Ratingové agentúry vystavujú štátom známky za spravovanie verejných financií – čím lepšia známka, tým môže štát dostať nižší úrok na svojom dlhu. Ušetrí tak peniaze na svojom fungovaní a môže ich použiť na produktívnejšie veci ako na splácanie svojho dlhu. Investori, ktorí nakupujú slovenský dlh, tieto známky pozorne sledujú.
Najnovšie v piatok vystavila Slovensku svedčenie agentúra Fitch. Ide o druhú známku a zároveň test, ako vnímajú odborníci konsolidačný balíček a prognózu vývoja verejných financií renomované agentúry. Koncom októbra totiž zverejnila hodnotenie aj agentúra S&P – ponechala ho na piatej najlepšej známke A+.

Druhé hodnotenie po konsolidačnom balíčku od agentúry Fitch znamená, že Slovensko si udržiava jej dôveru, aj keď upozorňuje na možné problémy. Fitch ponechala známku na úrovni A- so stabilným výhľadom.
Kamenický bol s hodnotením spokojný. „Som rád, že od nástupu našej vlády sa nám darí udržať ratingy od najrenomovanejších svetových agentúr, a to aj napriek tomu, že sme koncom roka 2023 od bývalých vlád prebrali verejné financie v najhoršom stave z celej Európskej únie. Každé potvrdenie ratingu v takejto atmosfére a v situácii preto považujem za úspech,“ povedal minister.
Čo sú pozitíva a čo negatíva
V hodnotení tvrdí, že kľúčové pre Slovensko je členstvo v Európskej únii. „Rating Slovenska je podporovaný členstvom v EÚ a eurozóne, čo tvorí základ pre relatívne stabilný a dôveryhodný makroekonomický rámec a konštantný prílev európskeho kapitálu, rovnako ako aj pre konkurencieschopnosť exportného sektora a stabilné priame zahraničné investície,“ píše Fitch hneď v úvode správy.
Celkovo nám predpovedá najbližšie tri roky rast na úrovni dve a viac percent. Stúpanie dlhu by sa malo zastaviť na prelome rokov 2027 a 2028, odkedy by už mal klesať.
Negatívom sú štrukturálne problémy. Tie slovenskú ekonomiku trápia pomerne dlhé roky. „Slovensko je silno závislé od automobilového priemyslu, ktorý sa transformuje na elektrické a hybridné vozidlá.
Viac ako tretina exportu Slovenska súvisí s automobilovým priemyslom. Samotný vývoz automobilov do Nemecka predstavuje približne deväť percent vývozu, čo je oveľa viac v porovnaní s podobnými krajinami, ako sú Česká republika a Maďarsko. Problémy s dodávkami energie by sa mohli znovu objaviť v dôsledku stále veľkej závislosti krajiny od Ruska. Problémom zostane aj demografia. Produktivita práce patrila medzi najnižšie v EÚ, a to na úrovni 79,5 percenta priemeru EÚ v roku 2023,“ píše Fitch v hodnotení.
Kedy by sa hodnotenie mohlo zhoršiť
V správe sa agentúra venuje aj dôvodom, ktoré by mohli znížiť náš rating. Prvým by bola neschopnosť znížiť náš dlh v pomere voči hrubému domácemu produktu. V súčasnosti je na úrovni zhruba 56 percent, pričom má rásť v najbližších rokoch približne na 61 percent. Potom by mal klesať, ale keď klesať nebude, hrozí nám zhoršenie ratingu.
Druhým dôvodom by mohli byť zhoršené vyhliadky na ekonomický rast. Zmenu smerom k nižšiemu rastu by mohlo spôsobiť prerušenie energetických dodávok, ktoré by mohli vyhnať cenu elektriny či plynu vyššie, alebo kroky vlády, ktoré by poškodili konkurencieschopnosť a investície do ekonomiky.
Treťou hrozbou ostáva zhoršenie stavu práva, vzťahov s inštitúciami Európskej únie a také kroky vlády, ktoré by poškodili dôveryhodnosť krajiny.