Slovensko tvrdo pocíti Trumpove kroky v praxi. Ako silno môžu zasiahnuť clá naše automobilky?

Ak nastupujúci americký prezident Donald Trump zavedie clá na dovážané automobily, ktorými sa dlhodobo vyhráža, citeľne to pocíti slovenský automobilový priemysel. Aj keď je prakticky nemožné predvídať Trumpove kroky, ekonómovia už teraz upozorňujú, že ak zavedie clá na dovážané autá vyrábané na Slovensku, zníži sa rast ekonomiky, automobilky prídu o zákazky a v konečnom dôsledku to môžu pocítiť aj zamestnanci.

02.12.2024 05:00
debata (44)
Diaľnice D1 a D4 sú už prepojené
Video

Aj keď sa Trump oficiálne ujme moci až koncom januára 2025, už teraz všetci pozorne počúvajú, čo hovorí. Pred pár dňami vyhlásil, že chce ochrániť americké automobilky tak, že zavedie dovozné clá na tie čínske automobilky až vo výške 60 percent a pre európske automobilky vo výške desať percent.

Tie predražia dovážané autá, a preto budú domáce americké automobilky ako napríklad Ford, General Motors či Tesla pre Američanov lacnejšie. Následne by mali kupovať viac áut od domácich výrobcov, čím by sa im a celému auto-moto priemyslu malo viac dariť.

461704799 4061368447483466 2441826453445562330 n Čítajte viac Transakčná daň sa zmení, Pellegriniho požiadavka zostáva nevypočutá. Inak bude vyzerať aj DPH. Aké zmeny prichádzajú?

Ponechajme bokom, či naozaj z toho budú benefitovať bežní Američania, pretože drvivá väčšina ekonómov kritizuje zavádzanie akýchkoľvek ciel, a pozrime sa na to, čo by tieto clá znamenali pre Slovensko.

Celkovo pre náš autopriemysel by to bola veľmi zlá správa. Slovensko vyváža do Ameriky predovšetkým autá. Približne každé desiate auto, ktoré sa u nás vyrobí, smeruje do USA. „Slovensko ako extrémne otvorená ekonomika nové clá takisto negatívne pocíti, priamo najmä v automobilovom priemysle – 11 percent slovenských vývozov áut smeruje priamo na americký trh – nepriamo cez spomalenie rastu najvýznamnejších obchodných partnerov Nemecka a Česka,“ hovorí ekonóm UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Slovensko v rámci európskej dvadsaťsedmičky vyváža do Ameriky asi osem percent z celkového vývozu áut. Najviac tam vyváža Nemecko, až 60 percent zo všetkých vývozov.

Podľa údajov Observatória pre ekonomickú komplexitu tvorí vývoz áut takmer 64 percent z celkového vývozu za veľkú mláku. Ďalších vyše šesť percent tvoria pneumatiky a ďalšie percentá tvoria iné autodiely či súčiastky. V praxi to znamená, že drvivú väčšinu toho, čo do USA vyvezieme, tvoria tovary týkajúce sa automobilov.

Aktuálne údaje zo slovenského Štatistického úradu hovoria, že za prvých deväť mesiacov tohto roka sme do USA vyviezli tovary skoro za päť miliárd eur, z toho sú 4,3 miliardy týkajúce sa automobilov, ktoré štatistici evidujú ako „stroje a prepravné prostriedky“. Na porovnanie, vlani sme vyviezli dokopy skoro 68,5 miliardy eur strojov a prepravných prostriedkov.

Vysoký objem dovozu áut do Ameriky sa dá vyjadriť aj ako podiel na hrubom domácom produkte. A ten je suverénne najvyšší z krajín Európskej únie. Údaje od Oxford Economics hovoria o tom, že vývoz áut tvorí až 2,7 percenta HDP, čo je suverénne najviac, za nami sú Nemci s necelým jedným percentom a Švédi s vyše pol percentom.

Koľko percent HDP tvoria vývozy áut do... Foto: Oxford Economics
Gc Ro Eo EWMAA-s Ia Koľko percent HDP tvoria vývozy áut do Spojených štátov amerických.

Čísla teda hovoria jasne: Trumpove clá by mali na slovenské automobilky citeľný efekt. Detailné prepočty vplyvov na slovenskú ekonomiku zatiaľ ekonómovia nemajú, no dajú sa robiť aspoň hrubé odhady.

Analytik VÚB banky Michal Lehuta na základe analýzy londýnskej školy London School of Economics hovorí, že 100-percentné clá by slovenskú pridanú hodnotu výroby áut mohli znížiť o 2,9 až 4,5 percenta, teda možno o 200 až 300 miliónov eur, čo je 0,2 percenta HDP,“ hovorí Lehuta. Menšie clá by spôsobili menšie škody, no ťažko to prepočítať, tvrdí analytik.

„Všetko toto, samozrejme, závisí od toho, ako veľmi a za aké ceny budú či nebudú schopné slovenské automobilky – najmä Volkswagen a Jaguar Land Rover – umiestniť svoju produkciu inde ako v USA a či naďalej v samotných USA aj s vyššími clami.

V praxi by to mohlo vyzerať približne tak, že ak budú mať naše automobilky slabšie predaje v USA, museli by hľadať nových zákazníkov inde, ak sa im to nepodarí, musia ísť buď s cenou dole, alebo utlmiť výrobu. Jedno aj druhé zhorší príjmy automobilky, to sa môže premietnuť v najhoršom scenári tak, že zamestnanci možno nedostanú také odmeny, na aké boli zvyknutí, respektíve by vedenie pristúpilo k rôznym škrtom alebo prepúšťaniu zamestnancov.

Ekonómovia už preto aj zmenili odhad slovenského rastu smerom nadol. „Aj na základe výsledkov amerických volieb sme revidovali náš výhľad na rast HDP v budúcom roku z 2,2 na 1,6 percenta,“ hovorí Koršňák. Slovenská sporiteľňa prognózu rastu znížila iba o desatinku percenta, na dve percentá.

Najviac do USA vyváža Volkswagen

Najviac by clá pocítila bratislavská automobilka Volkswagen. Zo Slovenska vyváža 40 percent svojej produkcie do Európy, 25 percent (skoro tri miliardy eur) do USA a 20 percent do Číny. Každé štvrté vyrobené auto ide do Spojených štátov, pričom ide o luxusnejšie športovo-úžitkové modely, teda SUV vozidlá. Medzi ne patria napríklad Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne.

Keďže najväčší súkromný zamestnávateľ na Slovensku tam vyváža luxusné modely SUV, ktoré kupujú bohatší Američania, je otázne, či ich vyššia cena odradí. Analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš odhaduje, že ak by aj autá zdraželi o desať percent, pokles ich predaja môže byť nižší ako desať percent.

Slovenský závod je na tom zatiaľ dobre, má nastavený na najbližšie roky výrobný plán modelov, o ktoré je stále záujem, oveľa horšie je na tom jeho nemecká matka. Tá plánuje zatvoriť až tri fabriky, pretože nemajú pre koho vyrábať a majú vysoké náklady, ktoré chcú znížiť. Zatiaľ rokujú s odborármi, ktorí sú proti prepúšťaniu a zatváraniu závodov. Je otázne, ako sa situácia vyvinie, no od začiatku decembra hrozia veľkými štrajkami.

Clá by však nepocítili všetky štyri automobilky. Napríklad žilinská Kia do Spojených štátov svoje autá nevyváža. Juhokórejská automobilka má dva závod v Amerike a jeden v Mexiku, ktoré však vyrábajú autá pre domácich spotrebiteľov.

Nitriansky Jaguar Land Rover nechcel situáciu komentovať, no zhruba štvrtinu produkcie luxusných SUV vyváža do USA a Kanady. Rovnako odpovede neprišli ani od trnavskej automobilky Stellantis. Piata automobilka Volvo, pre ktorú sa aktuálne stavia fabrika, ešte nevie, kde bude vyvážať svoje čisto elektrické autá.

Situáciu riešia aj Američania

Téme sa venovali aj americké médiá. Portál CNBC nazval Slovensko európskym Detroitom, čím ho prirovnal k známemu mestu s veľkou tradíciou automobiliek, ktoré však na svoju prílišnú závislosť od auto-moto sektora doplatilo úpadkom. „Európsky Detroit vybudoval prosperujúci automobilový priemysel. Trumpove clá teraz hrozia, že zničia jeho úspech,“ znie titulok tohto článku.

Opisuje, ako v automobilovom priemysle pracuje 250-tisíc ľudí, čo je na 5,5-miliónovú krajinu vysoký podiel. Rovnako spomína článok, že Slovensko je celosvetovou jednotkou v počte vyrobených áut na jedného obyvateľa.

„Slovensku sa doteraz v automobilovej výrobe očividne darilo veľmi dobre, ale teraz čelí určitým výzvam,“ povedal pre CNBC cez videohovor Arushi Kotecha, automobilový analytik z Economist Intelligence Unit. Zároveň dodáva, že nie vždy to, čo Trump vyhlasuje, aj splní. Preto si treba počkať na reálne prvé kroky amerického prezidenta.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 44 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #automobilky #Donald Trump