Donald Trump chce týmto spôsobom ochrániť domácich výrobcov a podporiť americký priemysel. Logika tohto kroku je v podstate jednoduchá. Výrobky prichádzajúce zo zahraničia budú na americkom trhu drahšie – a to zvýhodní domácich výrobcov.
Existujú obavy z toho, že tento krok zo strany USA je začiatkom novej obchodnej vojny. Typicky totiž jednou z reakcií býva uvalenie odvetných opatrení. Takýto krok už avizuje voči americkým tovarom a službám Kanada. Pre odvetné clá sa rozhodlo aj Mexiko, avizuje ich aj Čína. Tento významný hráč sa na kroky USA bude sťažovať orgánom Svetovej obchodnej organizácie. Na zozname čínskych produktov, ktoré už podliehajú clu, sú napríklad elektromobily, časti batérií, batérie do elektromobilov, čipy a oceľ. Existujúce povinné peňažné platby v prípade Číny sa teda zvýšia.
Ak sa USA rozhodnú zaviesť clá voči EÚ, Slovensko bude patriť ku krajinám, ktoré negatívne dôsledky tohto rozhodnutia pocítia najviac. Dokonca by tieto opatrenia mali spomedzi krajín EÚ dopadnúť na Slovensko najtvrdšie. Súvisí to s tým, že naša ekonomika do veľkej miery stojí na vývoze automobilov do zahraničia.

„Pokiaľ Donald Trump zavedie obchodné clo aj voči EÚ, slovenské podniky budú nútené čeliť dramatickému predraženiu svojich výrobkov, čo zníži ich predaj na americkom trhu a ohrozí stovky pracovných miest na Slovensku,“ hovorí Andrej Lasz, generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy. „Ak dôjde k zavedeniu desaťpercentných ciel na európske automobily, slovenské autá na americkom trhu zdražejú a ich predaj môže klesnúť o šesť až deväť percent. Len v tomto segmente by to znamenalo stratu exportu na úrovni 150 až 300 miliónov eur ročne,“ varuje Lasz.
Na americký trh je naviazaných približne 70-tisíc pracovných miest. Pokiaľ sa dopyt po našich autách v USA prepadne, môžeme očakávať tisíce ohrozených pracovných miest. „Ak clá zdražia naše výrobky, predaj na americkom trhu klesne a podniky budú musieť škrtať výrobu. To znamená menej práce pre ľudí a ohrozené pracovné miesta. Automobilky a ich dodávatelia sú kľúčovými zamestnávateľmi, najmä v menej rozvinutých regiónoch Slovenska. Ak clá pribrzdia export, prví na rane budú pracovníci vo výrobe. Pokles exportu o štyri percentá môže zvýšiť nezamestnanosť o 0,2 – 0,5 percentuálneho bodu. Pre mnohé rodiny to bude existenčný problém,“ dodáva Lasz.