Parlament schválil Matovičov miliardový balíček. Pozrite si, kto dostane najviac a najmenej (+ prepočty)

Tomáš Bakoš | 24.05.2022 19:14, aktualizované: 
Igor Matovič, Pomoc rodinám Foto:
Igor Matovič, Pomoc rodinám
Poslanci schválili prorodinné opatrenia z dielne ministra financií Igora Matoviča.

Matovičov balík pomoci za 1,2 miliardy ročne pre rodiny parlament schválil. Z prítomných 131 poslancov hlasovalo za návrh 83 poslancov, proti bolo 23 poslancov a zdržalo sa 25 zákonodarcov. Daňový bonus a prídavky sa zvýšia najprv od júla a potom od januára 2023, od januára sa tiež zavedie príspevok na krúžky v hodnote 60 eur.

Balíček sa Matovičovi podarilo schváliť v parlamente s pomocou kotlebovcov a nezaradených poslancov. Koaličná SaS hlasovala proti. Poslanci Smeru sa zdržali a návrh nepodporili ani poslanci Hlasu.

„Najviac pomáhame najchudobnejším pracujúcim a najmenej pomáhame najbohatším pracujúcim,“ vyhlásil Matovič v pléne s tým, že presne o tom má byť sociálna pomoc. Tvrdí, že najchudobnejšie rodiny si vďaka pomoci prilepšia až o štvrtinu. V prípade najbohatších rodín bude pomoc len na úrovni štyroch percent, upozornil.

Matovič pritom vychádzal z výpočtov Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktoré zverejnila v utorok. Ak sa však pozrieme na prepočty v eurách, tak situácia je úplne odlišná. Viac eur ostane v peňaženkách bohatším rodinám.

Denník Pravda vypracoval sériu otázok a odpovedí o rodinnom balíku z dielne Igora Matoviča.

Dostanú chudobné rodiny skutočne menej?

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vypočítala, aké budú efekty trvalej pomoci – teda vyššie prídavky, väčší daňový bonus a krúžkovné – na príjmy rodín v roku 2023. Čím bude hrubý príjem rodiny nižší, tým viac sa zvýši jej príjem. Rodina s najnižším hrubým príjmom od 98 do 389 eur si prilepší po schválení balíčka o 24,2 percenta. Na druhej strane rodina s najvyšším hrubým príjmom od 1429 do 2993 eur si prilepší o 4,6 percenta. Ak by sme sa však pozreli na eurové vyjadrenie, tak rodina s nízkym príjmom by si polepšila skoro o 121 eur. Rodina s najvyšším príjmom by získala mesačne viac o 157 eur. V percentuálnom vyjadrení by si síce polepšili viac nízkopríjmové rodiny, ale v peňaženkách by viac mali bohatšie rodiny. Najlepšie by však na tom bola rodina so stredným príjmom od 939 do 1030 eur, ktorá by si mesačne polepšila až o 178 eur.

Výpočty rozpočtovej rady tiež ukazujú, že pri rodinách s najnižším príjmom tvoria príspevky na krúžky až polovicu pomoci. V realite tak pokojne môže nastať situácia, keď deti z chudobných rodín síce budú chodiť na rôzne umelecké či športové krúžky, ale ich rodina nebude mať dostatok financií na vysoké faktúry za energie či rastúce ceny jedla. Sú to práve ceny energií a jedla, na ktoré dávajú domácnosti najviac z ich rodinného rozpočtu. Môže vzniknúť situácia, že deti budú mať možnosť rozvíjať svoj talent, ale na druhej strane budú žiť v energetickej chudobe či bez teplého jedla denne.

Je daňový bonus zle nastavený?

Podľa daňového experta a exministra práce za SaS Jozefa Mihála nastavenie nového daňového bonusu nemá nič spoločné s pomocou najchudobnejším rodinám. Ilustruje to na dvoch príkladoch rodín. Prvú ilustračnú rodinu tvorí živnostník s dvoma malými deťmi a s manželkou na materskej dovolenke. Fakturuje si mesačne tisíc eur. V súčasnosti ma nárok na daňový bonus na úrovni 94 eur, po novom by jeho daňový bonus bol od júla len 36 eur. Prišiel by tak o 58 eur mesačne. Druhý príklad je živnostník s dvoma deťmi, ktorého manželka je taktiež na materskej dovolenke. Mesačne si fakturuje 2800 eur. Dnes má nárok na daňový bonus v hodnote rovnakých 94 eur. Po novom by však mal nárok na daňový bonus od júla na úrovni 140 eur a od nového roka dokonca o 200 eur. Polepšil by si tak o viac ako 100 eur mesačne.

Aj z prepočtov rozpočtovej rady vyplýva, že daňový bonus bude pre bohatšie rodiny oveľa vyšší ako pre najchudobnejšie rodiny. Priemerná zmena príjmu pre 10 percent najchudobnejších je v prípade daňového bonusu na úrovni 16 eur. V prípade stredne bohatých rodín s hrubou mzdou tisíc eur je to v priemere o vyše 70 eur viac.

Prečo Matovič dostáva samosprávy do štrajkovej pohotovosti?

Samosprávne združenia apelujú na poslancov, aby hlasovaním o balíčku pomoci neublížili mestám a obciam. Obracajú sa hlavne na tých, ktorí pôsobia na čele samospráv, poprípade sú miestni poslanci. Ústredný riaditeľ Kancelárie Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Kaliňák očakáva, že nepodporia tento návrh, ktorý posúva samosprávy bližšie k ekonomickej priepasti a výrazne zasiahne tak do nestability ich rozpočtov, ako aj do zníženia objemu financií pre služby obyvateľom.

Mesto Trenčín takto príde tento rok o 700-tisíc eur a budúci rok dokonca až o tri až štyri milióny eur v príjmoch, spresnil primátor mesta a zároveň prezident Únie miest Slovenska (ÚMS) Richard Rybníček pre Rádio Expres. Z týchto peňazí sa financuje podľa neho napríklad kosenie trávy, oprava ciest, opatrovateľské a sociálne služby.

Predseda ZMOS Branislav Tréger vysvetľuje, že daňový bonus bude stáť samosprávy 618 miliónov eur na rok 2022 a 2023. „Samospráva sa dostáva do ťažkej defenzívy a tie následky môžu byť fatálne,“ upozornil Tréger. Bratislavský župan Juraj Droba vyčíslil, že v prípade Bratislavského kraja nastane výpadok 18 miliónov eur. „Naivne som dúfal v zdravý rozum aspoň u tých poslancov, ktorí sú zároveň starostami a primátormi a nádejal som sa, že táto legislatívna zvrátenosť nemôže byť predsa schválená. Mýlil som sa. Predmetný návrh zoberie samosprávam taký obrovský balík peňazí, že môžeme zabudnúť na investície aj rozvoj. Zo županov, primátorov a starostov budú len údržbári a hasiči,“ napísal v stanovisku bratislavský župan.

Prečo kritizovali zrýchlený proces?

Zástupcovia zamestnávateľov a zamestnancov po pondelkovom zasadnutí tripartity vyhlásili, že je neakceptovateľné, aby sa opatrenia v takomto rozsahu, ako má Matovičov balíček, realizoval v skrátenom legislatívnom konaní bez verejnej alebo odbornej diskusie. Svorne tvrdia, že vláda ich v takomto dôležitom opatrení obchádza. Zrýchlené konanie sa stretlo s tvrdou kritikou viacerých strán – od koaličnej SaS, mimovládnej organizácie Via Iuris až po mestá a obce.

Poslanci ešte koncom minulého týždňa rozhodli o tom, že prorodinný balíček sa bude presadzovať v skrátenom legislatívnom konaní. Rokovací poriadok pritom jasne stanovuje, za akých podmienok sa môžu zákony v takomto zrýchlenom režime prerokovávať. Prvým dôvodom sú značné hospodárske škody, druhým ohrozenie bezpečnosti a tretím ohrozenie ľudských práv. Ani jeden dôvod v tomto prípade však nebol splnený.

Novinky v návrhu

  • Poslanci podporili návrh z dielne Jany Žitňanskej (Za ľudí), aby deti s ŤŽP s mierou funkčnej poruchy od 70% dostali “krúžkovné” v hotovosti, a tak ich rodičia mohli uhradiť za tieto peniaze tak potrebné rehabilitácie či terapie. Zároveň podporili aj ďalší jej návrh, aby sa príplatok k prídavkom na deti, ktorých rodič poberá len niektorý z dôchodkov a nemôže si uplatniť daňový bonus, sa zvýšil z 12, 14 Eur na 30 Eur.
  • Na voľnočasové aktivity dostanú deti od päť do 18 rokov každý mesiac 60 eur. Pôvodne sa počítalo s tzv. krúžkovným v sume 50 eur.
  • Suma daňového bonusu sa upraví v závislosti od dosiahnutého veku dieťaťa. Ustanovia sa dve vekové hranice z pôvodných troch. Pre deti do 15 rokov (zo súčasných 43,60 (respektíve 47,14) eura na 70 eur) a pre deti nad 15 rokov (zo súčasných 23,27 eura na 40 eur).
  • Od júla tohto roka sa zároveň zvýši prídavok na dieťa na sumu 30 eur mesačne a od januára 2023 na 40 eur mesačne. Pôvodne sa mal zvýšiť od budúceho roka na 50 eur, na základe pozmeňujúceho návrhu z výborov sa však táto suma znížila na 40 eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ