Z pumpy v Rajke ostal len skelet. Malé benzínky v Maďarsku ruinujú Orbánove ceny

Lucia Lauková, Pravda | 08.08.2022 06:00, aktualizované: 
pumpa čerpačka Rajka MOL Foto: ,
Opustená čerpacia stanica MOL v Rajke, august 2022
Čerpacia stanica MOL vzdialená necelých 20 kilometrov od Bratislavy bola dlho obľúbenou destináciou motoristov zo susedných krajín. V dlhých radoch na lacnejšie tankovanie sa striedali šoféri z Bratislavy aj okolitých miest, taxikári, ale aj seniori z neďalekých rakúskych obcí. Dnes by ste ju už nespoznali. Areál čerpačky zíva prázdnotou, zmizla svetelná tabuľa, pôvodná predajňa aj zamestnanci. Prázdne torzo budovy dopĺňajú veľké kontajnery.

Podľa údajov na Google mapách je táto stanica jediná pumpa v obci a aj v okolí. Na internete informuje, že je aktuálne otvorená – a to sedem dní v týždni, 18 hodín denne. Realita je však iná. Na mieste nájdete len prázdnu budovu.

Podľa oficiálnych informácií od spoločnosti MOL táto stanica momentálne prechádza rekonštrukciou a opäť sa do bežnej prevádzky otvorí až po prerábke. Tankovanie dovtedy umožní cez automat.

Ďalšie najbližšie pumpy pri hraniciach nájdete až v Mosonmagyaróvári. Za liter benzínu zaplatíte okolo 700 forintov (v prepočte cca 1,8 eur). To je však cena porovnateľná aj so slovenskými čerpačkami, keďže v priebehu júla začali poplatky za tankovanie postupne klesať. Ak teda nevlastníte auto s maďarskou poznávacou značkou, nákupná turistika sa vám neoplatí.

VIDEO: Prihraničná pumpa v Maďarsku bola plná slovenských zákazníkov
Video
ruka peniaze euro Čítajte viac Stoeurové poukážky a nižšie dane na benzín. Ako pomáhajú okolité krajiny v boji so zdražovaním? (prehľad)

Tankovacia turistika v Maďarsku nabrala na popularite najmä na jar, keď v dôsledku vojny na Ukrajine začali prudko zdražovať pohonné hmoty. Kým na Slovensku sa začiatkom marca cena najpredávanejšieho 95-oktánového benzínu blížila k hranici 1,7 eura a nafty 1,55 eura za liter, čo bolo najviac za poslednú dekádu, Maďarsko ceny už od jesene stropovalo na hranici 480 forintov (približne 1,27 eura) za liter pre benzín aj naftu.

Čerpačky krachujú

Kým pri tejto pumpe maďarského ropného gigantu MOL v Rajke má dôjsť k opätovnému otvoreniu po prerábke, mnohé čerpačky, najmä menších podnikateľov, už neotvoria nikdy. Niekoľkomesačné stropy cien totiž vyústili do katastrofy aj pre predajcov.

„Benzínky zatvárajú po celej krajine, hlavne tie menšie, v blízkosti hraníc. Mnohí moji známi majú kvôli tomu problém tankovať. Musia chodiť do väčších miest. Zruinovalo to však najmä majiteľov staníc, ktorých vláda donútila predávať ultralacný benzín. Dostali sa tak do straty, mnohí ľudia prišli o zamestnanie,” opísal pre Pravdu hudobník Marton z Budapešti, ktorý za prácou pravidelne cestuje aj na Slovensko.

Čerpacia stanica MOL v Rajke - pred a po

V marci bola benzínka v Rajke plná áut a ľudí. Dnes zíva prázdnotou.

Fotogaléria
Tankovanie v maďarskej Rajke
Opustená čerpacia stanica MOL v Rajke, august 2022
+3Tankovanie v maďarskej Rajke

Podľa portálu Index.hu je na pokraji bankrotu až 80 percent malých čerpacích staníc. „Situácia je dramatická. Podpora 20 centov na liter, ktorú sme dostali od vlády, bola nedostatočná,” citoval Index.hu Gábora Egriho, prezidenta Asociácie nezávislých čerpacích staníc, ktorá vznikla po zmrazení cien.

Zatváranie v Maďarsku ohlásil aj petrolejársky gigant Shell. Firma v tlačovej správe ohlásila, že od 1. augusta dočasne zastavuje prevádzku piatich čerpacích staníc v Budapešti a na Balatone. Následne od 3. augusta obmedzila aj prevádzku čerpacích staníc v Debrecíne a v Mosonmagyaróvári.

Orbánov strop na benzín a naftu fatálne narazil

Šéf maďarskej ropnej a plynárenskej spoločnosti MOL Zsolt Hernádi v polovici júla vyhlásil, že Maďarom dochádza palivo. Varoval, že Maďarsko čelí „mimoriadne nebezpečnej" situácii, pretože strop na ceny palív zvyšuje spotrebu a dodal, že bez zastropovania by ceny palív boli takmer dvojnásobne vyššie, než sú v súčasnosti.

„Vzniká tak otázka, ako dlho to takto môže ešte fungovať,“ citovala agentúra Reuters Hernádiho v rozhovore pre maďarskú televíziu ATV. Spoločnosť MOL, ktorá má v Maďarsku najväčšiu sieť čerpacích staníc, preto vyzvala na zrušenie cenového stropu. Na svojich čerpacích staniciach MOL už v júni zaviedol denný limit 50 litrov benzínu a nafty za regulované ceny namiesto 100 litrov, ktoré nariadila vláda.

Problémy pumpárov sa dostali už aj na súd. Ešte v máji podalo 50 čerpacích staníc spoločnú sťažnosť na Ústavný súd Maďarska a následne ju posunuli aj na Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) v Štrasburgu. Vláda v Budapešti podľa nich nerešpektovala zákon, ktorý stanovuje, že pre každý zavedený cenový strop musí vláda poskytnúť prostriedky dostatočnej ziskovosti pre dotknuté podniky. Najkrajnejšou formou zásahu do vlastníckych práv je podľa sťažovateľov povinnosť bez náhrady odovzdať prevádzku ich čerpacej stanice inému registrovanému konkurentovi. K de facto vyvlastneniu môže dôjsť ako forma trestu za nedodržanie mimoriadnych nariadení vlády.

Tankovanie v maďarskej Rajke
Tankovanie v maďarskej Rajke
+3Tankovanie na Slovensku sa za posledný mesiac...

„Očakávame, že ESĽP sa bude pozerať za hranice zdania; konštatovať, že maďarská legislatíva zbavila sťažovateľov plného využívania ich podnikateľských oprávnení a že to viedlo k bezprecedentnej strate ich profesionálnej klientely, z ktorých niektorých vláda nechala na pokraji bankrotu,“ komentoval zástupca čerpacích staníc zastupuje advokát Dániel Karsai.

Reguláciu zaviedla vláda Viktora Orbána od polovice novembra ako nástroj na ochranu Maďarov pred infláciou. Opatrenie má trvať do začiatku októbra. Pred pár týždňami však pre nedostatok zásob vláda začala zavádzať prvé reštrikcie a predaj výhodnejšieho paliva umožňuje len autám s maďarskými značkami. Tento krok však spustil tvrdú kritiku zo strany Európskej únie za porušovanie pravidiel jednotného trhu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ