Predaj SUV láme v Nemecku rekordy, pre zelených je to absurdné

ČTK | 12.12.2019 12:05
Športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a terénne automobily síce vyvolávajú v spoločnosti značne protichodné postoje, ich predaj v Nemecku však tento rok láme rekordy. Informovala o tom agentúra DPA s odvolaním sa na údaje spolkového úradu pre motorové vozidlá KBA.

Celoročný predaj týchto vozidiel v Nemecku doteraz nikdy neprekonal hranicu jedného milióna, tento rok sa mu to však podarilo už za 11 mesiacov.

V období od januára do novembra sa predaj medziročne zvýšil o 18 percent na 1,03 milióna. V celom tomto roku by mal byť zhruba 1,1 milióna, zatiaľ čo v roku 2015 sa pohyboval len okolo 600 000 vozidiel, píše DPA.

Terénne autá a SUV sa tento rok na celkovom predaji osobných vozidiel v Nemecku podieľajú takmer tretinou.

Nemecko je najväčším automobilovým trhom v Európe. „Rýchlo tempo predaja SUV bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch,“ predpovedal odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöfferom.

Terénne automobily a SUV majú rad kritikov, podľa ktorých sú to len zbytočná cestné monštrá s vysokou spotrebou. Iní však tieto vozidlá považujú za vyjadrenie osobné slobody a oceňujú napríklad pohodlie pri nastupovaní, napísala agentúra DPA. Pre automobilky tieto vozidlá vzhľadom k vyšším predajným cenám predstavujú dôležitý zdroj ziskov.

„Trend prechodu k SUV je absurdne chybným vývojom v čase klimatickej krízy,“ uviedla poslankyňa Spolkového snemu Ingrid Remmersová z opozičnej strany Ľavica. „Takéto vozidlo žerie príliš veľa benzínu, vypúšťa príliš veľa škodlivín, predstavuje vyššie bezpečnostné riziko a zaberá príliš veľa miesta na večne upchatých uliciach,“ dodala.

Nemecké združenie automobilového priemyslu VDA však kritiku vysokej spotreby a emisií odmieta. SUV sú podľa neho „veľmi efektívne“ a vypúšťajú do ovzdušia približne rovnaké množstvo oxidu uhličitého ako bežné osobné vozidlá strednej triedy.

„Popularita terénnych áut a SUV nie je žiadny nemecký, ale celosvetový fenomén,“ uviedol hovorca VDA. Za silným dopytom podľa neho stojí skutočnosť, že tieto automobily majú „z pohľadu zákazníkov značné výhody“.