Brusel nám vyčíta čudné tendre

Platby pre Operačný program Doprava zastavili pre podozrenia z korupcie pri železničných tendroch, pre viacročnú mieru chybovosti v operačnom programe a pre problémy v stanovení lehoty na poskytnutie súťažných podkladov v rámci procesu verejného obstarávania.
Dôvody stopnutia zatiaľ dvoch platieb v sume 44 miliónov eur oznámilo našej krajine listom Stále zastúpenie SR pri EÚ v Bruseli. Problém so zastavenými platbami musí Slovensko navyše riešiť v čase, keď sa borí s otázkou, koľko miliónov z eurofondov sa mu tento rok podarí zachrániť. Až 612 miliónom eur z piatich operačných programov totiž hrozilo, že pre pomalé čerpanie prepadnú. Najväčší problém je v programoch Doprava, Informatizácia spoločnosti, Životné prostredie, Výskum a vývoj a Vzdelávanie. Takmer polovicu fondov sa už vláde podarilo zachrániť.
"Po prijatí krízového manažmentu na čerpanie a po viacerých rokovaniach na národnej úrovni, ako aj na úrovni Európskej komisie, sa vo veci verifikácie postupu podarilo znížiť riziko. V súčasnosti sa stále intenzívne rokuje s cieľom nájsť opatrenia na zabránenie prepadu zostávajúcich ohrozených finančných prostriedkov identifikovaných na sumu 343 miliónov eur,“ tvrdí podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny. O tom, či aj zvyšné peniaze prepadnú, alebo nie, Vážny špekulovať zatiaľ nechcel. Podľa neho však naďalej otázniky visia v programoch Vzdelávanie či Životné prostredie.
Operačný program Doprava by sa prepadnutiu eurofondov mal vraj vyhnúť. Problém má však s tým, že tendre vyšetruje Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) a aj preto prišlo pozastavenie spomínaných platieb. Špeciálny úrad vyšetruje sporné železničné tendre, najmä tie súvisiace s rekonštrukciou trate od Nového Mesta nad Váhom po Púchov. Úrad má závažné podozrenia a množia sa informácie, ktoré poukazujú na možné korupčné postupy, neodôvodnené vylúčenia uchádzačov, a preto sa aj komisia bude podrobne venovať tejto problematike.
Mimoriadne sporný je tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú, kde najnižšiu ponuku predložila Skanska. Tender trval rekordne dlho, takmer tri roky. Po súdnych ťahaniciach, sporoch a vylúčeniach nakoniec Železnice SR podpísali zmluvu s firmou druhou v poradí – TSS Grade a tá už aj trať stavia. No zhruba pred mesiacom nariadil Úrad pre verejné obstarávanie ponuky znova vyhodnotiť, a tak sa do hry opäť vráti Skanska. Ide pritom o zákazku v hodnote 245 miliónov eur a ak trať nedostaviame do roku 2015, zaplatia ju daňovníci z vlastného.
Okrem toho, podozrenia Bruselu smerujú aj k ďalšej trati, od Nového Mesta nad Váhom po Zlatovce, kde sa náklady na jej modernizáciu pohybujú vo výške 260 miliónov eur. Minister dopravy Ján Počiatek nedávno potvrdil, že Brusel nám na túto trasu prispeje 195 miliónmi eur. Európsky úrad boja proti podvodom má však podozrenie z kartelu.
"Súčasné vedenie ministerstva dopravy intenzívne pracuje na odstránení tohto problému, súčasťou čoho je aj hustá korešpondencia s orgánmi Európskej únie,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministra dopravy. V Bruseli sú momentálne predložené dve súhrnné žiadosti o platbu v sume 44 miliónov eur.
„V súhrnných žiadostiach sú zahrnuté oprávnené výdavky z viacerých práve realizovaných projektov prijímateľov pomoci okrem Železníc SR. Kým sa problém nepodarí vyriešiť, nebudú preplácané ani žiadne iné žiadosti v budúcnosti,“ dodal Kóňa.
Ideálne svetlo však na Slovensko nevrhá ani nedávna kauza Horné Plachtince. Malá obec vytvorila Regionálnu obstarávaciu agentúru a tá za podozrivých okolností uzavrela zmluvy s viacerými ministerstvami či štátnymi a samosprávnymi inštitúciami na PR, audítorské či právne služby v sume za 130 miliónov eur. Firmy, ktoré súťaž vyhrali, boli vzájomne prepojené.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ