Diaľnica bude na východe drahšia

Eva Žgravčáková | 02.09.2011 11:10, aktualizované: 
Diaľnica, značka
Ilustračné foto Autor:
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) dá zrejme postaviť časť severnej diaľnice D1 pri Prešove drahšie, ako sa vysúťažilo. Národná diaľničná spoločnosť totiž podľa informácií Pravdy vyradila z tendra na 11-kilometrový úsek Fričovce - Svinia najlacnejšiu ponuku konzorcia Hant BA DS a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, ktorá znela na 99 miliónov eur. Možnosť stavať je tak otvorená pre druhého v poradí Doprastav, ktorý spolu so Strabagom ponúkol rozpočet o 13 miliónov eur vyšší.

Dôvodom na vyradenie má byť sporná ruská referencia. Najlacnejšia ponuka zrejme nedostane šancu, aj keď Figeľ vlani po nástupe sľuboval, že lacnejšie návrhy sa škrtať nebudú. To, či bolo konzorcium vyradené oprávnene, je sporné. Zákon o verejnom obstarávaní umožňuje doložiť odbornú spôsobilosť cez iný subjekt. „V súčasnosti právnici analyzujú dôvody na vylúčenie a na základe analýzy bude spoločnosť Hant BA DS v zákone stanovenej lehote konať,“ reagovala právnička spoločnosti Zuzana Kolesárová Budáčová.

Šéf Doprastavu Dušan Šamudovský referenciu Hantu spochybňoval. Šamudovský má blízko k súčasnému šéfovi Národnej diaľničnej spoločnosti Jánovi Kotuľovi (KDH), obaja v minulosti pôsobili vo firme Dopravoprojekt. V nej bola manažérkou pred nástupom na kreslo investičnej riaditeľky diaľničnej spoločnosti aj Viktória Chomová. Ich vyjadrenia sa Pravde včera získať nepodarilo. Z vyradenia Hantu by profitoval popri Doprastave aj Strabag. Pre túto spoločnosť niekoľko rokov pracoval švagor súčasného ministra dopravy.

Doprastav vybrala minulá vláda spolu s Váhostavom na výstavbu celej severnej D1 z Martina do Prešova. Po nástupe Figeľa sa však projekt pre predraženie zastavil. Diaľnica sa rozdelila na päť úsekov a o každú časť sa súťaží zvlášť. Dva tendre zatiaľ vyhral Váhostav a o tretí prebieha spomínaný spor.

Národná diaľničná spoločnosť vylúčila okrem Hantu ešte ďalšieho uchádzača. „Môžeme potvrdiť, že dvaja uchádzači boli pre nesplnenie podmienok účasti vylúčení. Jeden pre nesplnenie podmienok účasti týkajúcich sa osobného postavenia a druhý pre nesplnenie podmienok účasti týkajúcich sa technickej a odbornej spôsobilosti,“ povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

V prípade spornej ruskej referencie sa už pred časom sa ozvali väčšie stavebné firmy, ktoré spochybňovali účasť Hantu v tendri. Podľa nich nemala firma potrebné skúsenosti so stavbami diaľnic a mostov a krajine by hrozil podobný scenár ako v Poľsku v súvislosti s neúspešnými čínskymi staviteľmi. V Rusku postavil Hant minulý rok dva polyfunkčné objekty a cesty okolo nich stavebne zabezpečil moskovský Ramenski Autodor. Práve táto spoločnosť poskytla Hantu referenciu. ,,Ide o technickú pomoc, to znamená, že v prípade potreby nám poskytnú odborníkov. Teda ľudí, ktorí nám pomôžu svojimi skúsenosťami," vysvetlil nedávno Miroslav Pavelka, riaditeľ Hant BA DS.

Takúto formu záruky povoľuje aj zákon o verejnom obstarávaní, podľa ktorého sa riadia aj diaľničiari. „Na preukázanie technickej alebo odbornej spôsobilosti môže uchádzač využiť technické a odborné kapacity inej osoby bez ohľadu na ich právny vzťah,“ píše sa v zákone. Hant preto nerozumie vylúčeniu z tendra. Na podanie odvolania má firma desať dní.

Úsek Fričovce – Svinia je súčasťou trasy z Martina do Prešova, ktorú chcela minulá vláda stavať ako jeden celok cez verejno-súkromný PPP projekt. Po zmene vlády bol takýto variant pre predraženie zrušený. Stavitelia na jednotlivé úseky sa hľadajú postupne cez tendre a financovanie je zabezpečené zatiaľ z eurofondov. Tento rok v júni už odštartovali stavebné práce na deväť kilometrov dlhom úseku Jánovce – Jablonov, ktorý stavia Váhostav. Ten predložil aj najnižšiu cenovú ponuku na ďalšiu časť D1, Dubná Skala – Turany.

Sedemnásťkilo­metrovú diaľnicu chce postaviť za 138 miliónov eur. Verejne súťažiť sa bude ešte o dva problematické úseky na severnej D1, Turany – Hubová a Hubová – Ivachnová.