Čísla Štatistického úradu hovoria, že priemerná cena najpredávanejšieho 95-oktánového benzínu bola v 18. týždni tohto roka na úrovni 1,479 eura za liter. Medziročné porovnanie ukazuje, že za benzín vodiči aktuálne platia o 18 centov menej – v máji 2024 platili 1,631 eura za liter. Dobre to pre slovenských šoférov nevyzeralo ani na začiatku tohto roka. Palivo sa ešte pred niekoľkými mesiacmi predávalo za 1,612 eura za liter.

Výrazne zlacnela aj klasická nafta, ktorá sa teraz predáva za najnižšiu cenu od januára 2022. Liter tohto paliva aktuálne stojí 1,398 eura, takmer pred tri a pol rokom sa predával za 1,366 eura. Presne pred rokom bola nafta drahšia o 14 centov a na začiatku roka 2025 stála o 11 centov viac ako teraz.
Na pripomenutie – palivá sme od začiatku tohto roka kupovali drahšie aj kvôli novej základnej sadzbe dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá od 1. januára stúpla z 20 na 23 percent. Aj bez toho sme už predtým v prípade benzínu mali spomedzi krajín V4 najvyšší podiel daní v cene komodity.
Minulý rok v máji vodiči platili za palivá o 10 percent viac ako dnes. „Aktuálne ceny pohonných látok boli naďalej výrazne nižšie ako pred rokom. Najobľúbenejší benzín 95 sa predával lacnejšie takmer o 11 percent, bežná motorová nafta mala cenu nižšiu o vyše deväť percent," priblížili štatistici.
Ak teda natankujete plnú 50-litrovú nádrž 95-oktánového benzínu, momentálne zaplatíte takmer 74 eur. Pred rokom by ste si však priplatili, vyšlo by vás to na viac ako 81 eur.
V EÚ je benzín drahší
Čo sa týka medzinárodného porovnania, na čerpacích staniciach nechávame menej peňazí ako priemerný Európan, ktorý za liter benzínu zaplatí 1,661 eura. „Ceny benzínu na Slovensku sa pohybujú priemerne o 13 centov nižšie ako v celej Európskej únii a o 18 centov nižšie ako vo všetkých krajinách eurozóny. Nafta je doma lacnejšia o deväť centov ako v EÚ, respektíve o 12 centov v porovnaní s eurozónou,“ zhrnul analytik 365.bank Tomáš Boháček pre agentúru Sita.

Porovnanie so susednými krajinami hovorí, že za benzín platia najmenej Česi (1,366 eura za liter), ktorých nasledujú Poliaci (1,373 eura za liter). Za menej ako u nás nakupujú túto pohonnú látku aj naši južní susedia v Maďarsku (1,449 eura za liter), no napríklad Rakúšania zaplatia o niečo viac (1,490 eura za liter).
Na začiatku tohto roka pritom ešte platilo, že bol náš benzín najdrahší v regióne. Na Slovensku sme na začiatku januára za liter tejto pohonnej hmoty zaplatili 1,561 eura, Rakúšania 1,517 eura, Maďari 1,489 eura, Poliaci 1,430 eura a Česi 1,415 eura.
Na širšie porovnanie s ostatnými krajinami únie – čísla Európskej komisie približujú, že za surovinu aktuálne najviac platia obyvatelia Dánska (1,941 eura za liter) a vysoké ceny sú napríklad aj v Holandsku (1,862 eura za liter). Na druhom konci pomyselnej tabuľky sa potom umiestnili Bulhari, ktorí za liter 95-oktánového benzínu zaplatia 1,184 eura. Holanďana tak plná nádrž stojí vyše 97 eur, zatiaľ čo vodič v Bulharsku zaplatí menej ako 60 eur.
Za naftu však platíme menej ako vodiči v Maďarsku (1,467 eura za liter) aj v Rakúsku (1,487 eura za liter). Suverénne najviac v rámci EÚ, až 1,613 eura za liter tejto pohonnej hmoty, platia motoristi v Belgicku, najmenej, 1,182 eura, naopak, v Bulharsku.

Budeme platiť ešte menej?
Hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda hovorí, že v Česku sú, podobne ako u nás, najnižšie ceny pohonných hmôt za posledné roky. Vysvetľuje to tým, že Saudská Arábia si chce získať priazeň amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý sa onedlho chystá na návštevu Blízkeho východu, lacnou ropou.
Podľa Kovandu je kľúčovým dôvodom ďalšieho kola zlacňovania ropy to, že krajiny, ktoré sú združené v organizácii štátov vyvážajúcich ropu (OPEC+), navýšia ťažbu čierneho zlata o ďalších 411-tisíc barelov denne.
Cena európskej ropnej zmesi Brent, od ktorej sa odvíjajú aj ceny pohonných hmôt na Slovensku, sa na začiatku minulého týždňa pohybovala na úrovni 59 dolárov za barel (159 litrov). Na začiatku tohto týždňa sa vyšplhala na 64 dolárov za barel.
Podľa agentúr Reuters a Bloomberg za zdražovaním stojí výsledok rokovania predstaviteľov Spojených štátov a Číny, ktorí sa dohodli na znížení dovozných ciel na 90 dní. Obe strany sa zhodli na tom, že recipročné clá sa znížia o 115 percent.

Cena ropy má zásadný vplyv na to, za akú sumu sa predávajú palivá na čerpacích staniciach. Odhadovať jej budúci vývoj je však náročné. „Náš výhľad pre ceny ropy je pre najbližšie obdobie neutrálny, keďže existujú podstatné vplyvy na ďalší rast, ale aj pokles cien. Takmer dve tretiny pohybov ceny ropy naďalej súvisia navyše s rozhodnutiami prezidenta Trumpa, čo neistotu predikcie ďalej umocňuje,“ podotkol Boháček.
Odborníci sa zhodujú na tom, že ďalšie zásadné zlacňovanie palív momentálne nie je možné očakávať. Analytik J&T Banky Stanislav Pánis zdôrazňuje, že ceny pohonných hmôt mohli na Slovensku dosiahnuť svoje lokálne dno.