Benzín zlomil rekordnú hranicu 1,7 eura za liter

Michal Holeš, Martin Kováčik | 16.04.2011 06:00, aktualizované: 
Benzín, nafta, ceny
Cena kvalitnejšieho benzínu v piatok na jednej z bratislavských čerpacích staníc už dosiahla hranicu 1,67 eura. Autor:
Ceny benzínu prelomili na Slovensku psychologickú úroveň - 1,7 eura za liter (51 korún).

Toľko vodiči aktuálne platia po dozvukoch posledných zdražovaní za kvalitnejší benzín s vyšším oktánovým číslom. K spomínanej hranici sa už blíži aj najpredávanejší benzín s 95 oktánmi, ktorý stojí na najdrahších pumpách až 1,65 eura.

Ďalší míľnik pokoril benzín po šiestich rokoch, keď v lete 2005 prvýkrát dosiahol úroveň vtedajších 40 korún (1,33 eura) za liter.

Drahé palivá nútia najmä ľudí s nízkymi príjmami k obmedzeniam, ktoré im znižujú kvalitu života. Napríklad dôchodca z Bratislavy Michal Jesenský auto v zime pri pohľade na ceny palív radšej odložil do garáže a aj s príchodom jari jazdí do svojej záhrady za hlavným mestom menej. ,,Takéto vysoké ceny benzínu sa jednoducho nedajú utiahnuť," dodáva Jesenský, ktorý žije s manželkou z dvoch penzií.

Drahý benzín prispel aj k nárastu ďalších cien. Inflácia na Slovensku v prvom štvrťroku dosiahla 3,5 percenta, čo znamená, že ak štvorčlenná rodina s dvomi nezaopatrenými deťmi pred rokom za potraviny, bývanie či energie platila priemerne mesačne 900 eur, teraz dáva o 30 eur viac. Slováci si pritom tento rok priplácajú viac ako obyvatelia väčšiny štátov Európskej únie.

Ceny ropy aktuálne dosahujú najmä pre vojenský konflikt v Líbyi úrovne vyše 125 dolárov za barel. Keď benzín na Slovensku v lete 2005 pokoril vtedajších 40 korún (1,33 eura) za liter, ropa vtedy len prechádzala cez úroveň 50 dolárov za barel. Od rekordu z leta 2008, keď čierne zlato vyšlo až na 145 dolárov, je ešte ďaleko. Benzín vtedy stál 1,2 eura za liter.

Zdražovanie palív sa očakávalo aj včera, ale predajcovia ho zatiaľ odložili. A to aj pri použití osvedčených cenových praktík. Napríklad včera na pumpe pri Červeníku neďaleko Trnavy stál benzín v závislosti od prímesí ,,baťovských" 1,499 až 1,639 eura za liter. Ceny však hore zrejme ešte pôjdu. „Z Líbye stále neprúdi žiadna ropa. Hrubý domáci produkt Číny navyše rastie o takmer desať percent, a tak sa bude aj naďalej zvyšovať dovoz ropy a ostatných komodít do tejto krajiny,“ podotýka Boris Tomčiak z Colossea. Situáciu zmierňuje len posilňovanie eura. „Americký dolár neustále oslabuje svoj kurz voči euru, čiže rafinérie nakupujú za rovnaký objem dolárov viac ropy,“ dodáva Tomčiak.

Dôchodca Jesenský ako majiteľ zachovanej Škody Favorit spomína s nostalgiou na minulý režim, keď stál liter benzínu 2,40 koruny. „Vtedy sme uvažovali, že kúpime chalupu na strednom Slovensku. Napokon sme investovali radšej do záhrady bližšie k Bratislave a spravili sme dobre. Pri súčasných cenách benzínu by sme si totiž dlhšiu cestu mohli dovoliť raz za uhorský rok,“ dodáva Jesenský.

Vodičom, ktorí sú nútení jazdiť aj pri súčasných vysokých cenách palív, sa oplatí viac využívať pumpy v zahraničí. Podľa informácií, ktoré tento týždeň zverejnila Európska komisia, je benzín na Slovensku jedenásty najdrahší spomedzi všetkých 27 krajín EÚ. Lacnejšie je možné tankovať v Rakúsku, Česku, Maďarsku i Poľsku. Slovenská nafta pri cene 1,35 eura za liter je v rebríčku šestnásta najdrahšia. Tento typ paliva je takmer vo všetkých okolitých krajinách drahší. Výnimku tvorí iba Poľsko.

Predajcovia palív však upozorňujú, že ceny palív bez daní patria dlhodobo na Slovensku k najnižším v regióne. Pokles cien by tak mohol nastať v prípade poklesu daní, s čím rezort financií aktuálne nepočíta. Minulá vláda znížila vlani vo februári dane na naftu. Pokles daní zvažovala aj súčasná koalícia, ale napokon k nemu nepristúpila. Naopak, v rámci tohtoročného úsporného balíčka zaťažila palivá ekologickými daňami a poplatkami za skladovanie ropy, ktoré zvýšili cenu benzínov a nafty o šesť centov na liter. Išlo o súčasť balíčka, ktorý bol podľa vlády potrebný na znižovanie zadlženia krajiny po hospodárení minulého kabinetu v čase krízy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ