Pokles sadzby DPH teda reštaurácie premietli do cien iba čiastočne. „Nižšia sadzba DPH priniesla zníženie cien len v obmedzenom množstve prevádzok. Do cenotvorby výslednej gastroslužby významnou mierou vstupujú nielen vstupné ceny surovín, ale najmä personálne náklady, ktoré aj v novom roku rastú. Ceny energií nie sú tiež zanedbateľnou položkou,“ upozorňuje generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Martin Novotný. Žiadne plošné zlacňovanie teda nenastalo.
Medusa Group, do ktorej patrí viacero reštaurácií, pôvodne ešte v decembri minulého roka predpokladala, že nová nižšia sadzba by mohla ceny jedla v reštauráciách znížiť. „Toto opatrenie nám umožní reagovať pozitívne na dlhodobo narastajúce náklady a zároveň priamo znížiť ceny niektorých obedových menu a jedál,“ povedal zakladateľ Medusa Group Peter Štecko.

Po príchode zmien firma hovorí omnoho opatrnejšie a v zásade pripúšťa, že priestor na pokles cien nemá. „Pokiaľ ide o ceny, v rámci nášho verejného prísľubu sme zníženie DPH aplikovali tam, kde to bolo možné, najmä pri denných obedových menu,“ hovorí výkonný riaditeľ Medusa Group Michal Chudík. Ak jedlo v reštaurácii stojí napríklad sedem eur bez DPH, cena pre zákazníka bola pri desaťpercentnej sadzbe 7,7 eura. Zníženie sadzby DPH by reštaurácii malo umožniť zníženie ceny na 7,35 eura.
Michal Chudík ale upozorňuje na novú transakčnú daň. „Samozrejme, od apríla prichádza daň z finančných transakcií, ktorých u nás máme ročne desiatky tisíc, a máme tu aj zvýšenú daň z príjmu právnických osôb. Preto na konci dňa zníženie DPH na gastro v podstate len kompenzuje nové náklady, respektíve znižuje ich drastický dosah,“ hovorí. Je teda možné, že zo zlacňovania v reštauráciách napokon nebude nič.
Komplikovaný systém
Heslo, že komplikovaný daňový systém zhoršuje podnikateľské prostredie, sa v prípade gastroprevádzok ukazuje v praxi. „Rôzne sadzby DPH, napríklad v závislosti od spôsobu konzumácie, nám jednoznačne komplikujú život. Rozdiely si vyžadujú úpravy v procesoch, čo znamená vyššie administratívne náklady na nastavenie systémov, ich kontrolu a pravidelné vykazovanie. Nejde len o jednorazovú investíciu. Táto byrokratická záťaž predstavuje výzvu pre reštaurácie, ktoré musia svoje kapacity presúvať z inovácií a rozvoja smerom k plneniu administratívnych požiadaviek. Ďalšou vecou je tiež problematika rôznych výkladov pri aplikácii jednotlivých sadzieb. Naše skúsenosti hovoria, že interpretácia je často na individuálnom posúdení kontrolóra. To je problém,“ dodáva Chudík.
Spôsob, akým sa zmeny prijímali, vyvolal jednoducho zmätok. „Rôzne sadzby DPH na rovnaké produkty v závislosti od spôsobu ich konzumácie výrazne komplikujú systém najmä pre reštauračných partnerov, ktorí sa musia vyrovnať s dodatočnými administratívnymi nákladmi,“ hovorí Jana Jarošová, šéfka komunikácie spoločnosti Wolt.
„Pre niektorých partnerov, najmä pre menšie prevádzky, to znamená zvýšené nároky na evidenciu, účtovanie a zabezpečenie súladu s legislatívou. Tieto zmeny boli zavádzané v prostredí informačného chaosu, čo spôsobilo, že podnikatelia často čelili nedostatočným alebo nejasným pokynom. Jednotný a zrozumiteľný systém by výrazne prispel k zníženiu byrokracie a administratívnej záťaže, čo by prospelo všetkým stranám,“ dopĺňa.

Reštauráciám stúpli jednorazové náklady, no zvýšená byrokracia s nimi zostane. „Komplikovaný bol už samotný prechod na nové sadzby DPH v skupinách tovarov a služieb, ktorý si vyžiadal aj priame extra náklady za rozšírené licencie či takzvaný upgrade pokladničných systémov,“ upozorňuje Martin Novotný. „K tomu je potrebné prirátať osobohodiny potrebné na prípravu číselníkov a samotnú implementáciu. Komplikovanejšie je samotné blokovanie či presná evidencia a spracovanie účtovných dokladov. Rozdielna sadzba DPH na gastroslužby prinesie rozdielne cenníky pre klienta alebo znížený profit pri zachovaní rovnakej koncovej ceny pri rozdielnych sadzbách DPH,“ dodáva.
Donášky zatiaľ s otáznikom
Vyššiu DPH výrazne pocítia práve donáškové služby. Dôsledky vyššej sadzby DPH na vlastné podnikanie zatiaľ odhadovať nechcú, no je jasné, že konsolidáciu výrazne pocítia. „Rozvoz jedla je extrémne nízkomaržový biznis, a podobné zvýšené náklady tak nie je možné úplne absorbovať. Nateraz preto zvažujeme rôzne možnosti, vrátane úpravy spolupráce s našimi obchodnými partnermi, či potenciálnej korekcie cien, avšak hodnotiť dosahy na koncových zákazníkov je ešte priskoro. Samozrejme, akékoľvek zvyšovanie cien by bolo nepopulárnym krokom.,“ poznamenal Jakub Moško, generálny manažér Bolt Food pre Českú republiku a Slovensko.
Podľa neho je teda jasné, že cena donáškovej služby stúpne, tento druh podnikania totiž nemá „záchrannú sieť“ v podobe nižšej DPH, ktorú môžu využiť reštaurácie.
Zatiaľ je ale predčasné hovoriť o tom, ako zareagujú zákazníci. DPH totiž nie je jediný faktor, ktorý vytvára celkový obraz. „Dopyt po donáškach je ovplyvnený viacerými faktormi, ako sú sezónne výkyvy, aktuálne počasie alebo prebiehajúce marketingové kampane, čo môže krátkodobo ovplyvniť zákaznícke správanie. Reálne dôsledky tejto legislatívnej zmeny budeme schopní vyhodnotiť až v kontexte dlhodobejšieho obdobia,“ poznamenala Jana Jarošová.

Zmeny prišli narýchlo
Zmeny v DPH v rámci konsolidačného balíka sa nerodili jednoducho. Minister financií Ladislav Kamenický v septembri minulého roka predstavil základné kontúry konsolidačného balíka a následne sa začali debaty o dodatočných zmenách. Symbolom tohto chaosu sa stala zmena DPH na knihy. Minister Kamenický najprv avizoval zvýšenie sadzby DPH na knihy na 23 percent, vznikla vlna nevôle, ktorá spôsobila, že napokon sadzba DPH na knihy klesla na päť percent.
Podobnou dodatočnou zmenou bola aj zmena sadzby DPH na služby gastroprevádzok. Pre týchto podnikateľov sa určenie správnej DPH stáva pomerne komplikovanou úlohou. Sadzieb DPH je totiž hneď niekoľko. Iná výška DPH sa vzťahuje na jedlo skonzumované v reštaurácii a iná je v prípade, ak si ho zákazník dá doviezť domov. V druhom prípade budú po novom dokonca dve rôzne sadzby dane a zákazníci tak musia počítať so zdražovaním.
Od začiatku roka platí, že ak sa zákazník pôjde najesť do reštaurácie, na skonzumované jedlo sa uplatňuje nová sadzba DPH vo výške päť percent. Pôvodne bola vo výške desať percent.
Situáciu komplikujú donášky, tam je sadzieb niekoľko. V prípade, že si reštaurácia zabezpečuje dovoz jedla sama, doprava je od začiatku tohto roka zdanená sadzbou 19 percent. Vyššia 23-percentná sadzba sa uplatňuje v prípade, keď jedlo rozvážajú kuriéri inej firmy, napríklad Bolt Food, Wolt či Bistro.sk. Pred zmenou bola sadzba DPH na dopravu v oboch prípadoch zhodne vo výške 20 percent.

Náročná je situácia aj v prípade nápojov. Na nealkoholické nápoje predávané v gastroprevádzkach sa namiesto predchádzajúcej 10-percentnej dane uplatňuje od začiatku budúceho roka 19-percentná daň. V prípade alkoholických nápojov stúpla DPH o tri percentuálne body, z predchádzajúcich 20 na aktuálnych 23 percent.
Toto nastavenie prinieslo špekulácie, že jedlo v reštauráciách by mohlo zlacnieť, nedeje sa to však plošne, navyše podnikatelia majú vo výhľade pred sebou novú transakčnú daň, ktorá môže zmazať čiastočné zníženie cien.