Pepco však u nás trhá rekordy. V priebehu minulého roka sa tržby reťazca vyšplhali na vyše 146 miliónov eur a jeho zisky minulý rok po prvýkrát prekonali 16 miliónov eur. Spoločnosť v tržbách viac ako dvojnásobne prekonala svojho konkurenta TEDi, ktorý má v ponuke podobný sortiment. Pepco malo zároveň o šesť miliónov vyšší zisk ako TEDi.
Na lepšie porovnanie – jediný diskont s potravinami na Slovensku Lidl, ktorý je zároveň aj najsilnejším hráčom na trhu v tomto segmente, mal v roku 2023 tržby vo výške viac ako dve miliardy eur. Zisky nemeckého reťazca sa v priebehu minulého roka vyšplhali na 126 miliónov eur.
Lacným obchodom sa darí čoraz viac
Trend je pritom jasný. Napríklad spomínanému Pepcu narástli tržby aj zisky v priebehu posledných rokov o milióny eur. Zatiaľ čo ešte v roku 2019 sa tržby reťazca vyšplhali na viac ako 85 miliónov eur, minulý rok už boli vyššie o vyše 60 miliónov eur. Zisky spoločnosti sa za päť rokov zvýšili o šesť miliónov eur.
Čítajte viac Obchody nás zaplavujú obrovskými zľavami, sú skutočné? Nový zákon klepne nepoctivcom po prstochReťazcu TEDi sa v priebehu spomínaného obdobia zisky aj tržby zvýšili viac ako dvojnásobne. V roku 2019 sa tržby spoločnosti pohybovali na úrovni tesne pod 30 miliónov eur a v minulom sa už vyšplhali na vyše 77 miliónov eur. Podobne je to aj so ziskami, ktoré v spomínanom roku 2019 do roku 2023 zvýšili zo 4,9 na 10,3 milióna za rok.
Podobný trend je možné vidieť aj u ostatných hráčov na trhu. Zisk obľúbeného predajcu textilu pod značkou Kik sa v priebehu minulého roka vyšplhal na päť miliónov eur, pričom tržby presiahli 69 miliónov eur. Populárnym sa na Slovensku stal aj holandský lacný reťazec Action, ktorý na náš trh prišiel len v prvých mesiacoch minulého roka. Rok 2023 pritom tento maloobchod zakončil s tržbami presahujúcimi 26 miliónov eur a ziskom prevyšujúcim 33-tisíc eur.
Posledným obchodom, na ktorého pôsobenie u nás sme sa zamerali, sú predajne Flying Tiger, ktoré svojim zákazníkom ponúkajú skutočne pestrý sortiment lacných produktov. Ešte v roku 2019 mala spoločnosť zisky na úrovni viac ako 125-tisíc eur, v roku sa vyšplhali na vyše pol milióna eur a minulý rok sa dostali na 310-tisíc eur.
Naše platy na infláciu nestačia
Peňaženky Slovákov v priebehu posledných rokov poriadne potrápila inflácia, čo môže patriť k dôvodom, pre ktoré sa neraz rozhodnú pre nákup v ultralacných obchodoch. V prvých mesiacoch minulého roka zdražovanie prekonalo 15 percent, čo pre ľudí znamenalo, že za potraviny, oblečenie, elektroniku či vybavenie do kuchyne alebo kúpeľne sme platili výrazne viac peňazí ako predtým.
Z dát najbohatších krajín na svete združených v Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) vyplýva, že priemerné ceny tovarov a služieb boli od septembra tohto roka v priemernej krajine organizácie približne o tretinu vyššie ako v roku 2019. Navyše platí, že tempo rastu platov vo väčšine týchto krajín nedokázalo udržať krok so zdražovaním.
Najviac sme to na Slovensku pociťovali v krízových pandemických rokoch a v roku 2022 po vpáde ruskej armády na ukrajinské územie. Inflácia sa po tomto období začala spomaľovať až v apríli 2024, keď ceny v medziročnom porovnaní stúpli už iba o 2,1 percenta.
Čítajte viac Vláda bude v budúcom roku pod časovým tlakom, navyše bude musieť ďalej masívne šetriť. Napriek tomu Fico hovorí o rozdávaníProblémom však je, tak ako sme naznačili vyššie, že naše platy nerástli rovnakým tempom ako ceny. Napríklad v roku 2022, keď inflácia prudko stúpala, bol priemerná mzda na Slovensku na úrovni 1 430 eur za mesiac v hrubom. Medziročne pritom stúpla len o menej ako desať percent ,čo v mnohých prípadoch znamenalo, že ľudia sa pri svojich nákupoch museli uskromniť. To by mohol potvrdzovať aj trend zvyšovania tržieb a ziskov ultralacných reťazcov.