Reforma vlakového grafikonu: Ľudia sa búria, zastávky rýchlikov sa rušia

Tomáš Bakoš | 01.08.2022 16:42, aktualizované: 
ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Foto:
Ilustračná fotka.
Rýchlejšie, ale bez niektorých zastávok. Tak by mohla po novom vyzerať cesta rýchlikom z Bratislavy do Košíc cez Žilinu.

Cestujúcich vlakovou dopravou čakajú veľké zmeny. Na budúci rok sa totiž výrazne zmení vlakový grafikon. Ministerstvo dopravy dokonca hovorí o jeho reforme. Zatiaľ čo sa starostovia obcí a primátori miest búria, štátni analytici hovoria o sprehľadnení a skvalitnení cestovania vlakom.

Návrh nového grafikonu napríklad počíta na severnej trase rýchlika Bratislava – Žilina – Košice s rušením niektorých zastávok. Po novom by takýto rýchlik nemusel zastavovať napríklad v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčianskej Teplej, ale ani v Margecanoch.

Vladimir Putin Čítajte viac Západné sankcie zaberajú: 10 grafov o tom, ako krváca ruská ekonomika

Ľudia už na internete začali spisovať petície za zachovanie zastávok rýchlikov. Na Považí ju podpísalo napríklad vyše 3 000 občanov. Na východe sa pod petíciu za zachovanie zastávky v Margecanoch podpísalo už skoro 5 000 ľudí. Nový návrh sa nepozdáva ani starostom dotknutých miest. Mesto Piešťany tak napríklad stratí priame vlakové spojenie s Tatrami a Košicami. „Z pohľadu rozvoja nášho kúpeľného mesta a z pohľadu opatrení na spomalenie klimatickej zmeny sa tento krok javí ako nešťastný,“ tvrdí pre Pravdu primátor Piešťan Peter Jančovič.

Nový grafikon vzniká v spolupráci ministerstiev dopravy a financií. Oba rezorty svorne tvrdia, že zmenou dôjde ku skvalitneniu súčasného spojenia a cestujúci budú mať viac možností. „Zdôrazňujeme, že počet spojov sa neznižuje, práve naopak, vďaka avizovaným zmenám počet vlakov a celkový dopravný výkon významne narastie. Cestujúci na drvivej väčšine tratí budú mať oveľa viac možností na cestovanie vlakom než doposiaľ,“ obhajuje avizované zmeny rezort dopravy.

Jedni navrhované zmeny vo vlakovej doprave odmietajú, druhí ich obhajujú. Aké sú postoje a argumenty oboch strán? Na tvorbe nového grafikonu spolupracovali aj analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) patriaceho pod ministerstvo financií. Zmeny, ktoré navrhli, vychádzajú z analýzy počtu cestujúcich medzi jednotlivými stanicami a z kapacitnej analýzy.

Rýchlejšie, ale bez zastávok

Ak by navrhované zmeny prešli, mesto Piešťany príde o priame vlakové spojenie s Popradom či Košicami. Ak cestujúci z východu republiky budú chcieť prísť do kúpeľného mesta vlakom, budú musieť prestupovať. „Do nášho mesta cestujú klienti kúpeľov z celého Slovenska, ako aj z okolitých i vzdialených krajín. Kúpele sú využívané najmä na liečbu pohybového ústrojenstva, a preto predpokladáme, že tí klienti, ktorí majú problém s pohybovým ústrojenstvom a cestujú verejnou dopravou, budú mať problém s jedným i viacerými prestupmi,“ opisuje komplikácie s dopravou primátor Piešťan.

Analytici na základe analýzy počtu cestujúcich medzi jednotlivými stanicami zistili, že až 87 percent cestujúcich ide v rýchliku Košice – Žilina – Bratislava do staníc Trnava a Bratislava. To je približne 9 500 cestujúcich denne. Týmto ľuďom by sa tak mala cesta skrátiť o 12 minút, tvrdí ministerstvo financií. Železnice dokonca hovoria o úspore 25 minút. Zvyšných 13 percent ľudí v týchto rýchlikoch ide do staníc Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Leopoldov, čo predstavuje približne 1 500 cestujúcich denne. Po novom by tak títo cestujúci museli prestupovať, no celkový čas prepravy zostane približne na rovnakej úrovni ako doteraz.

„Zároveň chceme zdôrazniť, že z hľadiska celkového počtu cestujúcich z uvedených staníc tento rýchlik využíva len päť percent cestujúcich. Pripomíname, že pre zvyšných 95 percent cestujúcich sa nič nemení a naďalej budú môcť cestovať vlakmi každú hodinu priamo bez prestupu,“ tvrdí pre Pravdu analytik ÚHP Rastislav Farkaš. Podľa neho veľkým prínosom zmeny je aj zvýšenie počtu rýchlych spojení medzi Bratislavou a Trenčínom o 30 percent.

Po novom cestujúci na trase Bratislava – Piešťany využijú regionálne rýchliky. Tie pôjdu v úseku Bratislava – Trenčín každú hodinu. Vlaky budú premávať od 5. hodiny ráno do dvadsiatej tretej večer, a to každý deň. Celkový počet vlakov v pracovných dňoch bude rovnaký a cez víkend dokonca dvojnásobný. Doba prepravy z hlavnej stanice v Bratislave do Piešťan v súčasnosti trvá podľa starého grafikonu 53 minúť, po novom to môže byť 57 minút.

Obce verzus štátni analytici

Návrh zmien vlakových spojov zasiahne aj menšie obce v okolí Bratislavy. Konkrétne na trati rýchlika Bratislava – Nové Zámky. Jednou z nich je Ivanka pri Dunaji, ktorá zaslala pripomienky s nesúhlasným stanoviskom k zrušeniu zastavovania vlakov. Spolu s ďalšími šiestimi samosprávami taktiež zaslali otvorený list ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (nom. Sme rodina), v ktorom vyjadrili nesúhlas so zmenami.

Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji, Veľký Biel či Malinovo sa obávajú toho, že v ich obciach bude zastavovať po schválení nového grafikonu menej vlakových spojov. „Je pre nás neakceptovateľné, aby sa počty vlakových spojov redukovali v dobe, keď štát deklaruje, že chce dostať ľudí z áut do vlakov,“ zareagoval na avizované zmeny starosta obce Ivanka pri Dunaji Ivan Letanay. Podľa neho sa za posledné dva roky už mnohí ľudia naučili pri ceste do práce nechať auto v obci na záchytnom parkovisku a ísť ďalej vlakom.

Podľa Letanaya nový grafikov spôsobí až 30-percentný úbytok spojov. Ako ďalej vysvetľuje, v súčasnosti v obci v oboch smeroch počas dňa stojí 38 vlakov, po novom by to malo byť v oboch smeroch už len 27 vlakov. Ak sa bližšie pozrieme na vlakové spoje počas pracovných dní v rannej špičke, zistíme, že na trati Ivanka – Bratislava ráno v čase do 8:00 stálo v Ivanke pri Dunaji 12 vlakov, po novom by to malo byť 7 vlakov, poukazuje Letanay. Aj v Bernolákove má podľa návrhu nového vlakového grafikonu stáť menej vlakov. Obyvatelia majú výhrady a majú obavy, že obcou bude prechádzať menej vlakových spojov.

Okrem toho návrh grafikonu ruší komplet linku S65, ktorá premáva na trase Bratislava-Petržalka – Senec – Galanta. Výhodou tejto trate bolo, že v Bratislave obslúžila inú časť územia, pretože končila na stanici v Petržalke a nie na hlavnej stanici. „Využívali ju však aj obyvatelia Petržalky pri ceste do práce (aj do Ivanky), pre ktorých to bolo ideálne spojenie, bez potreby prestupovať,“ tvrdí Letanay.

ÚHP zmeny v grafikone obhajuje tým, že v súčasnosti napríklad z Bratislavy do Bernolákova premávajú vlaky chaoticky a jazdia preplnené. „Idú v nepravidelných intervaloch 5 – 39 minút, z rôznych staníc v Bratislave a väčšina z nich ide až do Nových Zámkov. Toto všetko prispieva k preplňovaniu niektorých spojov. Po novom sa tak budú vlaky viac špecializovať,“ opisuje pre Pravdu pozitíva nového grafikonu Rastislav Farkaš, analytik ÚHP.

Najväčšia zmena pre cestujúcich bude v tom, že pre ľudí zo staníc a zastávok medzi Novými Zámkami a Galantou pôjde do Bratislavy regionálny expres a pre ľudí od Sládkovičova, Senca a Bernolákova osobný vlak. „Vďaka tomu ubudne vo vlakoch, ktoré zastavujú v Bernolákove, až polovica cestujúcich, čo zvýši komfort cestovania,“ dodáva Farkaš. Zmeny majú podľa neho zabrániť nárazovému prepĺňaniu vlakov a dlhému čakaniu na spoj. „Podľa vypracovanej kapacitnej analýzy sa dnešná kapacita vlakov v špičke na trati Bratislava – Galanta dokonca zvýši a tiež sa o 12 minút zrýchli spojenie pre 8 000 cestujúcich denne zo staníc a zastávok medzi Novými Zámkami a Galantou do Bratislavy,“ dodáva.

Rezort dopravy pripomína, že stále ide o pracovnú verziu grafikonu. „V uplynulých dňoch sme absolvovali viaceré rokovania so samosprávami, v najbližších dňoch budeme vyhodnocovať všetky predložené pripomienky zo strany obcí, VÚC či občanov,“ upokojuje rezort dopravy.

Zlé dopravné spojenie s Banskou Štiavnicou

Európske krajiny masívne lákajú ľudí do vlakov. Na Slovensku cestovanie vlakom ľudí skôr odstraší. Dlhé meškania, niektoré vozne bez funkčnej klimatizácie a veľká preplnenosť vlakov. Na niektoré významné turistické miesta je napríklad aj problém sa dostať. Príkladom je cesta vlakom do Banskej Štiavnice. Pricestovať do mesta zaradeného na zoznam UNESCO je čoraz zložitejšie. Vypočujte si podcast denníka Pravda s vedúcim Katedry železničnej dopravy zo Žilinskej univerzity Martinom Kendrom.

Podcast si môžete vypočuť aj cez obľúbené aplikácie.

Platí to nielen o jazde vlakom, ale aj autobusom. Počas vlakovej výluky, ktorá potrvá až do konca jesene, železnice poskytujú náhradnú autobusovú dopravu v úseku Šaľa – Nová Baňa s tým, že preprava bicyklov nie je umožnená. (Priame rýchliky poskytovali úložný priestor pre ne.) Pred niekoľkými rokmi sa cestovanie zo západu Slovenska do Banskej Štiavnice predĺžilo približne o pol hodiny. Rýchliky prestali zastavovať v Hronskej Dúbrave, kde cestujúci mohli presadnúť do osobného vlaku s cieľovou stanicou v Banskej Štiavnici. Zmena priniesla to, že treba vystúpiť až vo Zvolene a odtiaľ sa odviezť do svetoznámeho banského mesta. Porovnateľne dlho nejazdia z Bratislavy do Banskej Štiavnice priame autobusové spoje. V minulosti premávalo niekoľko autobusov počas pracovných dní aj cez víkend. Turisti majú každý deň veľmi obmedzený počet časovo výhodných prípojov, či už chcú prestúpiť v Žarnovici, v Žiari nad Hronom, alebo vo Zvolene.

Aktualizované 2. 8. o 9:40: Železnice tvrdia, že ušetrenie času na severnej trase rýchlika Bratislava – Žilina – Košice bude 25 minút. MFSR pre Denník Pravda uviedlo, že ide o 12 minút.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ