„Nové ceny reflektujú vývoj nákladov, no zároveň zachovávajú všetky 100-percentné zľavy pre deti, žiakov, študentov, dôchodcov a seniorov. Úprava tarifného systému vytvára priestor na udržanie rozsahu služieb, ďalšiu modernizáciu aj digitalizáciu a zároveň zabezpečuje, aby boli kvalitné železničné spojenia dostupné aj pre najzraniteľnejšie skupiny. ZSSK tak dlhodobo poskytuje verejnú službu v udržateľnom a sociálne zodpovednom modeli,“ priblíži vlakový dopravca.
V rámci tarifných zmien sa upravujú aj ceny cestovného Tatranskou elektrickou železnicou (TEŽ) a Ozubnicovou železnicou (OŽ). „ZSSK v posledných rokoch kompletne obnovila celý vozidlový park vrátane nových vozidiel zubačky, no doterajšie ceny zostávali symbolické. Úprava cien sa najviac dotkne jednorazových cestujúcich, najmä návštevníkov regiónu,“ vysvetlil dopravca. ZSSK doplnila, že pre miestnych obyvateľov ostávajú najvýhodnejšie sieťové týždenné a mesačné lístky, ktorých cena sa zvýši o dve eurá.
Mení sa aj systém SMS lístkov
Zmeny prinesú podľa ZSSK zjednodušenie celého tarifného systému, zároveň sa však ruší bezplatná miestenka v druhej triede k lístku nad 10 eur, upraví sa aj výška sankcií za cestu bez lístka.
ZSSK prízvukovala, že všetky zľavy pre deti, žiakov, študentov, poberateľov dôchodkov a seniorov zostávajú zachované. Cestovné pre ľudí od 70 rokov sa nemení.
ZSSK pripravuje od 1. júna aj zmenu v systéme SMS lístkov. Systém sa má podľa dopravcu zjednodušiť a sprehľadniť. Na tratiach TEŽ a OŽ bude možné zakúpiť SMS sieťové lístky aj s prepravou bicykla či batožiny. Zruší sa 20-minútový lístok, ktorý bol podľa ZSSK málo využívaný. Dopravca podľa svojich slov zavedie nový jednoduchší model platný na tratiach TEŽ, OŽ a v osobných vlakoch.

Aktivisti nešetria kritikou
V súvislosti so zdražovaním sa na mestskom úrade vo Vysokých Tatrách v pondelok konalo pracovné stretnutie za účasti štátnej tajomníčky Ministerstva dopravy SR Denisy Žilákovej. Iniciatíva Vráťme život Tatrám zvyšovanie cestovného kritizuje. Primátor Vysokých Tatier Jozef Štefaňák upozornil, že cieľom je zlepšenie hromadnej dopravy v Tatrách.
Žiláková mesto okrem plánovaného zdraženia cestovného informovala aj o tom, že od júla pribudne v úseku Poprad-Tatry – Starý Smokovec osem nových vlakov a chystá sa tiež vybudovanie nového perónu na Železničnej stanici Štrbské Pleso. To umožní posilnenie na ozubnicovej železnici na úseku Štrba – Štrbské Pleso o ďalších 12 vlakov, ktoré budú v prevádzke od letnej sezóny.

Miestna iniciatíva kritizuje, že rokovanie o zdražení cestovného s obyvateľmi bolo účelovo zmarené a mesto rokovalo s kompetentnými bez ich prítomnosti, hoci stretnutie iniciovali. Jej predseda Peter Dzurilla uviedol, že to považujú za hrubé zlyhanie samosprávy. Zároveň avizoval, že pripravujú ďalšie kroky.
Štefaňák uviedol, že pracujú na zlepšení dostupnosti vlakov a autobusov. Objasnil, že v súčasnosti je len 20 percent nákladov TEŽ pokrytých z cestovného, čo je podľa neho veľmi málo. „Na leto chystáme množstvo nových spojov, modernizujú sa vozne, budujú nové výhybne, plánuje sa oprava zastávok – na všetko treba peniaze,“ zdôraznil s tým, že jedným zo spôsobov získania financií je práve zvýšenie cestovného. Ubezpečil, že mesto sa tiež snaží sprevádzkovať záchytné parkoviská a aj takto podporiť hromadnú dopravu.