Nový grafikon prispel k zmierneniu meškania vlakov, tvrdí na základe vlastných údajov ZSSK. Tento jazdný poriadok spoločnosť zaviedla 15. decembra minulého roku a do 9. marca vypravila celkovo vyše 3 300 expresných vlakov, zhruba 84 percent z nich išlo načas. Meškanie nad tridsať minút sa podľa údajov prepravcu týkalo asi troch percent vypravených súprav.
Výskyt meškaní spôsobených technickou poruchou je podľa ZSSK menej častý. „Ak sa na to pozrieme podrobnejšie – po mesačným obdobiach od polovice decembra – tak od 16. februára tohto roku do 9. marca evidujeme zlepšenie spoľahlivosti expresov v meškaní nad 5 minút o viac ako jedenásť oproti mesiacu dozadu. Pri meškaní nad 30 minút ide o porovnateľné dáta,“ hovorí ZSSK.
Prepravca upozorňuje, že nový grafikon účinnejšie plánuje, zlepšuje obehy súprav a zvyšuje spoľahlivosť a presnosť spojení.

Obnova vozového parku
ZSSK zároveň plánuje ďalšie investície vo výške stoviek miliónov eur. Pred prepravcom je napríklad aj úloha modernizovať vozový park. Priemerný vek hnacích koľajových vozidiel a osobných vozňov je približne osemnásť, respektíve šestnásť rokov.
„ZSSK má pripravených niekoľko projektových zámerov s cieľom modernizácie vozidlového parku, a to nielen v rámci regionálnej, ale aj diaľkovej dopravy. Celková finančná potreba pre realizáciu týchto projektov sa pohybuje na úrovni viac ako 500 miliónov eur,“ hovorí Dominik Drevický, hovorca ZSSK.
V tomto roku spoločnosť očakáva dodanie piatich nových elektrických jednotiek Panter, pričom ďalších šesť príde v roku 2026. Prvých päť rušňov Siemens Vectron už dorazilo v decembri minulého roku, ďalších päť sa očakáva v druhej polovici roku 2025 a zvyšných päť na budúci rok. Tento a na budúci rok zároveň dorazia nové elektrické vozidlá Panter z opcií.
Spoločnosť chystá aj ďalšie zmeny. Ide o projekty nočných vozňov, diaľkových súprav a duálnych jednotiek, ktoré budú môcť jazdiť pod trolejom aj na batérie. Prinesie to tichšiu a ekologickejšiu prevádzku aj tam, kde sú dnes súpravy s dieselovými vlakmi.
Železnice modernizujú aj ďalšiu infraštruktúru, napríklad zariadenia potrebné na údržbu. V Žiline a Košiciach buduje spoločnosť nové údržbové strediská. Tento rok navyše ZSSK otvorí strediská technicko-hygienickej údržby v Nových Zámkoch a vo Zvolene. To zvýši čistotu a údržbu vlakov.
Chýbajú zamestnanci
Výkon železníc ovplyvňuje aj to, že má nedostatok pracovníkov. „K 30. januáru 2025 evidujeme 1 284 rušňovodičov, pričom nám chýba ešte 137 zamestnancov na pokrytie personálnej potreby. Okrem rušňovodičov hľadáme aj ďalšie kľúčové prevádzkové profesie, ako sú vlakvedúci, mechanik, elektromechanik či zámočník,“ hovorí Dominik Drevický, hovorca ZSSK.

„Vnímame, že mzdy a benefity sú dnes rozhodujúce. Priemerná mzda v ZSSK dosiahla k januáru 2 041 eur, u rušňovodičov 2 385 eur. Nová kolektívna zmluva platná do roku 2028 priniesla spravodlivejší tarifný systém. Naši zamestnanci však majú aj mnohé ďalšie výhody – náborový príspevok do 4 000 eur, príspevok na ubytovanie do 400 eur a, samozrejme, režijné preukazy na cestovanie vlakmi na Slovensku aj v Česku. Po roku môžu naši zamestnanci cestovať výhodnejšie aj v zahraničí,“ upozorňuje ZSSK.
ZSSK sa snaží vychovať si zamestnancov aj samostatne. „V systéme duálneho vzdelávania ZSSK spolupracuje so strednými školami po celom Slovensku, aby prilákala mladých ľudí k železničiarskemu remeslu. Aktuálne máme viac ako 100 dualistov. V Akadémii ZSSK v Martine školíme budúcich kolegov rôznych vekových kategórií, pričom každoročne certifikujeme desiatky rušňovodičov,“ hovorí Drevický.