Čísla z roku 2023 hovoria, že Slovensko malo pred dvoma rokmi podiel novozaregistrovaných nízkoemisných osobných áut na úrovni pod tromi percentami. Do tohto počtu sa zarátavajú nielen čisté elektromobily, ale aj plug-in hybridy (kombinácia spaľovacieho a elektrického motora, ktorý je možné nabíjať priamo zo siete). Vládny Inštitút pre stratégie a analýzy na základe dát z Eurostatu uvádza, že v rámci celej Európy je v tomto smere lídrom Nórsko, kde bolo zaregistrovaných až 80 percent takýchto automobilov.
Inštitút zároveň pripomína, že EÚ si už v roku 2020 dala za cieľ mať do roku 2030 minimálne 30 miliónov bezemisných vozidiel. Pred piatimi rokmi ich na cestách v krajinách únie bolo 1,2 milióna, dnes už ich je viac ako päť miliónov. Z minuloročnej analýzy skupiny AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna, vyplýva, že o kúpe elektromobilu uvažuje 43 percent Európanov.

Napriek tomu, že v porovnaní s ostatnými členskými krajinami únie na Slovensku nie je až taký veľký záujem o autá na batériový pohon, aj u nás sa v tomto smere situácia postupne zlepšuje. Slovenská asociácia pre elektromobilitu uvádza, že k poslednému dňu minulého roka jazdilo na našich cestách celkovo 15 476 elektroáut – v porovnaní s rokom 2023 sa ich počet zvýšil o 53 percent. „Vývoj najmä ku koncu roka 2024 zrýchlenie adopcie elektromobility potvrdzuje," skonštatoval riaditeľ asociácie Patrik Križanský s tým, že počet elektromobilov sa u nás za posledné dva roky takmer strojnásobil.
Križanský pre Pravdu doplnil, že to nie je výsledkom príchodu čínskych značiek, ale ide o prirodzený vývoj na trhu. „Na Slovensku majú vodiči konečne k dispozícii širšiu ponuku modelov v nižšej a strednej triede, zaznamenali sme aj viditeľný pokles cien, ako aj rastúcu informovanosť verejnosti a lepšiu akceptáciu elektromobility všeobecne. Práve tieto faktory organicky zvyšujú záujem ľudí aj firiem. Z dlhodobého hľadiska očakávame, že na slovenských cestách bude na konci roka jazdiť 20-tisíc až 22-tisíc čisto batériových elektromobilov," hovorí expert na elektromobilitu.
Nabíjačiek je dosť
Najväčší čínsky výrobca elektroáut BYD v priebehu tohto roka predstavil revolučnú novinku. Tvrdí, že prišiel so systémom „bleskového" nabíjania, ktorý sa svojou rýchlosťou vyrovná tankovaniu paliva do auta so spaľovacím motorom. Automobilka hovorí, že jej technológia umožní nabiť auto do piatich až ôsmich minút. V Číne zároveň počítajú s výstavbou tisícok nových nabíjacích staníc.
Dostatočná infraštruktúra či spomínaná rýchlosť nabíjania spolu s cenou vozidiel pritom patria k základným faktorom, ktoré ovplyvňujú rozhodnutie vodičov presedlať na bezemisný spôsob osobnej prepravy. Otázkou preto je, či máme aj na Slovensku dostatok nabíjacích staníc, kde si šoféri svoje autá môžu pred jazdou nabiť.
Vláda už začiatkom marca oznámila, že spoločnosť MH Invest rezortu hospodárstva dostane prostriedky z plánu obnovy, ktoré sú určené na výstavbu ultrarýchlych nabíjačiek. Tie majú stáť pri diaľniciach a rýchlostných cestách, ktoré sú zaradené do transeurópskej dopravnej siete. Táto sieť si kladie za cieľ prepojiť krajiny EÚ modernou dopravnou infraštruktúrou.

Nakoniec by malo na našom území stáť 228 nových ultrarýchlych nabíjačiek, ktorá majú mať výkon 300 kilowattov pre osobné autá a 400 kilowattov pre elektrické nákladné autá. Výstavba by podľa plánov mala byť ukončená do polovice roka 2026. „Vybudovanie ultrarýchlych nabíjacích staníc posilní integráciu Slovenska do európskeho systému nabíjacej infraštruktúry a zvýši konkurencieschopnosť v oblasti ekologickej mobility," povedala šéfka rezortu hospodárstva Denisa Saková (Hlas).
Aktuálne čísla hovoria, že ku koncu marca tohto roka mali vodiči na Slovensku celkovo k dispozícii 2 521 nabíjačiek v 1 000 lokalitách. Asociácia pre elektromobilitu hovorí o tom, že sa infraštruktúra pre elektrifikovanú dopravu rozširuje aj napriek tomu, že sme stratili dva roky, počas ktorých štát nedokázal efektívne podporiť výstavbu nových nabíjačiek pre samosprávy a firmy z plánu obnovy.
Asociácia takisto pripomína, že hoci máme nabíjačiek čoraz viac, ich využitie zostáva nízke kvôli nízkemu zastúpeniu elektroáut na našich cestách. Na jednu nabíjačku u nás pripadá približne šesť elektromobilov – v Nórsku je to viac ako 30. Dostupnosť infraštruktúry je preto u nás dostatočná a Križanský dodáva, že naša krajina je paradoxne nabíjačkami „prestavaná". Podľa experta sa preto nedá očakávať, že operátori budú investovať do výstavby ďalších nabíjacích staníc – ich ekonomická návratnosť je totiž neistá.
Čínske autá nás zatiaľ nezaplavujú
Pred tým, že Európu začnú zaplavovať lacné čínske autá, varovali už pred rokmi viacerí politici. Napríklad bývalý minister hospodárstva Richard Sulík pred dvoma rokmi v rozhovore pre Pravdu, v súvislosti s koncom predaja áut so spaľovacím motorom v EÚ do roku 2035 (únia bude svoje ambiciózne plány prehodnocovať pozn. redakcie), povedal, že autá z Číny tu nebudú mať konkurenciu.
Tento scenár sa nenaplnil. Križanský z asociácie pre elektromobilitu dodáva, že príchod automobiliek z východu na slovenský, ale aj európsky trh je zatiaľ pomalší, ako sa mnohí obávali. „Zatiaľ je tam aj bariéra v podobe ciel, ktoré bránia tomu, aby sa tu čínske elektromobily predávali výrazne lacnejšie ako tie európske. Výnimkou je pár modelov ako Dongfeng, ktorý sa však predáva skôr v spaľovacích verziách," povedal odborník.

Európske automobilky by sa podľa Križanského mali pripravovať na to, že Čína sleduje strednodobé a dlhodobé ciele a na starom kontinente preto môže mať zásadný vplyv až neskôr. Krajine sa podľa neho najskôr musí podariť vybudovať predajnú a servisnú sieť.
O niečo podobné sa u nás pokúša spomínaná automobilka BYD, ktorá je vlajkovou loďou čínskeho priemyslu s autami. Tá má v pláne do konca tohto roka otvoriť v našich krajských mestách 20 predajných a servisných miest.
Čínske značky nie sú pre Slovákov novinkou. Už dlhší čas u nás pôsobia MG či Dongfeng, ktoré sa však u nás okrem niekoľkých typov elektroáut zameriavajú aj na predaj vozidiel so spaľovacím motorom.
Z hľadiska rozvoja elektromobility je podľa odborníkov príchod elektrických áut z Číny pre náš trh dôležitou udalosťou. Situáciu aktuálne môže výrazne skomplikovať obchodná vojna, ktorú vedie americký prezident Donald Trump. Spomínaný BYD, ktorý očakáva rekordný prvý štvrťrok 2025, naznačuje, že mu nepredvídateľná colná politika môže spôsobiť nemalé problémy a skrížiť ambiciózne plány predaja vozidiel.