Poplatky v bankách rastú. Pôjdu ešte hore a za čo si ľudia priplatia?

Miroslav Homola, Pravda | 15.01.2021 06:00
Zmena trvalého príkazu, prevod peňazí či vedenie účtu. Niektoré bankové poplatky sú čoraz drahšie. Finančné domy na Slovensku sa snažia ich zvyšovaním doháňať klesajúci zisk z nízkych úrokov. Nákladné sú pre ne i pobočkové služby. Ľudí chcú preto naučiť častejšie využívať internetbanking či aplikácie v mobile.

S drahším účtom za niektoré bankové služby treba počítať aj do budúcna. „Banky nemajú inú možnosť ako celkovo zvyšovať úroveň poplatkov, ak si chcú aspoň sčasti kompenzovať straty zo znižujúcich sa úrokov pri hypotékach,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. A to nie je koniec – poplatky sa budú ďalej zvyšovať, dodal.

Hore však nejdú všetky naraz, upozorňuje prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO Zoltán Čikes. „Existujú aj také, ktoré banky zvyknú znížiť. Predpokladám, že to často súvisí s tým, že banka znížila svoj náklad na danú službu,“ hovorí. Okrem toho zlacnejú aj nové služby, keď sa začnú dostatočne využívať.

Bankové domy totiž vedia, že na vyššie ceny sú ľudia citliví. A to predovšetkým na drahšie vedenie bežného účtu či spoplatnený výber z bankomatu. Preto sa vo väčšine prípadov do podmienok pretlačia aj rôzne zľavy. Ale za protislužbu. Ľudia si napríklad musia nechať pravidelne posielať na účet výplatu alebo si založiť sporenie.

(Ne)známe poplatky

Ľudia si spravidla všímajú najmä poplatky za bežne využívané služby. Či už je to vedenie účtu, alebo informácia o prevodoch esemeskou. Podľa Čikesa sa aj na základe toho rozhodujú, ktorú banku si vyberú. „Málokto sa však zaujíma, aké sú poplatky za omeškania alebo nerealizáciu platieb, poplatky za rôzne potvrdenia a podobne,“ tvrdí.

Mnoho z nich preto čaká prekvapenie až vtedy, keď niečo podobné potrebujú vybaviť napríklad osobne. Len zriedka sa ale zdražuje vedenie účtu. Finančné domy v poslednom čase skôr tlačia ceny hore za akékoľvek finančné operácie na pobočke. „Typickým príkladom je prevodný príkaz, ktorý je v aplikácii bezplatný, ale na pobočke stojí bežne tri eurá,“ uvádza príklad Búlik.

Podľa jeho slov banky v minulosti uplatňovali výrazné poplatky za spracovanie a poskytnutie úveru ako aj za všetky zmluvné zmeny. Kvôli vysokej konkurencii z týchto poplatkov začali poskytovať aj vysoké zľavy, dodal. Niektoré banky ale v poslednom období znižujú ceny poplatkov pri spotrebných úveroch.

Ich čerpanie sa totiž od vypuknutia koronakrízy výrazne prepadlo. Posledné údaje za september od Národnej banky Slovenska ukazujú, že medziročné tempo ich rastu dosiahlo historické minimum mínus 5,7 percenta. Nižšími poplatkami tak banky chcú spotrebné úvery zatraktívniť. Majú z nich lepší zisk vďaka vyšším úrokom.

VÚB od apríla zdražuje

Veľkú zmenu v cenníku najbližšie chystá aj VÚB banka. Od začiatku apríla tohto roka si tam ľudia priplatia napríklad za bežný účet. Ten zdražie zo štyroch na päť eur mesačne. Banka si o jedno euro viac popýta aj za výber v hotovosti a prevody na pobočke. Z päť na šesť eur zdražie aj zmena či zrušenie trvalého príkazu.

Podľa hovorcu VÚB banky Dominika Mišu je zdražovanie súčasťou stratégie na podporu využívania internetbankingu a mobilnej aplikácie banky. Banka tým chce aj poukázať na to, že úlohou pobočiek je hlavne poradenstvo, príprava finančného plánu či iného servisu. Klientov chcú odradiť od stále nákladnejších hotovostných operácií.

„Najmä pandémia a mimoriadne opatrenia ukázali, že vybaviť si všetko potrebné rýchlo a pohodlne z domu je pre klientov kľúčové,“ tvrdí Miša. Dodal, že banka zdražovala najmä služby, pri ktorých sa pracuje s hotovosťou. Rovnako aj zadávanie rôznych požiadaviek cez pobočky alebo služby zákazníckej podpory, ku ktorým existuje bezplatná on-line alternatíva.

Dôkazom tlaku na elektronické bankovníctvo je napríklad aj trvalý príkaz. Ten si môže spravidla každý, bez ohľadu na banku, založiť či zmeniť cez mobilnú aplikáciu alebo internetbanking bezplatne a rýchlo. Na pobočke za to ľudia nechajú niekoľko eur. VÚB tiež kvôli stratégii znížila poplatok za zmenu limitu na platobnej karte cez on-line bankovníctvo.

Drahší bankomat

VÚB banka obhajuje drahšie výbery a vklady v hotovosti hlavne snahou o to, aby ľudia radšej využívali výber cez jej bankomaty. Ako pri iných bankách, aj v tomto prípade je výber zo stroja vlastnej banky zadarmo. To sa týka aj vkladov. Zadarmo sú aj výber v zahraničí z bankomatov skupiny Intesa Sanpaolo, pod ktorú patrí aj VÚB.

Banka však zvyšovala poplatky za výber z cudzieho bankomatu na Slovensku aj v zahraničí z pôvodných troch eur na 3,5 eura. Zvýšil sa aj poplatok za expresné vydanie karty a PIN kódu. Ľudia zaplatia jednorazovo 15 eur, predtým bol poplatok na úrovni desať eur. Zdražie aj zobrazenie zostatku na účte cez bankomat.

Nedávno menili poplatky aj iné banky. Napríklad 365.bank zrušila päťeurový poplatok za opätovné zaslanie PIN kódu. Ľudia si to môžu nastaviť v mobile. ČSOB banka zase od začiatku roka zrušila poplatok za zmenu zmluvných podmienok pri spotrebnom úvere. Klesol z pôvodný 40 eur na 20 eur. O 30 centov zase mBank zvýšila poplatok za výber z bankomatu do výšky 70 eur.

Netreba platiť za bezplatné služby

Stále existuje veľa možností, ako sa vyhnúť poplatkom. Napríklad pri vedení bežného účtu ho niektoré banky ponúkajú zadarmo, ak tam bude pravidelne chodiť daná čiastka a na účte budú nastavené aspoň tri trvalé príkazy. V iných prípadoch zase stačí niekoľkokrát mesačne zaplatiť platobnou kartou. Ľudia sa môžu vyhnúť aj drahému výberu z bankomatu v zahraničí.

Stačí hľadať bankomat bankovej skupiny, pod ktorú patrí ich domáca banka. Vysoký poplatok je aj za výber z kreditnej karty. Pri tejto službe platí, že ju treba využívať len na bezhotovostné platby. Platí sa aj za kontrolu zostatku na účte cez bankomat. Na to lepšie poslúži mobilná aplikácia banky. Je to bezplatné a stav účtu si človek skontroluje kedykoľvek a kdekoľvek.

Ako menia banky svoje ceny:

VÚB

  • Banka od 1. apríla tohto roka zmenila ceny niektorých služieb. Napríklad vedenie bežného účtu bude stáť 5 eur, teraz stojí 4 eurá. Výber hotovosti na pobočke zdražie z pôvodných 5 eur na 6 eur. Rovnako sa zvýši aj poplatok za SEPA inkasá, trvalé príkazy a ostatné manuálne spracované prevody.
  • Zruší sa tiež používanie bezkontaktnej nálepky Visa Inspire Wave 2 Pay. Výber hotovosti z cudzieho bankomatu zdražie o 0,50 eura. Príplatok za expresné vydanie karty a PIN kódu bude 15 eur, predtým stálo 10 eur.
  • Zobrazenie zostatku cez bankomat VÚB banky bude za poplatok 0,10 eura. V bankomate inej banky za 1 euro. On-line zmena denných limitov bude za poplatok 1,5 eura.
  • Zavedie sa tiež nový poplatok 10 eur za riešenie žiadostí klientov o vrátenie platby kartou. Predovšetkým v prípade nedodania tovaru alebo služby. Neplatí to v prípade zneužitia platobnej karty. Zmenia sa aj poplatky pri kreditných kartách a zdražie výmena bankoviek a mincí.

ČSOB

  • Od 1. januára 2021 už banka zrušila poplatok za prijatú platbu v eurách, prijatú alebo vrátenú platbu na základe SEPA inkasa a tiež poplatok za platbu na základe trvalého platobného príkazu. Okrem toho banka znížila poplatok za zmenu zmluvných podmienok pri spotrebiteľskom úvere zo 40 eur na 20 eur.

mBank

  • Sadzobník poplatkov banka reviduje a aktualizuje priebežne. Posledná zmena prebehla v decembri 2020 a momentálne ďalšie úpravy neplánuje. Výber hotovosti z bankomatu do výšky 70 eur zdražel z jedného eura na 1,3 eura.

Slovenská sporiteľňa

  • V najbližšom období neplánuje robiť zmeny v sadzobníku.

Tatra banka

  • Aktuálne banka neplánuje zmenu sadzobníka. Poslednú zmenu poplatkov realizovala vlani na jar.

UniCredit Bank

  • Banka momentálne neplánuje žiadne významné zmeny v cenníkoch. Drobnejšie zmeny môžu byť formálne alebo reflektovať vývoj nových služieb a produktov.

Fio banka

  • V najbližšom čase zmenu cenníka neplánuje.

365.bank

  • V najbližšom období banka neplánuje meniť sadzobník poplatkov. K úpravám môže dôjsť až so zavádzaním nových služieb v priebehu roka. Banka naposledy zrušila poplatok za opätovné zaslanie PIN kódu.

Zdroj: Cenníky bánk

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ