvatelia Šurian. Ľudia volajú po zákaze gigafabriky na baterky za miliardu eurNajväčšia opozičná strana Progresívne Slovensko v súvislosti s projektom baterkárňe hovorí, že síce víta investície do nových zelených technológií, no tieto však musia musia však spĺňať ekologické a bezpečnostné kritériá. Progresívci okrem toho pripomínajú, že nemôžeme zabúdať ani na názor občanov, ktorí, podobne ako v Šuranoch, žijú v okolí plánovaných investičných projektov.
„Dlhodobo obhajujeme práva verejnosti v tomto smere, kým vláda sa vydala opačným smerom. Minister životného prostredia Tomáš Taraba síce populisticky rozpráva, že zabezpečí prístup verejnosti k posudzovaniu, no len nedávno si nechal schváliť novelu zákona, ktorá ľudí oberá o hlas pri rozhodovaní o tom, čo sa v ich susedstve deje," uviedlo Progresívne Slovensko.
Kritické hlasy sa však začali ozývať aj zvnútra koalície. Napríklad predseda národniarov Danko už priamo povedal, že s baterkárňou v Šuranoch nesúhlasí. Dokonca aj samotný premiér Robert Fico pripustil možné negatívne dopady súvisiace s výstavbou fabriky. „Budem pochopiteľne veľmi pozorne sledovať predovšetkým environmentálne aspekty tohto projektu. Pretože predsa len výroba bateriek má určité dopady na životné prostredie,“ podotkol predseda vlády.
Pravda sa preto obrátila aj na koaličnú stranu Smer stranu s otázkami, ktoré sa týkajú kritických ohlasov smerovaných voči projektu baterkárne. Vládny Smer nás však iba odkázal na ministerstvo hospodárstva, ktoré je pod vedením Denisy Sakovej z Hlasu. Strana Hlas nám do uzávierky na otázky neodpovedala.
Ľudia majú strach o zdravie
Kým ekonomicky by bola nová fabrika pre Slovensko prínosom, investícia má najmä politickú stránku. Keďže ide o firmu z Číny, kde vládne tvrdou rukou komunistický režim, Európa začína vnímať Peking nielen ako výhodného ekonomického partnera, ale najmä ako geopolitického protivníka. Je to najmä preto, lebo tamojšia vláda masívne podporuje svojich podnikateľov, čím im pomáha tlačiť cenu za svoje výrobky dole a vyvážať ich do sveta a tým likvidovať svojich súperov.
Najnovšie zmenu postoja na starom kontinente dokumentuje snaha uvaliť clá na čínske elektromobily, aby ochránila tradičných európskych automobilových výrobcov a s nimi aj celý sektor.
Investícia novej baterkárne vyvolala veľkú pozornosť verejnosti po tom, čo sa ľudia začali obávať o vedľajšie efekty výroby. Situácia sa dokonca vyhrotila až tak, že na debate v Šuranoch medzi obyčajnými ľuďmi a investormi a predstaviteľmi obce lietali nadávky a vulgarizmy. Medzi protestujúcimi ľuďmi si točil videá Miroslav Suja z Republiky, ktorý vystupoval proti výstavbe a hlasno kričal na predstaviteľov baterkárne.
Čítajte viac EÚ uvalila clá na lacné čínske elektromobily. Do Európy dorazia s vyššou cenovkouIniciatíva Chránime si naše, ktorá zastupuje odporcov baterkárne, sa bojí, že im tam postavia „chemickú továreň“. Združenie na svojom webe píše, že v továrni sa bude pracovať s obrovskými množstvami chemických látok, ktoré znečistia pôdu a presiaknu až k spodným vodám. Tvrdia tiež, že investor jedná bezohľadne a tiež sa boja príchodu cudzincov, ktorých sem nalákajú za prácou. Preto napísali list premiérovi Robertovi Ficovi, aby sa s nimi stretol.
Všetku kritiku ale investor odmieta. Na stránke na Facebooku pod názvom Baterkáreň Šurany informuje verejnosť o plánoch a reaguje aj na výtky odporcov. Za stránkou stojí spoločná firma čínskeho Gotionu a slovenského InoBatu GIB EnergyX Slovakia. Vytvorili aj rubriku „mýty a fakty“, kde reagujú na rôzne obvinenia zo strany občianskeho združenia.
Tak napríklad na obavu, že výroba znečistí vodu, reagujú tvrdením, že „pitná voda sa bude využívať len na sociálne potreby zamestnancov tak, ako v akejkoľvek inej prevádzke. Pri výrobe bude použitá technická voda z rieky Nitra, ktorú po prečistení vrátime naspäť do toku bez negatívneho vplyvu na ekosystém“.
Spoločnosti GIB EnergyX Slovakia okrem toho zdôrazňuje, že „momentálne prebieha malá EIA, ktorá bola predložená spoločnosťou MH Invest a slúži na realizáciu infraštruktúry parku a generického investora. Tento postup zabezpečí, že všetky environmentálne faktory budú dôkladne zohľadnené a projekt bude realizovaný v súlade s najprísnejšími štandardmi."
Problémy v Maďarsku
Zatiaľ čo na Slovensku zatiaľ politici a aktivisti upozorňujú na možné problémy súvisiace s gigatovárňou na výrobu batérií do elektromobilov, z Maďarska sa už dlhšiu dobu ozývajú nespokojné hlasy. Aj u našich južných susedov totiž čínsky investor, konkrétne ide o výrobcu batérií CATL, stavia veľkú fabriku na výrobu batérií. Maďarský web index.hu pripomína, že ide o jednu z najväčších investícií v krajine.
V priebehu minulého roka, podobne ako teraz u nás, maďarské opozičné strany a aktivisti protestovali proti výstavbe fabriky v Debrecíne. Galek z SaS v tejto súvislosti hovorí, že z Maďarska prichádzajú informácie, ktoré hovoria o rôznych problémoch. Tie sa týkajú dodržiavania dohôd uzatvorených so štátom či vzťahov s dodávateľmi, ktorých tlačia s cenami dole. Majú sa týkať aj toho, že väčšinu prác a dodávok investory riešia výhradne z čínskymi partnermi. Inými slovami, robia to podľa neho „na hulváta“.
Čítajte viac Na Slovensku postavia Číňania svetovú továreň. Zaradíme sa medzi elitnú špičkuNa problémy s výstavbou baterkárene v Maďarsku upozorňuje aj KDH. Hajko z opozičnej strany sa v tejto súvislosti odvoláva na list, ktorý mal v polovici septembra poslať slovenský veľvyslanec v Maďarsku Pavol Hamžík. Z listu podľa poslanca vyplýva, že investície z Číny u našich susedov spôsobujú problémy v pracovno-právnych vzťahoch.
Podľa Hajka povolila maďarská vláda aj prácu čínskej polície v ich fabrikách. Pýta sa preto vlády, či aj my na budeme mať na našom území čínskych policajtov.
Z listu veľvyslanca Hamžíka má tiež podľa KDH vyplývať, že čínski investori si v Maďarsku ako dodávateľov a subdodávateľov primárne vyberajú spoločnosti z Ázie. Hnutie sa preto pýta, aký vplyv bude mať príchod čínskeho investora na Slovensko na domáci firmy.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ