Problémy nie sú vyriešené
V jednotlivých bankách je totiž situácia rôzna. „ČSOB počas nefunkčnosti, respektíve postupného obnovovania katastra nehnuteľností prijíma a spracováva žiadosti o úver od klientov, ako je štandardne zaužívané. K schváleniu či poskytnutiu finančných prostriedkov však môže pristúpiť len na základe potvrdenia potrebných náležitostí od katastra nehnuteľností. ČSOB rovnako neprestala ani schvaľovať a poskytovať finančné prostriedky klientom, ale len do fázy, pokiaľ to bolo, respektíve je počas nefunkčnosti a postupného obnovovania katastra možné,“ povedal Juraj Štefanovič z ČSOB banky. Ako o jednej z možností pre klientov hovorí o predschválení úveru na nešpecifikovanú nehnuteľnosť. V tomto procese nie je spolupráca s katastrom potrebná.
Stále teda platí, že sa v prevažnej miere čaká na opätovné spustenie služieb katastra. „Čerpanie úveru však bude možné, až keď katastre začnú povoľovať vklady aj v rámci ich systému, čo sa zatiaľ nedeje aj napriek čiastočnému rozbehnutie úradov,“ hovorí Dominik Miša z VÚB banky.

Samotné banky dnes nevedia, kedy bude kataster nehnuteľností plne funkčný. V prípade, že klienti nedokážu v súčasnosti zabezpečiť podklady na katastri, banky im môžu poskytnúť viac času na čerpanie úveru. „ČSOB nebude sankcionovať klientov za prípadné posuny v čerpaní a nebude pripravovať ani dodatky k zmluvám v súvislosti s posunmi v čerpaní. ČSOB po úplnom obnovení funkčnosti katastra umožní klientom predĺžiť lehotu na čerpanie – ak to bude potrebné – tak, aby mali dostatočný časový priestor na zabezpečenie požadovaných dokladov,“ hovorí Juraj Štefanovič z ČSOB banky.
Z pohľadu banky sa teda čas vzhľadom na nefunkčnosť katastra do istej miery zastavil. „Lehoty na poskytnutie a čerpania úverov budú automaticky posunuté o dobu trvania výpadku. To platí aj pri postupne čerpaných úveroch. Nebude pritom potrebné zo strany klienta podpisovať dodatky k zmluve, banka spracuje danú zmenu automaticky,“ dodáva Miklošovičová.
V zásade platí, že klient sa môže pokúsiť doručiť banke fyzické dokumenty. „Ak k čerpaniu úveru neboli klientom predložené dokumenty z katastra, jeho spracovanie bude pozastavené. Následné poskytnutie úveru bude možné až po obnovení všetkých služieb katastrálnych odborov okresných úradov. Pre načerpanie úveru bude potrebné, aby sa obnovila činnosť katastrálneho portálu. V opačnom prípade bude nevyhnutné, aby klient predložil aktuálny originál listu vlastníctva s okrúhlou pečiatkou katastra,“ informuje Tatra banka. Tento pokus nemusí byť neúspešný, no od bežnej prevádzky má ďaleko.
Problémy majú nielen ľudia, ktorí chcú úver čerpať, ale aj tí, ktorí sa chcú úveru zbaviť. Spolupráca s katastrom je totiž potrebná aj pre predčasné splatenie úveru. V mnohých prípadoch je predčasné splatenie potrebné stihnúť ku konkrétnemu dátumu. „V prípade, že klient nemôže úver predčasne splatiť k dátumu obnovy fixácie úrokovej sadzby z dôvodu nefunkčnosti katastra nehnuteľností, po obnovení jeho činnosti bude môcť o predčasné splatenie úveru požiadať znovu. ČSOB si v takomto prípade nebude nárokovať uhradenie poplatku spojeného s predčasným splatením úveru,“ vysvetľuje Štefanovič. Podobne situáciu vyhodnocujú aj iné banky.