SNS chce zjednodušiť život vodičom, Huliak hovorí o „šikane“. Národniarom však v ceste stojí Brusel
Podľa prvého nástrelu by sa mohli lehoty, dokedy je potrebné kontrolu vykonať, posunúť o rok. V súčasnosti platí, že ak si kúpite nové auto, STK musíte absolvovať po štyroch rokoch. Vodiči musia dať následne auto kontrolovať každé dva roky. „Jazdené autá nebudú kontrolované po dvoch rokoch, ale dajme tomu po troch rokoch a upravia sa aj jednotlivé úkony,“ povedal v polovici júla poslanec národniarov Rudolf Huliak.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského si majitelia áut určite budú pochvaľovať predĺženie technických a emisných kontrol. „Z ich pohľadu ide o prospešný návrh,“ povedal pre Pravdu odborník.
Čítajte viac Vláda odklepla zmeny v diaľniciach. Chce rýchlejšie stavať a dokončovať strategické investícieMohol by návrh prejsť?
Problémom však je spomínaná európska smernica, ktorá pravidelné kontroly technického stavu vozidiel upravuje. Toto nariadenie hovorí, že vozidlá musia absolvovať technickú prehliadku najneskôr štyri roky po dátume prvého prihlásenia automobilu do evidencie a potom každé dva roky.
Na Slovensku sa tak nachádzame na hornej hranici toho, čo európska legislatíva umožňuje a podľa analytikov z Bruselu zaznievajú signály, že by tieto lehoty mohli byť, naopak, skrátené. Už teraz je tak zrejmé, že návrh, ktorý spomenula SNS, ide nielen proti platnej legislatíve, ale rozchádza sa aj s možným budúcim smerovaním v tejto oblasti, ktoré EÚ nastavuje.
Na stole je preto otázka – môže nápad, ktorý v hrubých obrysoch koaličná strana predstavila, skutočne prejsť legislatívnym procesom? Dopravný analytik Drahovský v tejto súvislosti pripomína, že v parlamente môže prejsť čokoľvek, na čom sa poslanci pri hlasovaní zhodnú. Zároveň však platí, že „keďže sme riadnym členom Európskej únie a naše technické a emisné kontroly uznávajú v zahraničí, a zahraničné uznávame my, tak sa riadime jednotnými predpismi v tejto oblasti. Tieto predpisy určujú záväzné mantinely pre vykonávanie kontroly aj kvalitou, aj termínmi,“ vysvetľuje Drahovský.
Podstatné podľa odborníka je, že ak by konkrétna členská krajina EÚ schválila návrh v rozpore s tým, čo nariaďuje európska legislatíva, potom budú mať nariadenia EÚ prednosť pred domácimi zákonmi. To v praxi znamená, že ak európska smernica určuje maximálnu hranicu, dokedy je potrebné STK vykonať, tak naši poslanci môžu maximálne súčasné nastavenie rokov znížiť, nie zvýšiť. Ak by poslanci za SNS skutočne s podobným návrhom po lete prišli, ocitnú sa v patovej situácii.
A ako to vyzerá s technickými a emisnými prehliadkami v okolitých krajinách? Napríklad v susednej Českej republike sa rovnako ako u nás prvá STK vykonáva po štyroch rokoch od prihlásenia auta do evidencie. V Nemecku, Rakúsku a Poľsku sa zákonodarca vydal opačným smerom a prvá kontrola musí byť vykonaná do troch rokov od prihlásenia vozidla do evidencie.
Čítajte viac Diaľnica D1 Turany - Hubová: Náklady na výstavbu sú vraj vysoké, treba ich znížiťArgumenty národniarov
Strana SNS na čele s Andrejom Dankom plánuje predstaviť konkrétne úpravy v technických a emisných kontrolách až po lete. Svoj návrh národniari zdôvodňujú tým, Slováci si nemôžu kupovať nové auto každý rok a zároveň takéto časté kontroly považujú za šikanu. „Vezmite si, že miera nehodovosti je v promile, kedy je nehoda spôsobená kvôli technickému stavu vozidla. Čiže je to šikanózne. Musíme sa pozrieť na tie euronormy, lebo nie sme národ, aby sme si tu pomaly každé tri roky kupovali nové auto,“ povedal Huliak.
Pre lepšiu predstavu – v roku 2023 stanice technickej kontroly celkovo vykonali takmer 1,6 milióna technických kontrol vozidiel, z čoho viac ako 1,3 milióna predstavovalo pravidelné kontroly. Služba technickej kontroly vo svojej správe za minulý rok uvádza, že z hľadiska počtu vykonaných kontrol išlo o historicky najúspešnejší rok.
Čo sa týka výsledkov kontrol, tie sú vo veľkej väčšine prípadov úspešné. Spomínaná správa uvádza, že v roku 2023 kontrolóri až v takmer 87 percentách prípadov zistili, že kontrolované vozidlá sú spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Len v približne 163-tisícoch prípadov z celkového počtu (11,94 percenta), boli vozidlá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené len ako dočasne spôsobilé.
Čítajte viac SNS prišla s ďalším nápadom. Národniari chcú, aby čašníci zarábali viac a ohlasujú preto zmeny v zákoneJeden zo základných argumentov SNS pritom je, že nehodovosť spôsobená zlým technickým stavom vozidla nie je až taká vysoká. To napokon potvrdzujú aj štatistiky ministerstva vnútra. Najčastejšou príčinou dopravných nehôd na Slovensku (až 46 percent z celkového počtu nehodových udalostí), je spôsobených porušením povinností zo strany vodiča. Za nemalý podiel nehôd (14 percent) môže prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy, nesprávna jazda cez križovatku (6 percent) či nesprávne otáčanie a cúvanie (6 percent).
Nemalú časť vodičov by zároveň potešilo aj to, že by na neskorších technických a emisných kontrolách mohli ušetriť viac peňazí. Podľa portálu STKonline.sk totiž slovenskí vodiči platia za kontroly v priemere medzi 65 až 95 eur.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ