Poľsko pred ME nedokončí dve kľúčové diaľnice. Pre mrazy i Číňanov

ČTK | 09.02.2012 16:45
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
Poľsko pred tohtoročným majstrovstvami Európy vo futbale nedokončí dve dôležité diaľnice. Po problémoch s čínskou firmou stavbu pribrzdili mrazy.

Poľsko organizuje tohtoročné majstrovstvá Európy vo futbale spoločne s Ukrajinou. Do začiatku šampionátu nedokončí diaľnicu spájajúcu juh a sever krajiny, ale ani tú, ktorá vedie cez jeho územie zo západu na Ukrajinu. Vo štvrtok to povedal minister dopravy Slawomir Nowak a pripustil, že problémy sú kvôli mrazom na časti diaľnice medzi mestami Lodž a Varšava, ktorú stavia česko-poľské konzorcium.

„Priznávam a je mi to ľúto a chcem sa za to ospravedlniť, že úseky diaľnic A1 a A4 nebudú hotové do Eura 2012,“ povedal Nowak. Na diaľnici A1, ktorá povedie od slovenskej hranice až do Gdanska, bude chýbať napríklad úsek medzi Toruňou a Lodžou. Futbaloví fanúšikovia tiež nebudú môcť ísť po diaľnici z Krakova smerom na hranicu s Ukrajinou.

Zjazdný, ale napríklad bez benzínových púmp, by v čase začiatku futbalového Eura mal byť úsek medzi Lodžou a Varšavou, ktorý je súčasťou diaľničného ťahu A2. Ten spája poľské hlavné mesto a Berlínom. Nowak vo štvrtok povedal, že na úseku, ktorý stavia česko-poľské konzorcium na čele s firmou Bögl a Krýsl, sa stavba kvôli mrazom zastavila. Stavbári sa tam vrátia hneď, keď sa oteplí.

Poľsko v organizovaní európskeho futbalového šampionátu, ktorý sa bude konať od 8. júna do začiatku júla, videlo šancu na výstavbu diaľnic a modernizáciu zastaraných ciest. Ambiciózne plány na vylepšenie dopravnej infraštruktúry, ktorú krajina nutne potrebuje na svoj rozvoj, sa jej plniť nedarí.

Najznámejším prí­kladom sa stal práve úsek diaľnice medzi Lodžou a Varšavou, ktorý teraz stavia Bögl a Krýsl. Tender na jeho výstavbu pôvodne vyhrala čínska firma, ktorá konkurenciu porazila vďaka cenovej ponuke nižšej o desiatky percent. Vlani na jar ale Číňania prestali platiť poľským dodávateľom a o zákazku prišli. Namiesto nich ju na jednom úseku získala česká firma Bögl a Krýsl s poľským partnerom.