Problém pre slovenské automobilky
Kroky Trumpovej administratívy výrazne ohrozia pozíciu automobiliek na Slovensku. Celkový vývoz dopravných prostriedkov do USA podľa amerického ministerstva obchodu dosiahol v minulom roku viac ako šesť miliárd dolárov. To predstavuje absolútnu väčšinu vývozu, ktorý do USA smeruje zo Slovenska. „Aj keď zatiaľ neboli zavedené clá celkovo na produkty z Európskej únie, export automobilov do Spojených štátov tvorí takmer celý slovenský export do tejto krajiny,“ hovorí Marek Nemky, analytik XTB. Až 76,4 percenta celkového vývozu do USA predstavovali hotové automobily, ďalších 1,6 percenta tvorili automobilové súčiastky a 3,64 percenta vývoz pneumatík.

Oslabenie postavenia na trhu v USA tak určite pocítime. „V rámci regiónu strednej a východnej Európy je pre Slovensko americký dopyt najvýznamnejší, podľa amerických dát presiahla hodnota slovenských exportov do USA asi šesť percent nášho HDP, drvivú väčšinu tvoria automobily. Práve tie sú zasiahnuté uvalenými clami. Okrem toho, ďalší z negatívnych vplyvov na našu ekonomiku príde cez spomalenie ekonomík našich obchodných partnerov, najmä Nemecka,“ hovorí Hořňák.
Analytik Slovenskej sporiteľne tiež upozorňuje na to, že naša ekonomika pod vplyvom týchto opatrení výrazne spomalí svoj rast. „Rýchly odhad zavedených opatrení naznačuje, že by rast slovenského HDP v dôsledku zavedených ciel na automobily mohol byť nižší kumulatívne asi o 1,5 percentuálneho bodu,“ hovorí Horňák. To znamená, že straty budeme počítať v miliardách eur.
Obchodná vojna bude znamenať aj to, že na Slovensku budú zanikať pracovné miesta. Podľa odhadov Národnej banky Slovenska by viacstranná obchodná vojna mohla na Slovensku ohroziť 20-tisíc pracovných miest.

Absolútnu väčšinu vozidiel, ktoré do USA vyvážame, tvoria drahšie autá. To znamená, že spotrebitelia, ktorým sú určené, by mohli byť na nárast cien relatívne menej citliví. „Zatiaľ je však ťažké predpovedať reakciu amerického spotrebiteľa. Keďže Slovensko vyváža prevažne luxusnejšie automobily, citlivosť amerického spotrebiteľa na ceny môže byť v takýchto prípadoch nižšia. Ale 25-percentný príplatok by mohol byť pre mnohých spotrebiteľov neakceptovateľný,“ dodáva Nemky z XTB.