Ropa zamierila pre koronavírus dole. Palivá lacnejú

Branislav Toma, Pravda | 18.02.2020 06:00
ropa
Denný výpadok čínskej spotreby ropy predstavuje 3 milióny barelov. Autor:
Ceny benzínu a nafty klesajú. Po období draženia tak prichádza pokles cien. S ďalším miernym zlacnením palív môžu v najbližších dňoch počítať aj slovenskí motoristi.

„Priemerné ceny pohonných hmôt do konca februára poklesnú o 3 až 4 centy za liter,“ hovorí analytik spoločnosti Finlord.cz Boris Tomčiak. Už teraz sa priemerné ceny najpredávanejšieho 95-oktánového benzínu pohybujú okolo 1,29 eura za liter. Liter nafty vyjde priemerne na 1,19 eura. Ukázali to údaje Štatistického ú­radu.

Naposledy sa benzín dostal pod hranicu 1,30 eura za liter v marci minulého roka, nafta mala podobné ceny v minuloročnom februári.

Je za tým zlacňovanie ropy na svetových burzách. Cena jedného barelu severomorskej ropy Brent sa v posledných týždňoch prepadlo zo 69 dolárov na niečo vyše 57 dolárov. V pondelok mierne korigovala, no stále sa držala dole.

Čierne zlato ťahá dole epidémia koronavírusu, pre ktorý sa v Číne zatvára jedna fabrika za druhou. Nečakaný pokles priemyselnej výroby prudko znižuje spotrebu pohonných hmôt. „Čínsky dopyt padol zhruba o 20 percent alebo približne o tri milióny barelov denne, čo predstavuje približne celú dennú produkciu Kuvajtu,“ hovorí analytik J&T Banky Stanislav Pánis. V oblasti Perzského zálivu kotví čoraz viac tankerov s nepredanou ropou. Arabskí šejkovia na nečakanú situáciu reagujú obmedzením ťažby a znižovaním cien.

Medzinárodná agentúra pre energie (IEA) v tomto roku počíta s najnižšou spotrebou ropy za posledné desaťročie. „V prvom štvrťroku sa dopyt zníži o 435-tisíc barelov za deň, čo bude prvý kvartálny pokles za viac ako 10 rokov,“ očakáva agentúra. V roku 2020 majú svetové rafinérie priemerne za jeden deň spotrebovať 825-tisíc barelov čierneho zlata, odhaduje IEA. Podľa jej analytikov sa v prípade zvládnutia nebezpečnej choroby situácia zlepší už v druhom štvrťroku 2020.

Obavy zo šírenia nákazy ochromujú nateraz hlavne čínsku ekonomiku, ktorá je najväčším svetovým dovozcom ropy, vysvetľuje hlavný ekonóm Czech Fund Lukáš Kovanda. „Pokiaľ Čína zaznamená kvôli koronavírusu významný a trvalejší výpadok ekonomickej aktivity, dopravy aj priemyslu, o ropu bude celosvetovo citeľne nižší záujem,“ hovorí ekonóm.

Prudšiemu poklesu cien ropy sa snaží zabrániť ropný kartel OPEC. Ten spolu s Ruskom na súčasnú situáciu reagoval znížením ťažby čierneho zlata o 1,7 milióna barelov za deň. V hre je aj ďalšie zníženie o 600 miliónov denne. Na cenách ropy to však veľmi nevidno.

(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne) Autor: SHUTTERSTOCK

„OPEC už nie je taký dôležitý hráč na svetovom trhu ako v minulosti. Takisto jeho záväzky produkčných kvót sa ťažko kontrolujú a jednotlivé krajiny tak majú motiváciu ich nedodržiavať. Preto by tento vplyv nemal byť veľký,“ hovorí analytik VÚB banky Michal Lehuta. Ropní šejkovia totiž napriek zníženiu ťažby nedokážu cenu ropy dostať na želanú úroveň 70 dolárov za barel. Priškrtením ropných vrtov nateraz zvládajú len tlmiť prudší prepad cien za barel ropy pod 50-dolárovú hranicu.

Nebezpečný koronavírus ako prvú zasiahol priemyselne rozvinutú provinciu Chu-pej v strednej Číne. Miestna vláda v snahe zastaviť šírenie epidémie obmedzila výrobu v stovkách fabrík. Nedostatok súčiastok tak už začína pociťovať automobilový priemysel.

Pre chýbajúce diely musela výrobu vo všetkých troch domácich fabrikách dočasne zastaviť kórejská Kia. Obmedzenie výroby hlásia aj ázijské fabriky Hyundai, Nissan, Renault alebo Fiat. Najnovšie pre obavy zo šírenia nákazy prišlo k zrušeniu veľtrhu mobilných technológií v španielskej Barcelone. Priamo v Číne sa zas v apríli neuskutoční veľká cena formuly F1.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ