Pribudnú desiatky spojov a veľká novinka. Vlaky budú jazdiť po novom, pozrite si prehľad zmien

Vlak z Bratislavy do Košíc každú hodinu a desiatky nových spojov. Ľudí, ktorí cestujú vlakmi, čaká od 15. decembra viacero zmien v grafikone. Medzi tie kľúčové patrí aj zrušenie InterCity vlakov - takzvaných icéčok, čo sa stretlo s vlnou kritiky z viacerých strán. Tieto populárne rýchle vlaky od polovice decembra nahradí 16 expresov, z ktorých budú dva páry zrýchlené a z hlavného mesta do metropoly východu by sa mali dostať v čase pod päť hodín. Historicky vôbec po prvýkrát budú vlaky na tejto trase premávať každú hodinu.

15.12.2024 05:00
debata (24)
Míľnik v príprave tunela Karpaty
Video
Zdroj: TA3

Ranný zrýchlený pár vlakov bude z hlavného mesta a rovnako aj z Košíc vyrážať o pol šiestej. Posledný spoj z hlavného mesta smerom na východ vyrazí z vlakovej stanice o pol štvrtej popoludní a z metropoly východu o pol šiestej ve4er. Keďže spomínané vlaky budú jazdiť v zrýchlenom režime, trasu zo západu na východ a naopak by mali zvládnuť o 33 minút rýchlejšie ako doteraz – expres zvládne aktuálne túto trasu za 5 hodín a 23 minút. „Bude to ten istý čas, ktorý majú IC vlaky, a možno to bude ešte o minútu menej,“ povedal už skôr minister dopravy Jozef Ráž mladší.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) okrem toho v súvislosti s grafikonom 2024 – 2025 zdôrazňuje, že pribudnú desiatky nových vlakov denne na kľúčových trasách po celom Slovensku. „Od 15. decembra bude denne až o vyše 70 nových spojov viac, čím sa zvýši ponuka približne na 1 800 vlakov denne. Nový grafikon je výsledkom intenzívnych rokovaní s ministerstvom dopravy, Železnicami Slovenskej republiky, pričom zohľadňuje pripomienky samospráv aj cestujúcich. Snažili sme sa vytvoriť grafikon, ktorý je praktický, efektívny a zároveň šetrný k životnému prostrediu," povedal v tejto súvislosti generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Jozef Ráž Čítajte viac Slovákov čaká historická zmena na trase Bratislava - Košice. Ráž vysvetlil, prečo „IC-čka“ skončia

Spoločnosť okrem toho v spolupráci s agentúrou MUW Saatchi & Saatchi predstavuje aj informatívnu kampaň o grafikone s cieľom priniesť cestujúcim informácie o nových vlakových spojeniach či službách, ktoré môžu využiť. Helexa priblížil, že cieľom tejto kampane je poskytnúť ľuďom informácie o novinkách v zrozumiteľnej forme. „Verím, že takto sa do vlakov dostanú nielen naši pravidelní cestujúci, ale aj tí, ktorí zatiaľ preferovali iné formy dopravy. To prispeje nielen k zvýšeniu spokojnosti cestujúcich, ale aj k rozvoju ekologickejšej dopravy na Slovensku,” doplnil šéf železničnej spoločnosti.

Zavádzanie nového grafikonu však spôsobilo aj problémy. Ešte začiatkom tohto mesiaca platilo, že cestujúci, ktorí sa dopredu chystali na cestu za svojimi rodinami na sviatky, si nemohli kúpiť lístky po 15. decembri. Podľa ZSSK išlo o štandardný výpadok a táto možnosť pre zákazníkov spoločnosti je už opäť dostupná.

Noviniek je viacero

Okrem toho, že železničná spoločnosť zavádza celodenný hodinový takt na trase medzi hlavným mestom a Košicami, cestujúcich čaká aj viacero iných noviniek. Jednou z nich je napríklad priama linka medzi Bratislavou a Nitrou – cesta medzi týmito mestami potrvá hodinu a 37 minút. Spoločnosť uvádza, že vlaky budú na tejto trase premávať každé dve hodiny počas celého dňa.

Rovnako aj na južnej trase Košice – Lučenec – Zvolen bude po novom zavedený dvojhodinový takt a posilnené budú aj spoje na trase Prievidza – Bratislava. Každú hodinu budú premávať vlaky medzi Banskou Bystricou a Zvolenom aj počas víkendov a Košice budú mať po novom lepšie prepojenie s Popradom či Prešovom.

Železničná spoločnosť okrem toho chystá rozšírenie do Slovenského raja, a novinkou tiež bude, že vlaky medzi Banskou Bystricou a Margecanmi budú jazdiť počas zimnej aj letnej sezóny denne. Takisto budú posilnené aj vlakové spoje premávajúce medzi Žilinou a Trenčínom alebo Liptovským Mikulášom a Vrútkami.

ZSSK pravidelne posilnuje vybrane IC vlaky pocas vikendov Čítajte viac Skončia rýchle IC vlaky, ktoré premávajú z Bratislavy do Košíc? Posledné slovo bude mať Ráž

Posilnená bude aj medzinárodná doprava. Na trati Bratislava – Praha pribudne nový pár Eurocity vlakov, ktoré budú z Bratislavy odchádzať v ranných hodinách a prichádzať v noci. Na trase Bratislava – Viedeň pribudnú štyri páry nových vlakov, ktoré však začnú jazdiť približne až v polovici budúceho roka po skončení výluky v Marcheggu.

Lepšie prepojenie však cestujúci môžu očakávať aj smerom na Ukrajinu. ZSSK informuje, že na hraničnom priechode Čierna nad Tisou – Čop príde k reorganizácii dopravy. Na tejto trase pribudnú nové vlaky s priamymi vozňami, ktoré budú smerovať z a do hlavného mesta Slovenska. V ukrajinskom Čope bude môcť cestujúci následne prestúpiť na vlak do Kyjeva.

Cestujúcich čakajú aj viaceré novinky v službách, ktoré ZSSK poskytuje. Spoločnosť sľubuje napríklad výrazné zlepšenie Wi-Fi pripojenia a rýchlosti internetu vo vozňoch. Rozšírené budú aj povinné miestenky – tie budú po novom musieť rodičia zakúpiť aj deťom do 6 rokov. Spoločnosť sľubuje aj rozšírenie služieb ako dámske kupé, tichá zóna, obsluha mobilným barom či pravidelné čistenie na palube, ktoré budú dostupné aj v expresných vlakoch.

Spor o icéčka

Najviac kontroverzným krokom, ktorý sprevádzal prípravu nového grafikonu, bolo spomínané rozhodnutie o zrušení InterCity vlakov. Správy o tomto kroku sa začali šíriť už v polovici októbra a do kritiky sa zapojili tak politici, ako aj neziskovky. Opozičná strana Progresívne Slovensko napríklad avizovala spustenie petície za zachovanie týchto vlakov.

Okrem opozičných politikov však odpor k tomuto kroku naznačil pred niekoľkými mesiacmi predseda koaličnej strany SNS Andrej Danko, ktorý sa už pred niekoľkými rokmi pri obdobnej situácii zasadil za to, aby IC vlaky premávali ďalej. „Čo ja môžem byť proti zrušeniu, keď to je ministerstvo Smeru. Nech sa vadia zástupcovia Smeru. Verím, že rušenie nedovolia,“ povedal pred niekoľkými mesiacmi šéf národniarov v diskusnej relácii STVR O 5 minút 12.

Nezisková organizácia Greenpeace Slovensko hovorila v tejto súvislosti o absurdnej situácii z dôvodu, že vlaky predstavujú jeden z najviac ekologických spôsobov dopravy. „Do vlakovej dopravy potrebujeme investovať, nie rušiť najrýchlejšie vlaky. Minister dopravy namiesto toho, aby hľadal zdroje, ako zlepšiť fungovanie železníc, plánuje navyše obnoviť letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami,“ komentovala situáciu hovorkyňa organizácie Miroslava Ábelová.

ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Čítajte viac Nemá kto obsluhovať vlaky, pretože nie sú pracovníci. Pripravte sa, že môžu výrazne meškať

Ministerstvo dopravy však toto rozhodnutie obhajovalo tým, že InterCity vlaky sú dlhodobo stratové, pričom ich obsadenosť mala byť len na úrovni 50 percent. Minister Ráž argumentoval tým, že jeden IC vlak previezol z Bratislavy do Košíc priemerne iba 46 ľudí a expresy, s ktorými prichádza štát, prevezú na rovnakej trati až tisíc ľudí denne.

Šéf rezortu dopravy okrem toho cestujúcim sľúbil, že štátne expresy budú lacnejšie ako spomínané vlaky InterCity. „Prvá trieda v Exprese stojí 25 eur, zatiaľ čo v IC vlaku to je 33 eur. V druhej triede je to 18,70 eura, a v IC je to 24,90 eura,“ povedal ešte v októbri minister dopravy Ráž.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 24 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #vlaky #Železnice Slovenskej republiky #ministerstvo dopravy