„Zamestnanci ŽSR sú tiež občanmi tohto štátu. Nezapríčinili infláciu. Nezapríčinili rast cien energií. Nezapríčinili nárast cien potravín. Nezapríčinili nedostatok zamestnancov. Nezapríčinili stav, ktorý rieši štát konsolidáciou a rôznymi opatreniami vedúcimi k znižovaniu životnej úrovne svojich občanov,“ uviedli vo vyhlásení odborári s tým, že OZŽ dlhodobo poukazuje na nesystémové financovanie železníc. V tejto súvislosti vyzvali vládu, ministra financií Ladislava Kamenického (Smer) či ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smer), aby sa osobne a intenzívne začali zaoberať vzniknutou situáciou v ŽSR.
„Je to podnik, ktorý zriadil štát. Ktorý má zmluvu so štátom. Ktorý je financovaný zo štátneho rozpočtu. Žiadame zodpovedných, aby prispeli k sociálnemu zmieru, a tým vytvorili podmienky pre chod a dôležité rozhodnutia, ktoré ŽSR v krátkej budúcnosti čakajú,“ zdôraznili odbory. Aj napriek štrajkovej pohotovosti je OZŽ naďalej ochotný kolektívne vyjednávať a rokovať o všetkých riešeniach týkajúcich sa problémov ŽSR.
Ministerstvo dopravy (MD) SR rešpektuje právo odborárov vstúpiť do štrajkovej pohotovosti. „Vedenie ŽSR s nimi bude ďalej pokračovať v rokovaniach v rámci kolektívneho vyjednávania. Ubezpečujeme cestujúcich, že vyhlásenie štrajkovej pohotovosti sa ich nijako nedotýka a všetky služby zostávajú zachované v plnom rozsahu,“ uviedla v reakcii hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.
Vyhlásenie štrajkovej pohotovosti počas prebiehajúceho kolektívneho vyjednávania je možné, ale minimálne neobvyklé, upozornili v reakcii ŽSR. „Rešpektujeme právo odborárov vstúpiť do štrajkovej pohotovosti, ktorá fakticky trvá od roku 2018, kedy odborové organizácie pôsobiace pri ŽSR vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Cestujúca verejnosť tento krok nepocítila, a to napriek tomu, že táto štrajková pohotovosť nikdy nebola zrušená,“ uviedol pre TASR odbor komunikácie a marketingu spoločnosti.
Pohľad do interiéru a na exteriér Hlavnej železničnej stanice v Bratislave po obnove
Štrajková pohotovosť je podľa ŽSR legitímny prostriedok, ktorým zamestnanci vyjadrujú nesúhlas so súčasným stavom verejných financií. „O to viac sa ako jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku budeme snažiť dosiahnuť dohodu na základe spoločného konsenzu a vzájomného rešpektu,“ avizovali železnice s tým, že o prípadných ďalších krokoch budú včas informovať.