Matovič zverejnil utajenú zmluvu o mýte, odkúpenie by stálo 400 miliónov

Barbora Hrušovská, Pravda, eko | 31.01.2020 14:00, aktualizované: 
Igor Matovič, mýto, OĽaNO
Igor Matovič zverejnil utajené časti zmluvy o mýtnom systéme. Autor: ,
Zmluva štátu a spoločnosti SkyToll o mýtnom systéme má utajené časti. Šéf hnutia OĽaNO Igor Matovič sa ich rozhodol odtajniť vo verejnom záujme.

VIDEO: Brífingu hnutia OĽaNO sa zúčastnil líder OĽaNO Igor Matovič a ich tieňový minister dopravy Ján Marosz.

Matovič v piatok zverejnil zmluvu so SkyToll-om, no bez dodatkov. Práve tie by však mali byť podľa odborníkov sporné. Pripomenul aj dávne vyjadrenie Vážneho, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za „symbolické jedno euro“. OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021.

Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu. A aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy.

„Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur,“ vyčíslil Matovič. Celú kauzu označil za "biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov“.

V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur. Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov. Dokopy ide podľa neho o 500 miliónov eur. Slovensko má tak podľa Matoviča len dve možnosti – a to buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu. V tom prípade však za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur, tvrdí Matovič.

Mýtny systém na Slovensku kontroloval Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a skonštatoval, že zmluva je pre štát nevýhodná a mýto nie je efektívne. Ľubomír Vážny (Smer-SD), dnešný šéf Sociálnej poisťovne a vtedajší minister dopravy, ktorý bol pri podpise zmluvy, svoje rozhodnutie bráni.

Mýtna prestrelka naberá obrátky

Zmluva na mýtny systém, podpísaná v roku 2009 so spoločnosťou SkyToll, vyvoláva v posledných dňoch vlnu emócií. Na jednej strane stojí ministerstvo dopravy a diaľničiari, ktoré svorne tvrdia, že by si vedeli predstaviť inú zmluvu na mýtny systém. Pričom už pracujú na vypísaní nového tendra. Na druhej strane zase šéf hnutia Obyčajní ľudia Igor Matovič. Ten vyhlasuje, že štát bol nevýhodou zmluvou okradnutý o zhruba 700 miliónov eur. A tiež, že žiadny nový tender na mýtny systém diaľničiari nepripravujú.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tieto tvrdenia dôrazne odmietla. Dodala, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok. Nový tender na komplexný systém spoplatnenia vyhlási NDS bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy, spresnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Diaľničiari podľa nej neuvažujú nad uplatnením opcie s terajším poskytovateľom služby a sústredia sa na vyhlásenie novej súťaže.

„Vzhľadom na skutočnosť, že v roku 2022 bude systém v prevádzke 13 rokov, s čím súvisí jeho primerané opotrebenie a technická zastaranosť, NDS nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému,“ povedala Michalová. Spoločnosť podľa nej vyhodnocuje viaceré možnosti, ako nakladať s terajším mýtnym systémom.

Len rešerš

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek v piatok uviedol, že zmluvu so SkyToll-om zvereniť nemôže. Obhajuje sa tým, že „obchodný zákon hovorí o tom, že bez súhlasu druhej strany ju zverejniť nemôžem. Prečo by som išiel protiprávne.“

K tomu, či zmluva je alebo nie je pre štát výhodná sa však vyjadriť nechcel. „Nebudem sa k tomu vyjadrovať, pretože tú zmluvu nepoznám detailne,“ povedal terajší šéf rezortu dopravy. Zmluvu podľa jeho slov nečítal celú, no nechal si z nej vypracovať rešerš, avšak bez toho, čo je utajené. "To ma nezaujíma. Je podané trestné oznámenie. Nech to rieši NAKA, ja to riešiť nebudem,“ povedal Érsek. Dodal však, že nový tender by mal byť iný. Ministerstvo dopravy upozornilo na to, že Érsek dlhodobo hovorí o nevýhodnosti zmluvy.

Rezort dopravy plánuje vypísať súťaž na nový mýtny systém v máji tohto roka. „Štát tento mýtny systém odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o 15 rokov starú technológiu. Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná,“ doplnila Ducká s tým, že navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami Európskej únie o mýtnom systéme.

Tender vyhral najdrahší

Sporná zmluva NDS so spoločnosťou SkyToll bola podpísaná v čase keď rezortu dopravy šéfoval Ľubomír Vážny – terajší poslanec (Smer-SD) a riaditeľ Sociálnej poisťovne. Spor o mýtny systém sa však opäť vyhrotil koncom novembra minulého roka, keď Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) prišiel so správou, že takmer polovica výberu diaľničného mýta končí na účte firmy Skytoll. Tiež upozornil na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku. Nedávne zistenia NKÚ momentálne vyšetruje Národná kriminálna agentúra (NAKA).

Zistenia nenechali vlažného ani exministra Vážneho. Vo štvrtok spochybnil zdravý úsudok kontrolórov, keď vyhlásil, že „stredne cvičený šimpanz by neprijal taký záver, ako NKÚ.“ Pre správu o kontrole mýtneho systému podal aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Mýtny tender vtedy vyhral najdrahší uchádzač s cenou 863 miliónov eur. Troch lacnejších konkurentov totiž vylúčili. Do tendru na vybudovanie mýtneho systému sa najprv prihlásilo osem konzorcií, no v súťaži pokračovali nakoniec len štyri z nich.

Konzorcium Slovakpass ponúklo cenu 633,9 milióna eur, slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk s cenou 651,3 milióna eur, konzorcium Kapsch s cenou 749,36 milióna eur a konzorcium SanToll – Ibertax s cenou 852,1 milióna eur. Vybraná bola najdrahšia ponuka. Ostatní uchádzači boli z tendru totiž vylúčení. Obrátili sa na súd, no všetky žaloby boli postupne medzinárodnými aj slovenskými súdmi rozhodnuté v prospech Slovenska.


VIDEO: Poloblázon, truhlík, šimpanz. Vážny nešetril NKÚ a jeho správu mýte.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ