Na západe sa mení autobusový prepravca. Až tretine spojov hrozí výpadok, nemá si kto sadnúť za volant

Tomáš Bakoš | 14.11.2021 17:33, aktualizované: 
Arriva Foto:
Arriva nahradí autobusového prepravcu Slovak Lines, ktorý prevádzkoval okrem medzimestských spojov aj niektoré školské autobusy, prihraničné spoje či spoje v MHD.

Cestujúci verejnou dopravou v bratislavskom kraji sa musia od pondelka pripraviť na poriadnu dávku trpezlivosti. Po 72 rokoch sa mení autobusový prepravca. Bratislavské cesty bude po novom brázdiť spoločnosť Arriva, ktorá nie je na Slovensku nováčikom. Pôsobí totiž už v štyroch slovenských župách.

Arriva nahradí autobusového prepravcu Slovak Lines, ktorý prevádzkoval okrem medzimestských spojov aj niektoré školské autobusy, prihraničné spoje či spoje v MHD.

Od pondelka tak napríklad Slováci žijúci v prihraničnom mestečku Hainburg ostanú po 13 rokoch bez priameho spoja s hlavným mestom. „Situácia je vážna, až kalamitná,“ bijú na poplach Slováci z Hainburgu.

Slovak Lines / Autobusár / Čítajte viac V Bratislavskom kraji vypadáva niekoľko autobusových spojov. Slovak Lines hlási, že nemá kto šoférovať

Okrem toho budú v kraji vzhľadom na aktuálnu situáciu vybrané linky prevádzkované v obmedzenom režime. V pondelok môže podľa župana Juraja Drobu vypadnúť až tretina prímestských autobusových spojov. Najhoršia situácia sa pritom očakáva v okrese Senec a Pezinok.

Juraj Droba Čítajte viac V pondelok bude masívny výpadok autobusov, avizuje župan Droba

Na čo sa majú cestujúci od pondelka pripraviť, bude cestovné drahšie a prečo sa rušia niektoré školské spoje a linka do Hainburgu? Denník Pravda pripravil na túto tému sériu otázok a odpovedí.

Prečo dochádza k zmene prepravcu?

Tak ako aj na iné verejné služby, tak aj na autobusového prepravcu sa robí verejná súťaž. Spoločnosť Arriva ju vyhrala a najbližších desať rokov bude zabezpečovať autobusovú dopravu v kraji. Začať má už od 15. novembra. Nový regionálny dopravca prináša do kraja minimálne 120 nových autobusov. Šéf spoločnosti László Ivan v polovici októbra prezradil, že postupne sa tak do mája 2022 obnoví autopark, v ktorom budú úplne nové nízkopodlažné autobusy vybavené klimatizáciou či WIFI pripojením.

+1

Zmení sa cena cestovného?

Nový prepravca ubezpečuje, že cestovného ostáva nezmenená. „Cestovné lístky, typy cestovných lístkov i výšku cestovného určuje samotný Bratislavský samosprávny kraj, ktorý si u dopravcu objednáva výkony. V zmysle toho preto zostáva v platnosti aktuálna tarifa, ktorá platí od 1. 7. 2021,“ tvrdí pre Pravdu Lászlo Ivan.

Ľudia sa tak nemusia obávať, že by ich lístky neboli od pondelka platné. „Všetky lístky a aj výška cestovného teda prirodzene zostávajú v platnosti aj naďalej,“ dodáva šéf spoločnosti.

Budú autobusu jazdiť v štandardnom režime?

V Bratislavskom kraji môže v pondelok vypadnúť až tretina prímestských autobusových spojov. Najhoršia situácia sa pritom očakáva v okrese Senec a Pezinok. Uviedol to na svojom profile na sociálnej sieti župan Bratislavského kraja Juraj Droba s tým, že túto informáciu od nového dopravcu, spoločnosti Arriva, dostal iba počas víkendu. Dôvodov je viac. Podľa Drobu je to nedostatok šoférov, pandémia, karanténa, ale aj nechuť vodičov prejsť k novému dopravcovi.

Ak nebude prepravca schopný zabezpečiť autobusovú prepravu, tak hrozia sankcie. Pokiaľ bude počet vynechaných spojov viac ako 5%, podľa zmluvy má BSK nárok na uplatnenie sankcií.

Prečo sa rušia prihraničné spoje?

V pondelok sa končí aj cezhraničná komerčná linka spájajúca Bratislavu s rakúskym Hainburgom. Prevádzkovala ju spoločnosť Slovak Lines. Po 13 rokoch tak bude priame spojenie minulosťou, čo vzbudilo nevôľu u Slovákov žijúcich v Hainburgu. Hovoria o vážnych problémoch ľudského ako aj ekonomického charakteru. „Poznám rodinu s viacerými deťmi, kde bude od pondelka 15.11. rozvážať matka štyri deti do rôznych škôl po viacerých mestských častiach. Toto by bola riadna výzva aj v rámci Bratislavy,“ píše na sociálnej sieti jedna z obyvateliek Hainburgu, ktorá sa rozhodla nepriaznivú situáciu aj aktívne riešiť.

Hovorkyňa BSK Lucia Forman na margo vzniknutej situácie tvrdí, že Bratislavský samosprávny kraj má vo svojej kompetencii prímestskú dopravu a upozorňuje, že na rušenie spomenutých spojov nemá žiaden dosah. „Tieto kroky taktiež nesúvisia ani so zmenou dopravcu od 15.novembra, pretože samosprávny kraj tieto linky doteraz neprevádzkoval ani nefinancoval,“ dodáva pre Pravdu.

Samospráva sa však chystá analyzovať možnosti opätovnej prevádzky linky do Hainburgu či Rajky a je pripravená spolupodieľať sa na riešení aj po finančnej stránke. Župan Juraj Droba zároveň dodal, že prevádzka linky v budúcnosti nemôže byť hradená len z jeho rozpočtu.

Prečo sa rušia niektoré školské autobusy?

Tak ako v prípade prihraničných spojov, tak aj v tomto prípade BSK nemá dosah na rušenie školských autobusov. Podľa samosprávy sú školské spoje osobitnou pravidelnou autobusovou prepravou, kde sa uzatvára zmluvný vzťah medzi objednávateľom (školou alebo obcou) a poskytovateľom (dopravcom).

„Ak došlo k ukončeniu alebo vypovedaniu zmluvného vzťahu a škola má záujem o zabezpečenie tejto služby, bude potrebné uzatvoriť nový zmluvný vzťah s akýmkoľvek dopravcom,“ informuje župa.

Bude mestská hromadná doprava v ohrození?

Spoločnosť Slovak Lines poskytovala na základe osobitných zmluvných vzťahov aj hromadnú dopravu aj v niektorých menších mestečkách v kraji. Je to napríklad Senec, Malacky či Pezinok. Tie dopravca zabezpečoval ako komerčnú službu, ktorú kraj nijako nefinancoval. Župa pripomenula, že v jej kompetencii je len prímestská autobusová doprava a za rušenie iných spojov zodpovednosť nenesie. MHD má v kompetencii príslušné mesto.

Hovorca spoločnosti Slovak Lines Štefan Bako tvrdí, že v Malackách a Senci sa dohodli na predĺžení služieb poskytovania mestskej hromadnej dopravy. „Rokovania prebiehajú aj v Pezinku, keďže budúci regionálny dopravca neprejavil o poskytovanie týchto služieb v uvedených mestách záujem," vysvetlil hovorca spoločnosti.

Čo bude ďalej so Slovak Lines?

Nedeľa 14. novembra je posledným dňom prevádzky služieb regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji pod hlavičkou Slovak Lines, ktorú dopravca zabezpečoval celých 72 rokov. Spoločnosť však autobusovej doprave zbohom nedáva.

Aj keď tvorí regionálna autobusová doprava podstatnú časť činnosti Slovak Lines, dopravca bude jazdiť naďalej na komerčných linkách do Viedne či na Schwechat, spúšťať sezónne linky napríklad na Stuhleck či Neziderské jazero a poskytovať služby zmluvnej dopravy pre desiatky firiem v bratislavskom regióne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ