Bič na chudobných? Brusel prišiel s novým návrhom: na STK by mala časť vodičov chodiť každý rok

Bude musieť veľká časť slovenských vodičov chodiť na technickú kontrolu so svojimi autami každý rok? Európska komisia (EK) navrhuje, aby ľudia, ktorí jazdia na vozidlách starších ako desať rokov, absolvovali kontroly častejšie ako doteraz. Cieľom opatrenia má byť najmä zlepšenie kvality ovzdušia v celej Európskej únii, no doplatí na to najmä chudobnejšia časť populácie. Práve ľudia s nižšími príjmami si totiž nemôžu dovoliť kupovať nové autá a teraz by si navyše mohli každoročne priplácať desiatky eur za jazdenie na tých starých.

30.04.2025 05:00
debata (194)
Desať vecí, na ktoré nesmiete zabudnúť pred STK.
Video
Zdroj: TV Pravda

Na Slovensku aktuálne platí, že na prvú technickú a emisnú kontrolu STK si s novým autom musíte zájsť až po štyroch rokoch. Následne je potrebné na kontroly chodiť každé dva roky. Povinnosť s rovnakým časovým rozpätím platí napríklad aj v susednej Českej republike.

Analýza európskeho združenia ACEA pritom ukázala, že v roku 2022 bol priemerný vek automobilov na Slovensku 14,7 roka. Priemer v celej Európskej únii je 12 rokov a platí tak, že Slováci jazdia na podstatne starších autách ako ľudia žijúci v ostatných členských krajinách.

Danko, Huliak, Čítajte viac SNS chce zjednodušiť život vodičom, Huliak hovorí o „šikane“. Národniarom však v ceste stojí Brusel

Čo sa týka konkrétnych čísel, pred troma rokmi jazdilo na našich cestách podľa spomínaného prieskumu 2,5 milióna áut. Z nich približne polovicu tvorili vozidlá, ktoré boli staršie ako desať rokov. Už v roku 2022 tak u nás jazdilo viac ako 1,2 milióna áut, na ktoré by sa vzťahovali nové pravidlá EÚ. Za zmienku tiež stojí, že pred tromi rokmi sme na Slovensku mali zaregistrovaných viac ako 650-tisíc áut, ktoré mali nad 20 rokov. Hoci nemáme k dispozícii štatistiky za minulý rok, je potrebné dodať, že odvtedy prešli ďalšie tri roky a tieto čísla sa zvýšili ešte viac.

Generálny sekretár Spoločenstva majiteľov a technikov STK Andrej Číž pre pravdu priblížil, že priemerná cena technickej kontroly sa na Slovensku pohybuje na úrovni približne 85 eur. Znamenalo by to nemalé zvýšenie výdavkov na prevádzku vozidla pre značnú časť vodičov.

Pre lepšiu predstavu – ceny STK sa líšia na základe kategórie kontrolovaného vozidla. V praxi to znamená, že inú sumu zaplatíte za technickú kontrolu motorky, osobného auta či kamióna. Podobné pravidlá, ako teraz navrhuje zaviesť EK, však už vo väčšej časti krajín únie platia. Vodiči v 16 z celkovo 27 členských krajín majú už teraz povinnosť vykonávať každoročné technické kontroly áut, ktoré majú nad desať rokov.

Legislatívu musíme preberať

Minulý rok sa pritom na Slovensku uvažovalo, že pôjdeme úplne inou cestou. Koaličná strana SNS totiž pred niekoľkými mesiacmi prišla s návrhom, podľa ktorého by sa časový úsek medzi technickými kontrolami mal predĺžiť. „Jazdené autá nebudú kontrolované po dvoch rokoch, ale dajme tomu po troch rokoch a upravia sa aj jednotlivé úkony,“ naznačil ešte v polovici roka 2024 vtedajší poslanec za SNS, dnes už minister športu Rudolf Huliak.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Krajina je „prestavaná" nabíjačkami, no nemá ich kto používať. Zmení hru vlajková loď z Číny?

Národiniari argumentovali tým, že Slováci nepatria k národom, ktoré by si mohli dovoliť pravidelne kupovať nové autá. Z návrhu, ktorý mal zjednodušiť život vodičom, však napokon nič nebolo. Okrem toho, že strana nepredstavila podrobnosti zmeny pravidiel, o ktorých hovorila, stála na ceste k zmene aj iná prekážka.

Dopravný analytik Jozef Drahovský pred rokom v tejto súvislosti pre Pravdu pripomenul, že v parlamente by síce mohlo prejsť čokoľvek, na čom sa poslanci pri hlasovaní zhodnú, no nie všetko musí aj platiť. „Keďže sme riadnym členom Európskej únie a naše technické a emisné kontroly uznávajú v zahraničí, a zahraničné uznávame my, tak sa riadime jednotnými predpismi v tejto oblasti. Tieto predpisy určujú záväzné mantinely pre vykonávanie kontroly aj kvalitou, aj termínmi,“ priblížil expert.

Aktuálne platná európska smernica určuje, že pravidelné kontroly technického stavu vozidla musia prebehnúť najneskôr štyri roky od prihlásenia auta do evidencie vozidiel a následne každé dva roky. Na Slovensku sme tak na hornej hranici toho, čo nám európska legislatíva umožňuje a EÚ sa vydala skôr po ceste skracovania týchto termínov.

To, že sa musíme riadiť európskou legislatívou, bude platiť aj v opačnom prípade – ak sa EK rozhodne podmienky v tomto smere v porovnaní so súčasným stavom sprísniť. „Bude na našom ministerstve dopravy, ako sa k tomu postaví, ale ak sa to schváli v smernici EÚ, tak to budeme musieť prebrať do našej legislatívy," zdôraznil Číž zo spoločenstva technikov STK.

„Európska komisia predložila návrh iba vo štvrtok, aktuálne ho teda ešte len analyzujeme a budeme o ňom diskutovať s členskými štátmi. Ide o začiatok riadneho legislatívneho procesu a je ťažké v súčasnosti povedať, v akom znení bude táto európska smernica napokon schválená v Európskom parlamente a v Rade," reagovalo na otázky Pravdy, ktoré sa týkali návrhu na sprísnenie legislatívy technických kontrol, ministerstvo dopravy.

Pre niekoho zárobok, pre iného výdavok

Úvahy o sprísnení legislatívy, ktorá upravuje technickú a emisnú kontrolu vozidiel, majú aj iný rozmer. Pre technikov by to znamenalo viac práce, pre vodičov väčšie výdavky.

Volkswagen Slovakia, Bratislava Čítajte viac Volkswagen v Bratislave sa zbavuje pracovníkov. Koho sa to týka?

„Pre nás to je síce práca, ale pre vodičov sú to náklady navyše. Väčšinou ide o ľudí, ktorí nemajú na kúpu nových áut a budú musieť chodiť na technickú prehliadku každý rok. Má to obrovský sociálny dosah," hovorí Číž.

Občianske združenie, ktoré spája majiteľov a technikov STK, by sa však na prácu nesťažovalo. Číž v tejto súvislosti vysvetľuje, že vyťaženosť približne 210 staníc, kde sa vykonáva technická kontrola, je aktuálne na úrovni okolo 38 percent. Ak by platili nové pravidlá, vyťaženosť kontrolórov by sa výrazne zvýšila.

Bezpečnejšie cesty či šikanovanie?

EK okrem od novej legislatívy očakáva, že by sa po aplikácií prísnejšej legislatívy mohla zlepšiť kvalita ovzdušia, ako aj bezpečnosť na cestách. Exekutíva EÚ takisto navrhuje zavádzanie digitálnych osvedčení o evidencii vozidla, zjednodušenie cezhraničného vymieňania údajov, ale aj pravidelné technické kontroly čoraz obľúbenejších elektromobilov.

„EÚ je odhodlaná znížiť do roku 2030 počet smrteľných nehôd a vážnych zranení na cestách o 50 percent. Aktuálna iniciatíva predstavuje významný krok dopredu k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, aby bol čistejší vzduch a aby naši občania mali jednoduchší život. Modernizáciou našich pravidiel technickej kontroly využívame najnovšie technológie, posilňujeme ich presadzovanie a zabezpečujeme, aby držali krok s meniacou sa realitou mobility," vyjadril sa eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas.

Odhady EK spresňujú, že nové pravidlá by mohli v rokoch 2026 až 2050 na európskych cestách zachrániť asi 7 500 životov a pomôcť predísť desaťtisícom vážnych zranení. „Návrh sa zameriava na nebezpečné vozidlá, ktoré prispievajú k nehodám, smrteľným úrazom a zraneniam,“ informuje EK s tým, že vysoko znečisťujúce autá sú zodpovedné za neprimerane vysoký podiel škodlivých emisií.

Nemecko Volkswagen IG Metall rokovania mzdy Čítajte viac Ideme do ofenzívy a tisíce pracovníkov sú len ochutnávkou toho, čo príde. Vo Volkswagene sa vedú tuhé boje o budúcnosť automobilky

"Niektoré záujmové organizácie motoristov však hovoria o „šikanovaní bez relevantných podkladov. Napríklad nemecké autokluby ADAC Automobilclub von Deutschland už pred polrokom hovorili o tom, že staršie autá na cestách nespôsobujú vyššie riziko nehôd. „Vo všeobecnosti treba povedať, že priemerný vek vozidiel sa síce v poslednom čase zvyšuje, ale vzhľadom na trvalo nízky počet nehôd spôsobených technickými poruchami neexistuje dôvod na takýto krok,“ napísal klub AvD už pred niekoľkými mesiacmi s tým, že skracovanie lehôt je podľa jeho členov zbytočné.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 194 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #autá #STK #technická kontrola #emisné kontroly