Tichá pivná revolúcia na Slovensku: Éra lacných krígľov končí, prichádza čas zážitkov

Vzťah Slovákov k pivu sa dramaticky mení. Milovníci horkého nápoja nehľadia na množstvo, ale kvalitu piva. Výroba aj spotreba zoštíhleli. Ak sa kedysi chlapi chválili, že za večer zvládnu osem aj desať krígľov čapovaného piva, dnes sú aj štyri pollitre "chlapáckym" výkonom.

02.08.2025 05:00
debata (34)
Legendárny bratislavský pivovar Stein v novej podobe - Spilka
Video

To, že sa časy zmenili, dosvedčuje štatistika. Ešte v roku 2002 sa vypilo priemerne ročne na hlavu 92 litrov napospol alkoholického piva. V roku 2024 bolo len 48 litrov. Pivovary výpadok tejto produkcie nahradili v posledných rokoch čoraz populárnejšími nealkoholickými radlermi a pivom s nulovým obsahom alkoholu. Tých ročne Slováci vypijú á až 9 litrov primerane na jedného obyvateľa.

Slovensko v roku 2025 akoby definitívne dalo Zbohom 20. storočiu, jeho zvyklostiam a spotrebiteľským návykom, pre ktoré bola typická vysoká konzumácia piva. Životný štýl sa zmenil a nemá to na svedomí iba motorizmus, v ktorom hromadnú autobusová a železničnú dopravu nahradila individuálna.

pivo, ale, magazín varecha, Čítajte viac Slovenský exportný poklad, o ktorom ste možno nevedeli: Trnavský slad získal najvyššiu európsku pečať kvality

Do života ľudí zasiahli nové výživové trendy, sociálne siete s kultom štíhlych postáv a zdravého spôsobu života a mimoriadne výrazne aj také globálne udalosti, akými bola pandémia covidu. V rodinných rozpočtoch, ktoré sú zaťažené hypotékami na bývanie, splátkami za automobily, ale aj smartfóny odrazu zostalo na pivo, kedysi lacný ľudový nápoj, menej peňazí. Podpísala sa pod to aj stále pretrvávajúca kríza v gastronómii.

Rastú nealkoholické pivové nápoje

Čerstvé štatistiky o spotrebe piva a rôznych s ním spojených nápojov, ktoré zverejnil Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, hovoria celkom jednoznačne o víťazstve nových trendov v konzumácii piva. Produkcia piva na Slovensku v roku 2024 medziročne síce vzrástla na 2,976 milióna hektolitrov oproti 2,916 milióna hektolitrov v roku 2023, ale v porovnaní s prelomom 20. a 21. storočia je to veľký úpadok. V roku 2002, tesne pred zavedením zvýšenej spotrebnej dane na pivo kulminovala výroba piva na Slovensku dnes nepredstaviteľnou produkciou 4,850 miliónov hektolitrov piva.

Éra vysokej výroby spotreby piva je preč. Na nové pomery zareagovali pivovary reštrukturalizáciou výroby. Vidno to z údajov produkcie piva, nealkoholického piva a radlerov aj za posledné dva roky. Výroba alkoholického piva mierne poklesla, produkcia nealkoholických pív i radlerov stúpli o viac ako desatinu. Informoval o tom Vladimír Machalík, výkonný riaditeľ SZVPS pri príležitosti Medzinárodného dňa piva, ktorý každoročne pripadá na prvý augustový piatok.

Romana, Phoebe, psia kaviareň, Banská Bystrica Čítajte viac Chlpáči majú svoju kaviareň. Môžu si tam dať zákusok, špeciálnu kávu aj pivo

„Produkcia nealkoholického piva vzrástla medziročne o viac ako 15 percent, pričom nepretržite stúpa od pandemického roku 2020. Rast zaznamenávame nielen v objeme, ale aj v počte nealkoholických pív, do ich výroby sa totiž púšťa čoraz viac pivovarov," uviedol Vladimír Machalík. Dodal, že Slovensko tým potvrdzuje celoeurópsky trend – nepretržitý rast produkcie tohto prírodného kvaseného nápoja bez pridaných umelých látok a konzervantov a jeho zväčšujúcej sa obľuby medzi spotrebiteľmi.

Kým nealkoholické pivo rástlo, a to zo 144 000 hektolitrov v roku 2023 na 166 000 hektolitrov v roku 2024, hlavný prúd piva, ktorým je alkoholické pokračoval v poklese. Bol síce mierny, keď sa ho vlani vyrobilo o 22 tisíc hektolitrov menej (2,23 milióna hektolitrov) oproti roku 2023.

Keď je menej viac

Roky pokračujúci pokles produkcie alkoholického piva nahradili pivovary výrobou radlerov. Tá vlani dosiahla úroveň 602 000 hektolitrov, čo je medziročný nárast o viac ako 11,5 percenta. Nealkoholické o ovocné zložky ochutené radlery sú slovenským fenoménom. Na raste spotreby sa nepochybne podieľajú aj ženy, ktorým vyšli pivovary v ústrety tým, že začali baliť radlery ako aj nealkoholické pivo do tretinkových plechoviek. Akceptovali tým pripomienku žien, že pollitrová plechovka je pre nich príliš veľká.

To, že súčasná generácia konzumentov piva sa neženie za množstvom, ale za pivným zážitkom vidno aj na zmene pohárov vo výčapoch. Pivo sa už nečapuje len do klasických pollitrákov, ale do pohárov s objemom 0,4 litra . To umožňuje ochutnať počas návštevy či už malých pivovarov alebo pivných reštauráciívica viac pivných štýlov, upozornil na ďalšiu zmenu manažér pivovarníckeho združenia Vladimír Machalík.

Nemecko Mníchov Oktoberfest Čítajte viac Pivovarníci Európy: Pivo pomáha zamestnanosti a rastu európskej ekonomiky

To, čo sa na Slovensku roky nemení, je prevaha dopytov po desaťstupňových pivách, ktoré sú lacnejšie ako klasické dvanástky. Spomedzi pivných štýlov však jednoznačne medzi štamgastami vyhráva klasický ležiak, svetlá dvanástka plzenského typu. V ponuke je množstvo rôznych pív, vrchne i spodne kvasené, pivá pšeničné, ale napriek všetkým zmenám, pivo vyrobené z chmeľu, jačmenného sladu a dobrej slovenskej vody dominuje.

To, s čím sa musia pivovary aj spotrebitelia vyrovnať, je hospodárska kríza. „Minuloročná konsolidácia zasiahla z potravinárskeho sektora najviac pivovary. Tento rok analyzujeme dopady zvyšovania mýta a rozšírenia spoplatnenia cestnej siete. Pivo je totiž najnáročnejším nápojom nielen na výrobu, ale aj na logistiku. Privítali by sme aj zlepšenie situácie v gastro sektore, ktorý stále bojuje o priazeň zákazníkov a taktiež na neho dopadajú zvýšené náklady konsolidácie. Rok 2025 preto bude pre pivovarnícky sektor veľkou výzvou,“ povedal Vladimír Machalík.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 34 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #pivo
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"