V elektromobilite Európa nestíha za zvyškom sveta a Slovensko za Európou. Sme najhorší vo viacerých ukazovateľoch

Automobilový priemysel čelí zásadnej zmene. Svet masívne prechádza na elektrický pohon, Slovensko zatiaľ na túto zmenu v podstate nereaguje. Rovnako platí, že Európska únia (EÚ) výrazne zaostáva najmä za Čínou. Mimo únie zažíva elektromobilita prudký rozvoj, no na starom kontinente sa rozvíja len pomaly. Zároveň automobilový sektor v Európe čelí kríze, ktorú vidno výrazne napríklad v Nemecku, teda v krajine, ktorá je pre Slovensko kľúčovým ekonomickým partnerom.

13.01.2025 05:00
debata (52)
Ide o peniaze: O koľko eur nás pripraví konsolidačný balíček
Video
Odpovedá Martin Šuster z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť / Zdroj: TV Pravda

Celá Európa sa na éru elektromobilov adaptuje omnoho pomalšie ako zvyšok sveta. Medzi januárom a novembrom minulého roka bolo globálne zaregistrovaných 15,2 milióna vozidiel. Z tohto počtu až 9,7 milióna vozidiel bolo registrovaných v Číne. Medziročne ide o zvýšenie počtu registrácií o štyridsať percent. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Rho Motion. Tá ukázala, že v krajinách EÚ spolu s Islandom, Lichtenštajnskom, Nórskom, Švajčiarskom a Veľkou Britániou bolo zaregistrovaných 2,7 milióna vozidiel a v porovnaní s obdobím od januára do novembra 2023 ide o pokles vo výške troch percent.

Na Slovensku sa v rovnakom období registrovali rádovo tisíce elektrických vozidiel. Čisto elektrických bolo 2 131. Ide o medziročný pokles o 2,4 percenta. Plug-in hybridov sa od januára do novembra podarilo zaregistrovať 2 030, medziročne sa ich zaregistrovalo až o 27,8 percenta menej. Áut s hybridným pohonom bolo na Slovensku zaregistrovaných 25 234 kusov, medziročne ide o nárast o 11,8 percenta. Čisto elektrické vozidlá tak tvoria len zlomok z viac ako 86-tisíc vozidiel, ktoré sa v sledovanom období na Slovensku predali.

„Celý sektor automotive je v neistote, ktorá súvisí najmä s výrazným poklesom odbytu nových vozidiel v Európe. Pandémia zrazila predaje o dva milióny áut ročne. To znamená menšie vyťaženie tovární v západnej Európe, pričom Slovensku sa podobné obmedzenia zatiaľ našťastie vyhýbajú,“ povedal riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 52 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #EÚ #Slovensko #eleketromobily #elektroautá