Ratingové agentúry vystavujú štátom známky za spravovanie verejných financií – čím lepšia známka, tým môže štát dostať nižší úrok na svojom dlhu. Ušetrí tak peniaze na svojom fungovaní a môže ich použiť na produktívnejšie veci ako na splácanie svojho dlhu. Investori, ktorí nakupujú slovenský dlh, tieto známky pozorne sledujú.
Najnovšie v piatok vystavila Slovensku svedčenie agentúra Fitch. Ide o druhú známku a zároveň test, ako vnímajú odborníci konsolidačný balíček a prognózu vývoja verejných financií renomované agentúry. Koncom októbra totiž zverejnila hodnotenie aj agentúra S&P – ponechala ho na piatej najlepšej známke A+.
Čítajte viac Vie niečo Saková vybaviť v Rusku? Ešte tri týždne a s ruským plynom končíme, dohoda zatiaľ nie jeDruhé hodnotenie po konsolidačnom balíčku od agentúry Fitch znamená, že Slovensko si udržiava jej dôveru, aj keď upozorňuje na možné problémy. Fitch ponechala známku na úrovni A- so stabilným výhľadom.
Kamenický bol s hodnotením spokojný. „Som rád, že od nástupu našej vlády sa nám darí udržať ratingy od najrenomovanejších svetových agentúr, a to aj napriek tomu, že sme koncom roka 2023 od bývalých vlád prebrali verejné financie v najhoršom stave z celej Európskej únie. Každé potvrdenie ratingu v takejto atmosfére a v situácii preto považujem za úspech,“ povedal minister.
Čo sú pozitíva a čo negatíva
V hodnotení tvrdí, že kľúčové pre Slovensko je členstvo v Európskej únii. „Rating Slovenska je podporovaný členstvom v EÚ a eurozóne, čo tvorí základ pre relatívne stabilný a dôveryhodný makroekonomický rámec a konštantný prílev európskeho kapitálu, rovnako ako aj pre konkurencieschopnosť exportného sektora a stabilné priame zahraničné investície,“ píše Fitch hneď v úvode správy.
Celkovo nám predpovedá najbližšie tri roky rast na úrovni dve a viac percent. Stúpanie dlhu by sa malo zastaviť na prelome rokov 2027 a 2028, odkedy by už mal klesať.
Negatívom sú štrukturálne problémy. Tie slovenskú ekonomiku trápia pomerne dlhé roky. „Slovensko je silno závislé od automobilového priemyslu, ktorý sa transformuje na elektrické a hybridné vozidlá.
Viac ako tretina exportu Slovenska súvisí s automobilovým priemyslom. Samotný vývoz automobilov do Nemecka predstavuje približne deväť percent vývozu, čo je oveľa viac v porovnaní s podobnými krajinami, ako sú Česká republika a Maďarsko. Problémy s dodávkami energie by sa mohli znovu objaviť v dôsledku stále veľkej závislosti krajiny od Ruska. Problémom zostane aj demografia. Produktivita práce patrila medzi najnižšie v EÚ, a to na úrovni 79,5 percenta priemeru EÚ v roku 2023,“ píše Fitch v hodnotení.
Kedy by sa hodnotenie mohlo zhoršiť
V správe sa agentúra venuje aj dôvodom, ktoré by mohli znížiť náš rating. Prvým by bola neschopnosť znížiť náš dlh v pomere voči hrubému domácemu produktu. V súčasnosti je na úrovni zhruba 56 percent, pričom má rásť v najbližších rokoch približne na 61 percent. Potom by mal klesať, ale keď klesať nebude, hrozí nám zhoršenie ratingu.
Druhým dôvodom by mohli byť zhoršené vyhliadky na ekonomický rast. Zmenu smerom k nižšiemu rastu by mohlo spôsobiť prerušenie energetických dodávok, ktoré by mohli vyhnať cenu elektriny či plynu vyššie, alebo kroky vlády, ktoré by poškodili konkurencieschopnosť a investície do ekonomiky.
Treťou hrozbou ostáva zhoršenie stavu práva, vzťahov s inštitúciami Európskej únie a také kroky vlády, ktoré by poškodili dôveryhodnosť krajiny.