V tuneli Višňové objavili zásadné chyby. Náklady nevedia vyčísliť
Na online brífingu o tom v pondelok informovali zástupcovia zhotoviteľa s tým, že pracujú na aktualizácii harmonogramu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a posudzujú možnosti akcelerácie prác.
Podľa predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraja Tlapu by bolo nekorektné sa po zistení závažných defektov zaviazať, že bude stavba sprejazdnená v termíne. Diaľničný tunel Višňové pri Žiline sa podľa neho v pôvodne avizovanom termíne, teda do konca roka 2023, nepodarí sprejazdniť.
Detailná diagnostika sa podľa zhotoviteľa týkala troch oblastí – primárneho ostenia, sekundárneho ostenia tunela a drenážneho potrubia na odvod horninovej vody. „Čo sa týka primárneho ostenia tunela, je potrebné vykonať dokončovacie práce vo veľkom rozsahu. Pri sekundárnom ostení je absolútne nutné nové statické posúdenie klenieb. Je tam veľký nárast ostatných chýb, nachádzame tam trhliny, hniezda a povrchové chyby, presvitajúcu výstuž. Drenážne potrubie na odvod horninovej vody má enormný počet jednotlivých chýb, vo veľkej časti má obmedzenú alebo žiadnu funkčnosť,“ konkretizovala Magdaléna Dobišová zo spoločnosti Skanska SK s tým, že je nutné vybudovať doplnkový systém na odvedenie horninovej vody.
Čítajte viac Poisťovne vyčíslili cenu pandémie. Za Covid vyplatili milióny eurAko doplnila, sedem mesiacov od prebratia staveniska pracuje denne nepretržite na stavbe 300 až 400 pracovníkov a od 60 do 80 veľkých mechanizmov. Rozostavaných je 27 nových mostných pilierov. „Budujú sa zemné telesá, kanalizácie, intenzívne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Projektové a stavebné práce napredujú v súlade s harmonogramom,“ skonštatovala.
V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb v požadovanej kvalite. „Zhotovujeme celkovo 478 klenieb, spolu je v tuneli 1257 klenieb. Práce v tuneli sú rozvinuté po celej dĺžke oboch tunelových rúr,“ uviedla Dobišová. Spresnila, že sa pracuje v priečnych prepojeniach a v odvodňovacej štôlni.
VIDEO: Stavba D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (november 2021).Podľa riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraja Tlapu by bolo nekorektné sa po zistení závažných defektov zaviazať, že bude stavba sprejazdnená v termíne. „Nevidím to reálne. Netrúfam si povedať, kedy bude stavba sprejazdnená, bude tam určite posun,“ uviedol na pondelňajšej on-line tlačovej konferencii Tlapa.
Predseda predstavenstva zdôraznil, že defekty im zhotoviteľ stavby v definitívnej podobe predostrel minulý týždeň vo štvrtok (9. 12.) na kontrolnom dni. „Je to čerstvé. Ani my, ani zhotoviteľ momentálne nepoznáme riešenie, ako by sme to odstránili. Je viacero možností pri ostení aj drenážach, takže momentálne sa zaviazať v nejaký pevný termín je absolútne predčasné,“ povedal. Podotkol, že podľa toho, ako to technicky vyriešia, budú schopní povedať, či bude posun v týždňoch alebo mesiacoch.
Podľa Tlapu je predčasné hovoriť nielen o konkrétnom termíne sprejazdnenia, ale aj o sume zvýšenia. Dôvodom je vyhodnotenie spôsobu odstránenia identifikovaných chýb. „S ohľadom na prebiehajúce medzinárodné arbitrážne konanie sa v tejto chvíli nemôžeme vyjadrovať k stratégii uplatňovania nárokov voči bývalému zhotoviteľovi,“ podotkol.
NDS podpísala v apríli zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové je 255 miliónov eur.