Za socializmu pýcha priemyslu, dnes hlási úpadok a hromadné prepúšťanie. Ďalší veľkopodnik ide ku dnu

Tomáš Bakoš | 19.01.2024 10:45
Vysoké ceny energií spolu s narušením dodávateľských reťazcov v dôsledku ruskej agresie na Ukrajine zlomili krk významnej firme na Slovensku. Trenčiansky výrobca obrábacích strojov spoločnosť Trens končí v konkurze a hromadne prepúšťa. O prácu príde vyše 200 zamestnancov.

Končí sa tak 85-ročný príbeh firmy z Považia, ktorá zažila svoju najväčšiu slávu za socializmu. Počas svojho najväčšieho rozmachu, teda v 80. rokoch, zamestnávala skoro 4 800 ľudí.

O hromadnom prepúšťaní informoval spravodajský portál tvnoviny.sk. V reportáži zamestnanci hovoria o tom, ako tam pracovali celý svoj život. „Pracoval som tu ako montér zámočník 32 rokov,“ povedal jeden zo zamestnancov, ktorý dostal výpoveď. „Vedenie nám povedalo, že končíme. Neviem, čo budem robiť teraz,“ povedal ďalší.

Výroba Škoda Superb Čítajte viac Slovenský motor rastu šliape naplno: v ohrození sú desaťtisíce miest, predáci tvrdia, že situácia je alarmujúca

Firma priznala, že zamestnancom ešte dlhuje novembrové výplaty. Tie by však mali byť uhradené z garančného fondu. „V súvislosti s licenčnými nariadeniami nám neboli povolené rôzne vývozy a prišli sme takto o množstvo zákaziek a zálohových platieb a to intervenovalo výrazne chod spoločnosti, dramaticky,“ povedal pre spravodajský portál Marko Daniš, predseda predstavenstva spoločnosti Trens. Spoločnosť v minulosti vyrábala tisícky sústruhov ročne a vyvážala svoje produkty až do 85 krajín celého sveta.

Úpadok trvá dlhšie

Úpadok spoločnosti sa začal ešte niekedy v období po páde komunizmu a privatizácii podniku. Dobre je to vidieť aj na počtoch zamestnancov. Vrchol zamestnanosti mala firma v 80. rokoch, keď pre ňu pracovalo skoro 4¤800 ľudí. Strmý pád a niekoľko vĺn prepúšťania prišli v nasledujúcich rokoch. V roku 2004 vo firme pracovalo už len zhruba 700 ľudí, v roku 2009 došlo k ďalšiemu prepúšťaniu a firma sa náhle stenčila na 500 zamestnancov. Tento rok dostalo výpoveď aj posledných 200 ľudí. Aj keď firma v roku 2022 skončila v malom zisku, predtým dlhé roky končila v hlbokej strate.

taraba Čítajte viac Taraba odobril výstavbu LNG terminálu v Bratislave. Hneď v blízkosti najväčšej zásobárne pitnej vody v strednej Európe

Úpadok spoločnosti je vidieť v posledných rokoch aj z jej tržieb, ktoré kontinuálne klesali. Kým v v roku 2018 mala tržby na úrovni skoro 15 miliónov eur, predvlani to bolo už len vyše 10 miliónov eur. V Trenčíne tak končí ďalší z veľkých socialistických podnikov. Výrobné haly teraz zrejme čaká rozpredaj. Mesto Trenčín tak prichádza po výrobcovi oblekov spoločnosti Ozeta a producentovi textílií spoločnosti Merina o ďalšiu spoločnosť s bohatou históriou.

Región Trenčín si však drží už dlhodobo nízku nezamestnanosť. Nájsť si novú prácu tak zrejme pre bývalých zamestnancov Trensu nebude zložité. Nezamestnanosť v kraji bola za november tretia najnižšia na Slovensku, nižšie hodnoty vykazoval Bratislavský a Trnavský kraj. Hlavný ukazovateľ nezamestnanosti bol v okrese Trenčín na úrovni 1,96 percenta a bol tak najnižší z deviatich okresov Trenčianskeho kra­ja.

Bohatá história

História podniku siaha až do roku 1937. Práve vtedy sa česká firmaWalter rozhodla časť výroby leteckých motorov presunúť na Slovensko. Významným obdobím pre spoločnosť boli 50. roky, keď reštrukturalizácia priniesla zmenu výrobného programu s orientáciou na výrobu hrotových sústruhov špeciálnej techniky na vojenské účely.

Na stránke podniku sa ďalej píše, že preň bol dôležitý rok 1963, keď sa stal samostatným národným podnikom s názvom TOS Trenčín. V nasledujúcich rokoch patrili pod TOS Trenčín podniky v Galante, Spišskej Novej Vsi a prevádzka v Hornom Srní. Podniku sa darilo a v roku 1986 v ňom pracovalo až 4 764 pracovníkov.

Vladimir Balaz, Vladim?r Bal??, Čítajte viac Ekonóm Baláž: Mali sme šliapnuť na brzdu, namiesto toho prišlo ďalšie rozdávanie

V revolučnom roku 1989 vznikol právne samostatný podnik TOS Trenčín. Ten sa v roku 1992 pretransfor­moval na akciovú spoločnosť a v roku 1998 došlo k zmene obchodného mena na Trens. Zaujímaví boli aj minulí vlastníci firmy. Denník E napríklad upozorňuje, že firmu spoluvlastnil aj exminister hospodárstva Ľudovít Černák z vlády Mikuláša Dzurindu aj bratislavské investičné skupiny Istrokapitál a Slavia Capital, ktorú spoluvlastní z korupcie obvinený Martin Kvietik.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ