Cena najpoužívanejšieho 95-oktánového benzínu na našich benzínkach zostala na konci minulého roka na úrovni 1,524 eura za liter. Stále sa tak drží pod hranicou 1,55 eura za liter, ktorú naposledy prekonala v polovici augusta 2024. Na slovenských čerpacích staniciach však vodiči tankujú v porovnaní s našimi susedmi najdrahšie. Z údajov Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu vyplýva, že Maďari platia za liter tohto benzínu 1,489 eura, Poliaci 1,430 eura, Rakúšania 1,517 eura a Česi 1,415 eura.
Cena nafty na Slovensku sa v poslednom, 52. týždni minulého roka, zastavila na úrovni 1,474 eura za liter. V porovnaní so susednými krajinami platia za naftu viac Rakúšania (1,553 eura za liter) a Maďari (1,530 eura za liter). V Česku platia vodiči za liter nafty 1,392 eura a v Poľsku 1,448 eura.
Z dlhodobého hľadiska sme však na tom stále dobre. V polovici krízového roka 2022 preskočil benzín hranicu 1,90 eura a nafta 1,86 eura za liter. Ešte v septembri 2023 platili šoféri za liter benzínu vyše 1,70 eura a za liter nafty viac ako 1,68 eura. Aktuálne tak síce na čerpačkách v porovnaní s minulými rokmi šetríme, no podľa odborníkov by sa to mohlo v najbližšom období zmeniť, a vodiči si budú musieť siahnuť hlbšie do vrecka.
Čítajte viac Tankujeme najdrahšie v Strednej Európe. Analytik má však pred Vianocami dobré správyVyššia DPH, vyššie ceny
Od začiatku roku 2025 začalo platiť viacero zmien, ktoré sú výsledkom konsolidácie vlády na čele s Robertom Ficom (Smer). Jedným z takýchto opatrení je aj zvýšenie základnej sadzby DPH z 20 na 23 percent. Toto zvýšenie ovplyvní aj ceny pohonných hmôt.
Odborníci z vládneho Inštitútu pre stratégie a analýzy ešte v októbri minulého roka upozornili, že tento nárast zvýši podiel daní v cene palív, čo môže ovplyvniť aj konečnú sumu, za ktorú budeme pohonné hmoty tankovať.
Analytici tvrdia, že vyššie zdanenie spotreby je ekonomicky menej škodlivé ako zdanenie príjmov a zvýšené zdanenie fosílnych palív má priaznivý dopad na životné prostredie, no môže to priniesť aj problémy. „Ak budú palivá výrazne drahšie oproti susedným štátom, môžu ľudia nakupovať v blízkom zahraničí, čo by sa odrazilo na nižšom výbere domácich príjmov,“ upozorňuje inštitút.
V prípade benzínu totiž už v roku 2024, keď bola základná sadzba DPH nastavená na 20-percentách, platilo, že spomedzi krajín V4 malo Slovensko najvyšší podiel daní v cene komodity. Pokiaľ ide o naftu, tento podiel patril k najnižším." Aj analytik investičnej spoločnosti XTB Marek Nemky upozornil na to, že vodičov tankujúcich na Slovensku čaká po novom roku zdražovanie. „Na Slovensku sa okrem mierneho nárastu cien pohonných hmôt očakáva zdraženie o 2,5 percenta v dôsledku zvýšenej dane z pridanej hodnoty o 3 percentuálne body. V novom roku teda budeme tankovať o niečo drahšie," píše odborník.
Čítajte viac Tankujeme najlacnejšie od januára 2022, prognóza vývoja cien pohonných látok je naďalej priazniváSo svojimi prepočtami toho, aký bude mať vyššia DPH vplyv na ceny benzínu, prišli aj analytici z nezávislej občianskej iniciatívy Dáta bez pátosu. „Na benzíne, ktorý stojí bez DPH 1,27 eur za liter to urobí od 1.1.2025 nasledovné: Namiesto 20 percent k 1,27 eura prihoďte plus 23 percent. Benzín bude stáť od 1. Januára 2025 na Slovensku minimálne 1,55 ale skôr 1,56 eura za liter," píšu na sociálnej sieti.
Budú rásť ceny ropy?
Okrem nárastu DPH bude mať na ceny pohonných hmôt vplyv aj dianie na svetových trhoch. Cena severomorskej ropnej zmesi Brent už presiahla hranicu 75 amerických dolárov za barel. Tento rast je podporený očakávaniami ohľadom zvýšeného dopytu v Číne, aj keď prichádzajúce makroekonomické dáta z Číny sú skôr neuspokojivé. Analytik investičnej spoločnosti XTB Marek Nemky varuje, že veľkoobchodné ceny palív kopírujú vývoj cien ropy, a preto sa ich rast môže prejaviť aj na čerpačkách.
„Tento rast podporujú optimistické očakávania ohľadom zvýšeného dopytu v Číne do nového roka. Napriek tomu sú prichádzajúce makroekonomické údaje z Číny zatiaľ skôr neuspokojivé. Obchodníci však veria, že slabšie údaje by mohli zvýšiť pravdepodobnosť vládnych stimulov, ktoré by podporili spotrebu,“ uvádza Nemky z XTB. Analytik ďalej upozornil, že veľkoobchodné ceny palív kopírujú vývoj cien ropy, a preto sa rast cien pravdepodobne prejaví aj na čerpacích staniciach.
Čítajte viac Číňania reagujú na clá z Európy. Aj oni vyzývajú na zasiahnutie európskych áutPodľa hlavného ekonóma Trinity Banky Lukáša Kovandu by ceny pohonných hmôt mali v prvom tohtoročnom týždni mierne stúpnuť aj v susednom Česku. „Dôvodom bude oslabenie koruny voči doláru a tiež rast cien ropy Brent na svetových trhoch. Ten nastáva bezprostredne po novoročnom prejave čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga, ktorý sa zaviazal k prijatiu viacerých hospodárskopolitických opatrení na zabezpečenie päťpercentného rastu druhej najväčšej svetovej ekonomiky,“ uviedol odborník.
Nemky zároveň upozornil, že ceny pohonných hmôt budú v tomto roku ovplyvnené najmä nepredvídateľnými udalosťami, ktoré môžu zmeniť aktuálne očakávania. „Okrem regulačných zmien však zatiaľ osobne nevidím dôvod na výraznejší rast cien,“ dodal analytik.