Státisíce áut jazdia po slovenských cestách nelegálne. Za jazdu bez povinnej poistky hrozí vysoká pokuta, ktorá sa od augusta ešte zvýši
Slovenská legislatíva tento potenciálny problém vyriešila tak, že poisťovne posielajú peniaze do garančného fondu. V zásade to znamená, že poctiví motoristi doplácajú na tých, ktorí si poistku neuzavreli, a to aj napriek tomu, že zo zákona ju musia uzatvoriť.
Presné dáta však nemá ani Najvyšší kontrolný úrad, ktorý sa na tento problém pozrel v analýze. „Štát jednoducho nevytvára aktuálnu databázu. Počet nepoistených vozidiel, ktoré boli reálne v premávke, možno iba odhadovať. V evidencii sa nachádzali napríklad aj motorové vozidlá, ktoré už fyzicky neexistovali alebo boli predané do zahraničia. Vykonanie zmien v evidencii vyžaduje aktívnu spoluúčasť vlastníka vozidla. Keďže si mnohí motoristi tieto povinnosti neplnili, okresné úrady sa neraz museli zaoberať aj neopodstatnenými oznámeniami o neuzatvorení PZP,“ vyplýva z analýzy úradu.
Čítajte viac Nová daň za platby a pre živnostníkov? Kamenický hovorí, že sú to samé lži. Koho by zasiahli?Škody za neplatičov uhrádza garančný fond
Ak škodu spôsobí vozidlo, ktoré poistené nie je, vzniká problém s tým, kto škodu uhradí. Z analýzy kontrolórov vyplýva, že z celkového počtu vyše 3,6 milióna vozidiel v evidencii nemá PZP až viac ako 316-tisíc áut. To je zhruba každé jedenáste auto na ceste.
Problémových áut je na Slovensku podľa úradu viac ako v okolitých krajinách. „Na Slovensku bol podiel nepoistených vozidiel vyše deväť percent, pričom v susednom Poľsku to bolo približne jedno percento a v Českej republike asi 1,6 percenta,“ hovoria kontrolóri.
V roku 2023 spôsobili nepoistené vozidlá 2 216 poistných udalostí. Poisťovne do garančného fondu poslali desať miliónov eur a ľuďom, ktorým škodu spôsobilo nepoistené vozidlo, išlo z tohto fondu 6,9 milióna eur. Objem škôd hradených z garančného fondu bol v minulom roku najvyšší od roku 2017. Garančný fond funguje ako zábezpeka, aby poškodení ľudia nečakali na náhradu škody dlho. Tento fond spravuje Slovenská kancelária poisťovateľov a tá následne uhradenie škody od nepoisteného vinníka vymáha.
Pozor na pokuty, budú vyššie
Chýbajúce povinné poistenie nie je problém iba vtedy, keď vznikne dopravná nehoda. Ak napríklad dopravná hliadka zistí, že konkrétne vozidlo nemá uzavretú poistku, udelí motoristovi pokutu. Jej výška môže ešte stále byť od 16,60 eura do 3 319 eur.
Čítajte viac Odborári chcú od Ficovej vlády astronomickú sumu na platy štátnych zamestnancov. Hrozia štrajkomTáto výška pokút je aktuálna len do konca júla. Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení zvyšuje od 1. augusta tohto roku rozpätie pokút. Podľa nových pravidiel bude najnižšia výška sankcie 50 eur a najvyššia až 5 000 eur. Štát nemá úplne presné dáta o tom, ktoré vozidlá nemajú uzavreté povinné poistenie, proti neplatičom tak bojuje aspoň tým, že zvyšuje spektrum pokút, ktoré je možné uložiť. „Na to, akú výšku pokuty má okresný úrad alebo policajná hliadka zvoliť, neexistuje presná metodika. Orgány a poisťovne sa však zhodujú, že pokuta by mala byť vyššia ako ročné poistné,“ hovorí Jaroslav Krajňák zo spoločnosti Fingo.sk.
Na cestách sú autá, ktoré PZP nemajú zaplatené dlhodobo, a aj takí motoristi, ktorí napríklad zabudli uhradiť poistné a poistná zmluva sa stala neplatnou. „Spravidla sú však pokuty pre tých, čo nemajú poistenie uzatvorené dlhodobo, vyššie ako tie, ktoré môžete dostať za neplatné PZP,“ hovorí Krajňák. Pokutu môže okresný úrad udeliť aj dodatočne do dvoch rokov od zistenia pochybenia. Priestupok však nemôže byť starší ako tri roky.
Kľúčové je, že poistka, ktorá nie je zaplatená, je neplatná. Stať sa to môže napríklad v prípade, že klient platí poistné štvrťročne. „Pri nezaplatení poistky vám poisťovňa najskôr pošle upomienku a výzvu na jej uhradenie. Ak napriek výzvam nezaplatíte, vašu poistnú zmluvu zruší pre neplatenie približne do troch mesiacov a následne si od vás bude vymáhať alikvotnú časť dlžného poistného. Keď PZP už nie je platné, je nutné si uzatvoriť nové,“ hovorí Krajňák.
V praxi však úrady pokutu v tisícoch eur neukladajú. Medzi rokmi 2018 až 2023 bolo najviac pokút v Trenčíne. Dokopy ich bolo 1 438 a objem pokút bol zhruba 140-tisíc eur. V priemere tak bola výška pokuty skoro sto eur, čo je menej ako ročná poistka. Napríklad v Bratislave sú pokuty vyššie. V rovnakom období štát vyrubil 591 pokút, no celkovo vybral takmer 96-tisíc eur. Priemerná výška pokuty tak presiahla 162 eur.
Dokopy na celom území v roku 2023 príslušné úrady udelili 6 669 pokút a týmto spôsobom vybrali takmer milión eur.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ