Všetkých 21 „zvolenských“ dieselmotorových jednotiek už jazdí pre ZSSK

Pravda, eko | 19.04.2021 10:40
vlak, ZSSK Foto:
Prvá DMJ 861 bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019.
Na regionálnych, najmä neelektrifikovaných tratiach Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v okolí Zvolena už jazdí všetkých 21 ks dieselmotorových jednotiek radu 861. Ich dodanie je výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV 1. časť“. Celková hodnota projektu predstavuje 76 999 000 eur a je spolufinancovaná z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra v hodnote 74 835 328,10 eur a sumou 2 163 671,90 eur prispela ZSSK z vlastných zdrojov.

„Teší nás, že sa tento projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca, pretože bol trochu problematický. Keď sme ho zdedili po predchádzajúcom vedení, súťaž bolo treba dodatočne prehodnocovať a konzultovať s Európskou komisiou. Tento fakt sa spolu s pandémiou podpísali pod mierne omeškanie dodávky vozidiel, čo nás mrzí," “ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Podstatné je však podľa neho to, že v tejto chvíli je už cestujúcim troch krajov k dispozícii všetkých 21 moderných vozidiel. "Sme presvedčení, že výrazne prispejú k zlepšeniu komfortu cestovania a železničná doprava získa opäť o niečo väčšiu popularitu,“ dodáva Hlubocký.

ZSSK, vlak, zeleznice, IC,stanica Čítajte aj ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila neefektívne vozidlá za vyše miliardu eur, tvrdia analytici

Prvá jednotka bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019, posledný 21. kus pribudol na koľaje v nedeľu, 18. apríla. Dodanie vozidiel, ktoré premávajú v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, teda bolo skompletizované za necelé dva roky.

DMJ 861:

  • sú klimatizované;
  • majú wi-fi pripojenie na internet;
  • disponujú informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich;
  • sú vybavené kamerovým systémom;
  • obsahujú systém na počítanie cestujúcich (systém umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí – anonymne);
  • sú prispôsobené pre osoby so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu – sú nízkopodlažné a majú toalety, ktoré vyhovujú osobám na invalidnom vozíku;
  • majú nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich;
  • disponujú priestorom pre prepravu bicyklov a priestorom pre prepravu imobilných cestujúcich;
  • spĺňajú požiadavky technických špecifikácií interoperability pre železničné koľajové vozidlá (TSI) s protipožiarnou bezpečnosťou.

DMJ 861 boli dodané v 2 verziách:

  • 7 ks 861.0 – kapacita 171 miest na sedenie a 120 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne a 1 vložený vozeň);
  • 14 ks 861.1 – kapacita 115 miest na sedenie a 80 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne).

Dodávateľom jednotiek je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. Hlubocký upozorňuje, že pri prevádzkyschopnosti vozidiel nenechal národný dopravca nič na náhodu: „ZSSK si zmluvne zabezpečila, aby bola pri nových vozidlách dosiahnutá čo najvyššia prevádzkyschopnosť, t. j. minimálne na 95 %. V opačnom prípade nastupujú dohodnuté sankcie. Sme veľmi radi, že tieto nové jednotky dnes dosahujú prevádzkyschopnosť 97 %," dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ