Základná otázka. Zmenili sa ceny v obchodoch?
Áno. Mnohé cenovky v obchodoch nájdeme prepísané či už jedným smerom, a teda je tovar lacnejší, alebo druhým smerom a, naopak, nakúpime za viac.
Sú tie zmeny až také, že si ich spotrebiteľ reálne všimne?
Určite. Každý sa na cenovky pozerá trochu inak a dvojpercentné zdražovanie pri tovare za 100 eur sú 2 eurá pri tovare za 1 000 eur je to 20 eur. Čím väčší nákup, tým väčší je ten rozdiel.
Presne, ako ste povedali. Ak obchodníci uplatnili zníženú DPH pri potravinách, vtedy môže ísť o zlacňovanie v centoch, ale ak nakupujeme drahší tovar, prípadne auto, tam je zvýšená cena pri plnom premietnutí novej, vyššej DPH aj v stovkách eur. Takže v čom je ten najciteľnejší rozdiel?
Napríklad pri kúpe novej nehnuteľnosti. Slovensko má dlhodobo veľmi zlú dostupnosť bývania a aj nové dáta Národnej banky Slovenska potvrdzujú, že situácia sa, bohužiaľ, nezlepšuje. Pozreli sme sa na to, ako sa cenovo správajú novostavby, lebo práve tam sa pri predaji uplatňuje DPH napriamo a narástla z 20 na 23 percent. Jednoizbový byt v Bratislave dnes môžete kúpiť za 166 500 eur. Ten istý byt stál minulý rok v decembri 162 500 eur. Cena sa teda v priebehu jedného mesiaca skokovo zvýšila o 4-tisíc eur. Tým, že väčšina z nás si nekupuje byt z vlastných úspor, ale na hypotéku, teda ak nám dá banka úver v hodnote 80 percent ceny nehnuteľnosti, mesačná splátka sa pri rovnakej úrokovej sadzbe zvýši o 18 eur, čo je za rok 216 eur.

Vy ste síce robili priebežné nákupy aj minulý a tento rok znova, aby ste vedeli porovnávať pohyb cien, ale mnohé reťazce prišli s akciovými cenami už v decembri a marketingovo sa pýšili tým, že znižujú DPH skôr, ako musia. Ako to ovplyvnilo porovnávanie, ktoré ste robili?
Vieme, že viaceré obchody skutočne znížili ceny skôr, pretože pred niekoľkými dňami vyšli dáta zo Štatistického úradu k decembrovej inflácii a v medzimesačnom porovnaní medzi novembrom a decembrom potraviny zlacneli o 2,4 percenta. Čiže skutočne sa ceny potravín začali znižovať už v priebehu decembra. Nebol to úplne nevyhnutne len marketingový trik, ceny závisia od viacerých faktorov. Ak sa chceme pozrieť na to, ako sa naozaj zmenili ceny, môžeme si porovnať nie nevyhnutne december s januárom, pretože tie dáta sú skreslené práve pre skoršie znižovanie, ale môžeme si porovnať napríklad jeseň s januárom. Vybrali sme niekoľko produktov, koľko stáli v októbri a koľko stoja dnes. Napríklad celé kurča zlacnelo v jednom reťazci o 1,30 eura z 3,69 na 2,39 eura. Napríklad 1 kg kuracích prs zlacnel zo 7,49 eura v októbri na 4,99 eura dnes.
Keby sa nemenila DPH k 1. 1., ako sa to stalo, ale v lete, napríklad k 1. júlu, bolo by to porovnávanie objektívnejšie? Lebo vieme, že pri tom porovnávaní vstupujú do hry predvianočné akcie, ale aj novoročné výpredaje. Bolo by teda v lete porovnávanie jednoduchšie?
Potraviny štandardne nie sú predmetom najväčších vianočných výpredajov alebo predvianočných nákupných horúčok. Tam sa najmä rozprávame o elektronike, nábytku. Vidíme, že napriek všetkému sa cena v týchto komoditách zvýšila.
Sú tovary, ktoré vás prekvapili cenovým správaním? Buď výraznejšie zdraželi, výraznejšie zlacneli, alebo ste očakávali nejakú zmenu a tá neprišla?
Každý podnikateľ sa k úpravám spôsobených zmenami DPH stavia rozdielne. Napríklad ceny áut – auto jednej značky stálo v decembri 14 490 eur a dnes stojí rovnako 14 490 eur. Ten predajca namiesto toho, aby cenu prenášal na spotrebiteľa, radšej znížil svoju maržu a vyzerá tak pred konkurenciu viac súťažne. Na druhej strane, iný automobil zdražel zo 17 690 eur na konci minulého roka na 19 140 eur dnes, čo je zdraženie o 8,2 percenta. Môže to byť, samozrejme, spôsobené tým, že do celej tvorby nevstupuje len DPH, ale aj rad iných ďalších nákladov, či už sú to v určitých prípadoch ceny na burzách, náklady na dopravu, plyn, energie. Ale vidíme nepomery medzi vývojom ceny v rovnakej produktovej kategórii. Niekde sa cena nezmení, niekde stúpne o 8 percent alebo o 1 450 eur.

Najväčší chaos v zmenách DPH je asi v gastrosektore, kde sú sadzby naozaj rôzne. Spotrebiteľ má aj rôzne očakávania, niekde predpokladal zvýšenie cien, napríklad pri káva, ale niekde čakal zníženie – povedzme pri obedových menu. Aké máte vy skúsenosti s pohybom cien v gastrosektore?
Situácia v gastrosektore je nesmierne zmätočná, administratívne komplikovaná. Jedlo konzumované v podnikoch – tam sa sadzba znížila z 10 percent na 5 percent. Jedlo so sebou sa znížilo z 20 na 19 percent. Nápoje sa, naopak, zvýšili z 10 na 19 percent. Tam zaraďujeme napríklad aj kávu. Niektorí podnikatelia sa k tomu rozhodli postaviť aj tak, že ceny nezvýšili vôbec. Aby sme nehovorili len o Bratislave, napríklad jedna kaviareň v Topoľčiankach zvýšila ceny celého menu od januára o 15 percent. Káva napríklad zdražela, kapučíno z 2,70 eura na 3,10, espresso z 1,90 eura na 2,10 eura. Pozerali sme sa na ďalšie podniky, napríklad v Novej Bani, Žarnovici, Leviciach. Niekde espresso zdraželo rovnako z 1,90 eura na 2,10 eura. Cena jedla sa nezmenila, pretože zníženie sadzby DPH o 5 percent síce môže tlačiť ceny dole, ale zároveň je veľa ďalších vplyvov, ktoré tlačia na ich zvyšovanie. Je to rast platov, iných vstupných nákladov, drahšia doprava. Čiže na konci sa to vykompenzovalo tak, že táto konkrétna podnikateľka sa rozhodla ceny nezmeniť vôbec.
Vy ste sa pozreli aj na zmeny v službách, ako kaderníctva, čistiarne a pod. Ako sa ceny vyvíjajú tam?
Niektoré kaderníctva zdražovali, napríklad ešte v novembri mali cenu 29 eur. Dnes za rovnakú službu zaplatíte o 4 eurá viac, teda 33 eur. Vyčistenie šiat sa v konkrétnom obchode, kde sme si to pozerali, nezmenilo vôbec. Naopak, vyčistenie kabáta zdraželo o 9 percent, z 10,90 na 11,90 eura. Cena čistenia obleku sa zvýšila o 9,5 percenta zo 16,90 na 18,50 eura.
Asi sa to nedá paušalizovať, ale máte skúsenosť, že by poniektorí podnikatelia využili zmeny v DPH a upravili cenníky tak, že si tam pridali aj nejaké ďalšie marže? To znamená, že ceny zvýšili o niečo viac ako len o vyššiu DPH?
Všeobecne je pre nás náročnejšie takéto pohyby analyzovať práve pre to, aká komplikovaná cenotvorba je. Pri DPH vieme, že jej zvýšenie o 3 percentuálne body by v matematickom prepočte malo znamenať 2,5-percentné zdražovanie. Čiže akékoľvek nižšie zdražovanie znamená zásah do marže obchodníka. Na druhej strane, sú komplikované medzibiznisové vzťahy, ktoré sú predmetom obchodného tajomstva, kde je náročnejšie rozanalyzovať, kde konkrétne v tom podnikateľskom reťazci zmena nastala.
Dá sa teda po prvých skúsenostiach, ktoré máte, vyčísliť, ako zmeny DPH reálne zasiahnu peňaženky bežných ľudí?
Opriem sa o prepočty, ktoré robila Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. Vyčíslili, že rodina s nezaopatrenými deťmi tento rok pre vyššiu DPH príde o 160 eur a rodina s dôchodcami príde o 99 eur.

Vy ste porovnávali ceny z minulého roka, ale nie sme ešte ani na konci januára. Je predpoklad, že ceny sa časom budú ešte meniť, že podnikatelia ich po prvých skúsenostiach ešte upravia?
Zdražovanie bude s najväčšou pravdepodobnosťou postupné, rozloží sa do niekoľkých mesiacov. K dispozícii sú najnovšie prognózy Národnej banky Slovenska, ktorá tento rok očakáva zdražovanie vo všeobecnosti na úrovni 4 percent a zdražovanie potravín okolo 5 percent.
Zdražovanie je vždy reťazová reakcia. To znamená, že ak narastú náklady na energie, pohonné hmoty, dopravu všeobecne vrátane poplatkov za diaľnice, následne sa vyššie náklady prelejú do cien. A v apríli vstúpi do hry aj transakčná daň. Máme sa naozaj báť toho, čo príde?
Príde transakčná daň, už prišla daň zo sladených nealkoholických nápojov. Niektorí obchodníci majú ešte k dispozícii staré zásoby, čiže dopredávajú za pôvodné ceny, niektorí už ceny začali zvyšovať. Jeden 700 ml sirup známej značky stál na konci roka 2,19, dnes si ho kúpite za 3,19 eura. Teda o jedno euro viac, v prepočte je drahší o 45 percent.
Čaká nás zdražovanie, niekoho to zasiahne menej, niekoho viac, niekto si to možno ani nevšimne. Všetko závisí od toho, aké má človek príjmy. Napriek tomu budú mnohí tieto zmeny vnímať veľmi citlivo. Sú nejaké triky, tipy na to, ako sa dá pri nákupoch čo najviac ušetriť?
Sledujte ceny, porovnávajte všetko, čo sa porovnávať dá, pretože hoci všetko dražie, stále sa môže nájsť výhodná, a nielen akciová kúpa. Keď sme sledovali ceny práčok, jedna z nich stála na konci decembra 390 eur. Dnes je jej cena 363 eur, teda takmer o 7 percent alebo o 27 eur menej. Napriek vyššej DPH.