Eshopy chystajú zľavy na Black Friday. Ktorý obchod ponúka aké zľavy?
Množstvo prevádzok ponúka svoje zľavy aj niekoľko dní či týždňov v predstihu. Jednou z nich je aj Alza.cz. Zľavy spustila už 10. novembra a trvať budú do 28. novembra. „Tohtoročná sezóna ani tak nebude o výške zliav, ale skôr o dostupnosti jednotlivých produktov,“ vysvetľuje Daniela Chovancová, PR manažérka a tlačová hovorkyňa Alza.sk. Nedostatok čipov, problémy s dopravou z Číny a celkovo narušený dodávateľský reťazec spôsobuje nedostatok určitých produktov. „Preto nie je dobré si nechávať nákupy na poslednú chvíľu,“ dodala Chovancová.
Každoročne sa do akcie Black Friday zapájajú aj značky Hej.sk a Datart. Zákazníci zľavy môžu využívať už teraz, pretože je akcia v plnom prúde. „Výška zliav je individuálna v závislosti od konkrétneho produktu. Pre zákazníkov máme zľavy na vybrané produkty naprieč celým sortimentom, ale tiež výber topproduktov, ktoré sú veľmi obľúbené a platí na ne výrazná zľava, ktorá je časovo obmedzená,“ povedala pre Pravdu Sabina Boudová, marketingová manažérka Datartu a hej.sk. Black Friday zobrala po svojom aj IKEA Bratislava, ktorá ho premenovala na kampaň Green Friday. „Povzbudzujeme zákazníkov, aby ušetrili viac ako peniaze tým, že využijú službu Druhý život nábytku,“ hovorí Anna Šimončičová, líderka udržateľnosti IKEA Bratislava. Prijímajú všetok nábytok od nich, okrem kuchýň, rozkladacích pohoviek a matracov, aby mohli svojim zákazníkom garantovať bezpečnosť a zdravotnú bezchybnosť.
Do akcie Black Friday sa zapojili aj módne e-shopy H & M, Zalando, Factcool a Dedoles. „Tento rok sme si pre našich zákazníkov pripravili zľavu 20 percent na celý náš sortiment. Zákazníci, ktorí využívajú našu aplikáciu H & M, budú mať špeciálny prístup k zľavám už o deň skôr, a to od 25. novembra,“ povedal pre Pravdu Adam Hazucha, hovorca H & M. Akcia H & M je plánovaná od 26. do 27. novembra. „Každý trh má svoje vlastné Cyber Week/Black Friday špecifiká a lokálne marketingové aktivity. Na Slovensku ponúka Zalando svojim zákazníkom zľavy až do výšky 70 percent na sezónne módne ponuky,“ znie v stanovisku Zalanda pre denník Pravda.
K akcii Black Friday sa tento rok pridal aj mobilný operátor Telekom, ktorý zaradil do zľavy relatívne nové modely telefónov. „Na trojicu telefónov je pripravená zľava 18 až 33 percent oproti bežným cenám k paušálom,“ informoval o tom Michal Korec, hovorca Telekomu.
„U nás máme každý deň iné zľavy a akcie. Na Black Friday si budú môcť zákazníci uplatniť 20 percentnú zľavu s kódom, ktorý bude platiť aj na novinky a už zľavnené produkty, a zľavy tak budú dosahovať až 79 percent,“ hovorí Mária Padová, hovorkyňa pre Factcool.sk. Zľavy do výšky 75 percent ponúkne tento rok aj Dedoles, informovala o tom Jana Galera Matúšová, PR manažér Dedoles.
Aké sortimenty budú zlacnené najviac?
Spoločnosť Alza svoju ponuku zostavila spoločne s jej dodávateľmi. Zákazníkom ponúkajú zľavy od IT a elektroniky až po veľké domáce spotrebiče, hračky, kozmetiku, šperky alebo športové oblečenie. „Výška zliav je preto medzi jednotlivými segmentami variabilná a pohybuje sa v radách desiatok percent,“ tvrdí Chovancová.
Na Datarte a hej.sk sú na tom podobne. „Hoci od spustenia Black Friday ubehlo len niekoľko dní, aktuálne čísla ukazujú, že dominuje predaj automatických kávovarov, spotrebičov do kuchyne, ako sú kuchynské roboty a fritézy, ďalej produktov z kategórie IT, a to notebookov, tabletov a tiež telefónov,“ tvrdí Boudová.
Mall okrem elektroniky a domácich spotrebičov do zliav zaradí aj hračky, oblečenie a sortiment pre zvieratá.
Obdobie veľkých tržieb
Black Friday predstavuje pre väčšinu prevádzok ostrý štart do najväčšej nákupnej sezóny v roku. „S jeho štartom zvyčajne pozorujeme hlavný nárast obratu, ktorý so zvyšujúcim tempom pokračuje do polovice decembra, kedy zvyčajne týždeň pred Štedrým dňom kulminuje,“ hovorí Chovancová a k tomu dodáva, že medzi zľavami Black Friday do konca roka dosahuje Alza až tretinu ročných tržieb. Zvýšené tržby sú pre podnikateľov veľkou motiváciou. „Vlani sme počas akcie v Datarte dosiahli až 300 percentný nárast tržieb oproti roku 2019,“ tvrdí Boudová. S výrazným medziročným nárastom tržieb spoločnosť počíta aj tento rok.
Výsledky závisia aj od toho, ako sa bude vyvíjať koronakríza. Black Friday je bezpochyby najsilnejší deň z hľadiska návštevnosti jednotlivých webových stránok obchodov. „Minulý rok nám práve výpredajový piatok priniesol medziročný 230 percentný nárast návštevníkov stránky a viac než 300 percentné zvýšenie počtu objednávok v porovnaní s predošlým rokom,“ hovorí Matúšová z Dedoles. S tržbami sa spájajú aj noví zákazníci a niektoré podniky, dúfajú že ich špeciálne ponuky ich prilákajú.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ