Minister Figeľ prikrášlil termíny R7

Ľuboš Kostelanský | 25.10.2010 05:45
Dunajská Lužná Foto:
Cesta I. triedy medzi Šamorínom a Bratislavou je v špičkách mimoriadne vyťažená.
Riešenie dopravného kolapsu na východnom okraji Bratislavy v smere od Šamorína nepríde tak rýchlo, ako to sľúbil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

V auguste sa snažil upokojiť verejnosť, že náhla zmena trasy prvého úseku rýchlostnej cesty R7 (z variantu C na variant A), ktorú urobil, neprinesie väčšie zdržanie. Pravda má v rukách dokument dokazujúci, že jeho ľudia na ministerstve v tom čase konštatovali opak.

Figeľ oznámil jedno– až dvojročné zdržanie, oproti termínu (2013), ktorý na pôvodnej trase prezentoval jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer). Začať by sa podľa neho mohlo v roku 2014. „Samotná výstavba určí, či to zvládneme v priebehu toho roka, alebo v horizonte roku 2015,“ uviedol minister 26. augusta.

Nový Figeľov človek na ministerstve – Ján Kovalčík zvolal týždeň predtým rokovanie s Národnou diaľničnou spoločnosťou a magistrátom hlavného mesta, kde skonštatovali, že začiatok výstavby je reálny v roku 2015 a výstavba bude trvať dva roky. „Napriek relatívne vzdialenému začiatku, je vyššie uvedený časový harmonogram považovaný za optimistický, vyžadujúci podporu všetkých zúčastnených,“ píše sa navyše v zázname z porady, ktorý Pravda získala.

Oneskorenie je podľa záznamu možné najmä pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Nová trasa má ísť v tesnom dotyku s chránenými územiami európskeho významu.

Pohyblivé termíny

Pravda oslovila Figeľa, aby vysvetlil, či verejnosť zámerne nezavádzal. Minister nás odkázal na Kovalčíka. Ten tvrdí, že na svete je už nový harmonogram, v ktorom sa podarilo termín výstavby skrátiť o rok. Otvorenie rýchlostnej cesty predpokladá v máji 2016.

Lepšie termíny sa podľa generálneho riaditeľa nového odboru stratégie dajú dosiahnuť vďaka tomu, že sa využije na Slovensku nové obstaranie v režime Naprojektuj a postav. Dodávateľ stavby zabezpečí aj stavebné povolenie, aj dokumentáciu.

„Vieme, že cesta je potrebná skôr, ale naším cieľom nie je polovičaté riešenie, ktoré sa len tvári ako riešenie. Chceme postaviť dielo, ktoré reálne obslúži dopravné nároky na ústí do Bratislavy v smere od Šamorína,“ ospravedlňuje stop doterajším prípravám Kovalčík.

Ani opravené termíny Figeľa nepovažuje jeho predchodca v ministerskom kresle Ľubomír Vážny za reálne. „Sú umelo skrátené. Prvý úsek rýchlostnej cesty R7 v zmenenej trase nemožno otvoriť skôr ako v roku 2018,“ domnieva sa dnes poslanec Národnej rady.

Režim Naprojektuj a postav výraznejšie zrýchlenie podľa neho neprinesie, pretože aj dodávateľ stavby bude musieť absolvovať povoľovacie konania.

Zmenou trasovania rýchlostnej cesty Figeľ vychádza v ústrety hlavnému mestu, na čele ktorého stojí jeho stranícky kolega Andrej Ďurkovský. Rozhneval si však obce na východnom okraji, ktoré zaznamenali v posledných rokoch búrlivý stavebný rozvoj, a trasa, ktorú navrhoval Vážny, lepšie rieši ich katastrofálnu dopravnú situáciu.

„Dúfam že vo voľbách uspejem, aby som nemusel každý deň dochádzať za prácou do hlavného mesta,“ reaguje na posledný vývoj starosta Miloslavova Jaroslav Ferianček. Ešte horšie, ako posunutie termínov do nedohľadna, podľa neho je, že nová trasa, ktorú kreslí Figeľ namiesto rozbehnutého variantu C, im nepomôže. „Nebudeme sa mať ako pripojiť. Museli by sme cestovať naspäť 10 kilometrov a až odtiaľ do Bratislavy,“ vysvetlil.

Nepripravená trasa

V podobnej situácii sú aj ďalšie obce. Variant A bude výhodný až pre Šamorín, odkiaľ denne do Bratislavy dochádza aj Peter Lorko. Ten si nevie predstaviť, že by na zlepšenie dopravnej situácie mali čakať šesť rokov.

V roku 1998, keď sa do Šamorína presťahoval, mu dvadsaťkilometrová cesta do práce zabrala najviac 40 minút, dnes cestuje hodinu a štvrť, a keď zaprší, nasneží alebo sa stane dopravná nehoda aj dve hodiny. „Bavíme sa s manželkou o tom, že sa presťahujeme naspäť do Bratislavy, lebo to prestáva mať zmysel,“ hovorí.

Časovú nevýhodu Figeľovho variantu spôsobuje najmä to, že Bratislava v minulosti nijako nepripravila výstavbu šesťkilometrového privádzača, ktorý má rýchlostnú cestu napojiť na komunikácie hlavného mesta. Minister dopravy však tvrdí, že ani termíny jeho predchodcu nesedia.

Variant C totiž nie je zanesený v územnom pláne Bratislavského samosprávneho kraja. Primátor Ďurkovský sa pritom vyhráža, že Bratislava bude zmenu územného plánu blokovať. „Vzhľadom na stanovisko hlavného mesta v tejto veci možno úspešne predpokladať, že tento proces môže trvať viac ako dva roky a navyše s neistým výsledkom,“ napísal v liste poslancom Dunajskej Lužnej.

Podľa Vážneho sa jeho variant mohol ďalej pripravovať aj bez zmeny územného plánu, pretože ide o prioritný projekt vlády.

Návrhy riešení rýchlostnej cesty R7

Figeľov variant

výhody

  • rieši problém dopravného lievika na východnom vstupe do Bratislavy
  • ide ďalej od zastavaného územia – menší vplyv na obyvateľstvo

nevýhody

  • nerieši veľmi dopravný problém nových obytných satelitov na východ od Bratislavy
  • nepripravenosť výstavby – nebude odovzdaný skôr ako o 6 rokov
  • vyššia cena – ide o 13 km rýchlostnej cesty za celkom 188 mil. eur
  • obkľúči chránené územia európskeho významu

Vážneho variant

výhody

  • môžu ho využiť východné obytné satelity, je však otázne, nakoľko im bez ďalších opatrení na vstupe do Bratislavy pomôže
  • môže byť otvorený skôr – do roku 2013 – 2014
  • lacnejší – ide o 7 kilometrov rýchlostnej cesty za 93 miliónov eur

nevýhody

  • rieši iba dopravné problémy mimo územia Bratislavy
  • nie je v súlade s územným plánom BSK